Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Viss det er meg du sikter til Trommealvar.. Så misforstod du meg.. Jeg sitter hele tiden med en pad og øver dobbelslag og paradidler for det meste.. Hender det går litt i flamtaps og..

 

Thomas Lang sa noe lignende dette for en liten stund siden:

"Teknikk er som et verktøy.. Enten kan du bygge deg et lite skur, eller du kan bygge deg det siktinske kapell" (fritt oversatt)

 

Teknikk er alfa å omega innen tromming.. Men det er groove og.. Og jeg ser desverre ikke noe groove i konstante 16deler og skarpen på 2 og 4 liksom.. Men det er smak og behag selfølgelig, det er det alt handler om i tromming..

 

Det er greit med moderat dobbelpedal bruk men ja, orker ikke høre noe på dimmu borgir osv i lengden - blir slitsomt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, det er en fin nok intro, men hadde han ikke brukt så mye av sine "trademarks" på den og den ikke hadde vært så veldig trigga ville den vært mye penere.

5103759[/snapback]

 

6:00 er ikke trigga, langt derifra. Men det er litt mye ekko/hall-effekt på lyden. Men jeg er av dem som synes lyden er tøff. Portnoy har ikke brukt trigging på noen av Dream Theater sine album, bortsett fra Images and Words der skarp og basstrommer var trigget.

5130776[/snapback]

Er det noe du faktisk tror du vet eller noe du tror du vil vite?

Trust me. Svært mange trommiser trigger trommene sine for tiden. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det gir fra seg en altfor staccato-lyd hvis det ikke gjøres helt riktig.

Lenke til kommentar
Joda, det er en fin nok intro, men hadde han ikke brukt så mye av sine "trademarks" på den og den ikke hadde vært så veldig trigga ville den vært mye penere.

5103759[/snapback]

 

6:00 er ikke trigga, langt derifra. Men det er litt mye ekko/hall-effekt på lyden. Men jeg er av dem som synes lyden er tøff. Portnoy har ikke brukt trigging på noen av Dream Theater sine album, bortsett fra Images and Words der skarp og basstrommer var trigget.

5130776[/snapback]

Er det noe du faktisk tror du vet eller noe du tror du vil vite?

Trust me. Svært mange trommiser trigger trommene sine for tiden. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det gir fra seg en altfor staccato-lyd hvis det ikke gjøres helt riktig.

5137270[/snapback]

 

Ja, dette vet jeg. Mike har selv sagt det, enten det var i et intervju eller på forumet på MP.com (hvor jeg henger en del...) Han liker ikke trigging, og han angrer på at han brukte det på Images and Words-albumet.

Lenke til kommentar
Viss det er meg du sikter til Trommealvar.. Så misforstod du meg.. Jeg sitter hele tiden med en pad og øver dobbelslag og paradidler for det meste.. Hender det går litt i flamtaps og..

 

Thomas Lang sa noe lignende dette for en liten stund siden:

"Teknikk er som et verktøy.. Enten kan du bygge deg et lite skur, eller du kan bygge deg det siktinske kapell" (fritt oversatt)

 

Teknikk er alfa å omega innen tromming.. Men det er groove og.. Og jeg ser desverre ikke noe groove i konstante 16deler og skarpen på 2 og 4 liksom.. Men det er smak og behag selfølgelig, det er det alt handler om i tromming..

 

Det er greit med moderat dobbelpedal bruk men ja, orker ikke høre noe på dimmu borgir osv i lengden - blir slitsomt :p

5136805[/snapback]

 

Men hvis man ikke skjønner at dobbeltpedal kan brukes til annet enn 16-deler, da er man ikke mye til trommis :no: Har forresten fått 16" til MHX-settet mit, nå mangler bare 8"en :D

Lenke til kommentar

Hei trommefolk!

 

Jeg er en gutt på 15 år, som har spilt trommer 9år, og har gått over til sjangeren "Metal" nå på trommer, har ikke pleid å spille det, men hvordan burde skinnene være på et "Metal" oppsett, burde de være stramme eller løse, burde de være dempet, eller hva? Jeg har allerede skaffa meg det jeg trenger av cymbaler, og splasher, osv..

 

-Panz3r

Lenke til kommentar

Hehe trommealvar.. Hva annet var det som var i den soloen der da? Var noen grooves av han utfordreren da men meste var dobbelbass groove som ikke sier meg noe.. Er det vi snakker om her.. Du kan gjøre mye tøft med dobbelpedal sier ikke det.. Er de konstante 16delene her som plager meg..

 

Forresten grattis ja.. Har bestilt meg en 12" til mitt nå.. Hadde de 16" inne på lager eller måtte du vente 3 måneder?

