Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle få litt liv i denna tråden igjen :). Hvilke låter øver dere på nå om dagen?

Selv så spiller jeg både covre og selvlagde låter med bandet, men coverlåtene jeg øver på i det siste går stort sett i,

Testament - Diciples Of The Watch / The New Order / Sins Of Omission

Pantera - Mouth Of War / Cowboys From Hell

Dream Theater - Streams Of Consciousness / As I Am / Under A Glass Moon / Pull Me Under

Metallica - Leper Messiah

Rush - Circumstances

Opeth - Beneath The Mire

Liquid Tension Experiment - Biaxident

Er vel stort sett det jeg har øvd endel på, mesteparten låter vi covrer med bandet, men noe som jeg også spiller mest for moro skyld :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God idé!

Jeg øver for tiden på:

-Fire sanger jeg spiller med bandet mitt ( type 80-talls power metal)

-Alt jeg kommer på når jeg setter meg bak settet mitt (dvs. MASSE Evergrey, noe Symphony X, MASSE Circus Maximus og Pagan's Mind

-Erotomania av DT (skal spille denne på oppspillet på skolen)

Pleier å kjøre gjennom "setlisten" til bandet mitt hver gang jeg begynner, bare for å få det inn, så tar jeg Erotomania og finpusser lit, den er jo forholdsvis enkel, men den skal jo sitte 110%. Etter det så blir det bare masse jamming med meg selv, evt. med en billig-løsning hvor min iPod er koblet til propper som sitter inni hørselvern. Lærer meg som oftest sangene utenat.

Dessuten øver jeg masse pad (bruker en genial silikon-pad fra moongel) mens jeg f. eks. ser på TV eller noe jeg har lastet ned på PC'en.

Etter skolen øver jeg klassisk slagverk. Spiller for tiden en sang som heter "Rain Dance" på marimba. Den er en latin-amerikansk sang skrevet for solo-marimba. Så øver jeg på Dvoraks Cellokonsert på pauker, spiller denne i orkesteret jeg spiller i. På skarptromme går det mest i Aarhus-etyde nr. 9 av Bent Lylloff (klassisk eksamens-repertoir)

Det var det tror jeg. Mener selv det er usedvanlig viktig å variere øvingen, så man får mest mulig innfallsvinkler på ting.

Lenke til kommentar
God idé!

Jeg øver for tiden på:

-Fire sanger jeg spiller med bandet mitt ( type 80-talls power metal)

-Alt jeg kommer på når jeg setter meg bak settet mitt (dvs. MASSE Evergrey, noe Symphony X, MASSE Circus Maximus og Pagan's Mind

-Erotomania av DT (skal spille denne på oppspillet på skolen)

Pleier å kjøre gjennom "setlisten" til bandet mitt hver gang jeg begynner, bare for å få det inn, så tar jeg Erotomania og finpusser lit, den er jo forholdsvis enkel, men den skal jo sitte 110%. Etter det så blir det bare masse jamming med meg selv, evt. med en billig-løsning hvor min iPod er koblet til propper som sitter inni hørselvern. Lærer meg som oftest sangene utenat.

Dessuten øver jeg masse pad (bruker en genial silikon-pad fra moongel) mens jeg f. eks. ser på TV eller noe jeg har lastet ned på PC'en.

Etter skolen øver jeg klassisk slagverk. Spiller for tiden en sang som heter "Rain Dance" på marimba. Den er en latin-amerikansk sang skrevet for solo-marimba. Så øver jeg på Dvoraks Cellokonsert på pauker, spiller denne i orkesteret jeg spiller i. På skarptromme går det mest i Aarhus-etyde nr. 9 av Bent Lylloff (klassisk eksamens-repertoir)

Det var det tror jeg. Mener selv det er usedvanlig viktig å variere øvingen, så man får mest mulig innfallsvinkler på ting.

5228949[/snapback]

Konge.. Det er veldig bra det med å lære seg sangene utenat mener jeg.. Er ikke så flink på det enda dog.. Hvilken skole går du på?