Lenke til kommentar
Hei trommefolk!

 

Jeg er en gutt på 15 år, som har spilt trommer 9år, og har gått over til sjangeren "Metal" nå på trommer, har ikke pleid å spille det, men hvordan burde skinnene være på et "Metal" oppsett, burde de være stramme eller løse, burde de være dempet, eller hva? Jeg har allerede skaffa meg det jeg trenger av cymbaler, og splasher, osv..

 

-Panz3r

5142204[/snapback]

 

Ta og hør på et album med Dream Theater, riktig nok ikke "metall" men den har driiit fin lyd!

Lenke til kommentar

Mike Portnoy, ja, en meget dyktig trommis det, ja. Jeg har riktig nok ikke 100% Maple som han har da :( men et ganske bra sett jeg og, lurer på om jeg burde kjøpe meg noen demperinger, burde jeg det? Det er ingen ting som demper tommene mine. Har bra peiling på metal sjangeren, når det gjelder band, og sånt, for jeg har hørt på metal i ca 3 år. :) Så det er bare og komme med forslag til trommiser jeg burde lytte til.

 

EDIT: Har Pearl Export sett

Endret av Panz3r
Lenke til kommentar
Mike Portnoy, ja, en meget dyktig trommis det, ja. Jeg har riktig nok ikke 100% Maple som han har da :( men et ganske bra sett jeg og, lurer på om jeg burde kjøpe meg noen demperinger, burde jeg det? Det er ingen ting som demper tommene mine. Har bra peiling på metal sjangeren, når det gjelder band, og sånt, for jeg har hørt på metal i ca 3 år. :) Så det er bare og komme med forslag til trommiser jeg burde lytte til. 

 

EDIT: Har Pearl Export sett

5142235[/snapback]

 

Fett sett! Får vi bilde av det eller? Jeg hadde et Export før og jeg brukte clear emperor på det, syns det funker knallbra. Mange mettal folk bruker pinstripe, men jeg syns trommene låter alt for dødt med det. Ikke bruke samme skinn som Portnoy, han bruker så mye rart på trommene sine. Å bruke CS på tammer er jo bare helt på trynet. :nei:

Lenke til kommentar

Takk! Kan sikkert legge inn et bilde om en dag eller to, må bare få opp settet etter en band øving, jeg hadde. Ja, hadde ikke tenkt å kopiere noe fra Mike Portnoy, for han har så mye rart på settet sitt. Digger egentlig Pearl Export settene, meget bra sett, til ikke en så altfor stor pengesum. Men drømmen er jo Pearl Master MMX :)

Skal undersøke "Clear emperor" men det er eneste som er litt dumt på settet mitt nå, er at jeg har originale underskinn (de som følger med) og underskinn har veldig mye å si. Noen forslag til underskinn heg kan kjøpe? :)

Endret av Panz3r
Lenke til kommentar

For metall trommer skal vel lyden være relativt mørk i tammene. Slagskinnet strammer du bare akkurat nok til at den kommer en "ren" tone. Skarpen strammer du skikkelig til på alle kanter så låter den helt grei (kjøp evt. moongel for å fjerne overtoner) Basstromma skal også være relativ slakk, eksprimenter deg fram med hvor mye demping du skal ha.

 

Har vært borte fra tråden en stund, men ikke vær redd, jeg er tilbake..litt hvertfall :)

Har begynt med et sideprosjekt nå, mest punkrock/punk. og det går nå i starten i covere. Men det fascinerende er at jeg bare spiller på 3 trommer, vurderer også å kvitte meg med gulvtammen og bare ha bass og skarptromme. Har alltid hatt sansen for litt mindre sett, og i denne sjangeren så trenger jeg ikke så veldig mange trommer akkurat :grin:

 

EDIT: Hvis du skal lære deg å stemme trommer så er nok denne guiden til stor hjelp. ta deg tid til å lese alt!

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Fett! :D Ja, jeg har overlevd en god del år, med et enklere Mapex sett. Syns klarte meg bra med bare en tom, men hadde en del cymbaler da :D For det må man nesten ha :p

Jeg kjøpte for noen måneder siden en Stagg BM ride 20", og en Stagg BM crash 16" du finner de her. Men var faktisk skuffa :( syns ikke de hadde så bra rocka lyd som Tabs.no sa. Så jeg vurderer faktisk å selge dem, kommer nok til å safe neste gang, altså noen Sabian, eller Zildjian cymbaler. Noen forslag til cymbaler jeg kan kjøpe? Trenger en ride, og en crash. Helst Sabian :D

 

EDIT: Takk for guiden! :D

Endret av Panz3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...