Lenke til kommentar

Det er vel bare en treningssak. Før var jeg ikke noe flink til å lese noter, så det har blitt en nødvendighet å kunne ta ting fort, rett og slett. Går på Manglerud vgs i Oslo. Jeg husker sangene fra bandtreningen og så har jeg dem på MIDI på Pc'en, så jeg kan friske opp, hvis det trengs. Hadde vært morsomt å kunne legge ut noe videoer snart :dribble: Tror jeg skal spille inn demo med bandet snart, så da kunne jeg eventuellt filmet og prøvd å legge på den gode lyden. :love:

Lenke til kommentar

Er jo bra om du får til Roll Tide Crimson Tide da! Ikke så lett den i grunn, tok litt tid før jeg prøvde meg på den... Men Nightwish har endel tøffe trommespor synes jeg, selv om mange kanskje skyr den stilen litt, så synes jeg spesielt den instrumentale delen av låtene deres er utrolig bra. Spesielt på de første albumene.

Lenke til kommentar

Heisann! Nå har jeg fått jævlig lyst til å begynne å spille trommer, får lønning den 12. desember på ca 3700..

Tenkte på nybegynner settet K0550J fra Trax til 2000 på sound1.no

K0550J

Rimelig trommesett for nybegynnere.

Settet leveres komplett med alt du trenger for å komme i gang.

Dette inkluderer 16"x 10" Basstromme, 8"x6" tom, 10"x6" tom 13"x10" gulvtom, 12"x4" skarptromme.

Med settet leveres også basstrommepedal, trommestikker samt holder for skarptromme, tommer og cymbal.

Er dette noe bra til begynner steget?

Om jeg finner ut jeg vil satse på trommer så er det et rocke-verksted i nærheten med ganske bra utstyr så dette tenkte jeg bare til å ha på rommet mitt..

Også må jeg nesten ta noen kurs, men det er ikke noen tenkelige i nærheten som kan ta kurs så jeg må nok ta online kurs..

Jeg skal ikke bestille sett med en gang men jeg vil gjærne tenke meg om litt før jeg kjøper noe som helst, også vil jeg finne ut om trommer er noe for meg..

Btw. dere som har trommer hjemme er foreldre / naboer glad for dette? bråker det no jævlig, har 10" sub fra før så de er vant med litt during ifra kjelleren..

Lenke til kommentar

Aight..får skrive litt da :p

Trax er nok greie nybegynertrommer de, men hvor gammel er du? Det var ekstremt små størrelser på det settet, 16x10 basstromme?

Ser at du er ett år eldre enn meg, tror dette settet kan bli i det minste laget da. Det lønner seg å spare seg og litt til. for rundt 6.000 får du Pearl Forum, Tama stagestar (?, er ikke sikker der, noen andre får svare)

Dette er relativt rimelige sett som låter veldig bra med litt gode skinn og stemming.

Angående trommekurs så har jeg aldri hørt om det på internett, er vel bare meg det men.. ville vel tro at det er mye bedre å få en lærer til å vise deg, det er ikke så mange timene du trenger. bare noen få til å fikse på litt teknikk og sånt.

Hvis du ikke vet om noen i nærheten så gå på nærmeste musikkbutikk å spør, de vet som oftest om noe.

Håper det hjelper litt :)

får komme tilbake med det om støy..har litt erfaring der men må stikke nå :whistle:

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar
Har begynt å øve på piano jeg og, fodi jeg også skal søke på musikklinja neste år :p

Alvar, tok du sånn optaksprøve? Vanskelig?

5235701[/snapback]

Tok det ja, ikke vanskelig i det hele tatt. Du så synge en liten melodisnutt (f. eks. en barnesang) og så tar du en rytme og en melodidiktat. Og så får du en en teoriprøve.

Lenke til kommentar
Hva begynte du med på piano? Hva er det på teori prøven Trommealvar? Og du fikk vell spille litt på det du vil ha som hovedinstrument?

5238628[/snapback]

Ja, det er klart. Lønner seg å ha litt av hvert her (litt etter læreren på skolen da). Tenkser da både på lilletromme, sett og helst noe melodisk slagverk, hvis det lar seg gjøre.

På teoriprøven får du:

- forskjell mellom dur og moll

- enkel melodidiktat

- enkel rytmediktat (som trommis er det dritviktig å gjøre det bra her)

- høre en sang som blir spilt og så krysse av på riktig notebilde (du får flere på arket)

- litt mer også, men jeg husker ikke så mye, ikke noe sære ting, bare allmendannelse (innen musikk riktignok) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...