Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt er jeg nybegynner på trommer og lurer på en ting. Hvordan er det vanlige å tune/stemme trommene om vil spille tøff rock/punkrock musikk? Også har jeg sett mange som legger ting inni basstromma for at lyden skal bli kortere og hardere (tror jeg), teppe eller noe. Hvordan fikser jeg det, vanskelig å ta av trommeskinnet? Er dette passende til tøff rock/ punkrock?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar

eyy.. takk christian! jepp marius.. enig der.. fjortiss perriode her og.. hehe... hvordan lyd.. er vel egentlig å få tammene til å synge, basstromma til å være kort.. helst uten teppe... og skarpen skal låte som popcorn når det blir poppa :p hehe... enkelt å greit.. hehe.. neida tror det er marius som holder på kunnskapen der..

Lenke til kommentar

ok, takk for svar, men hvordan får jeg tammene til å synge, skarpen til å høres ut som poppende popcorn og en kort basslyd? kan man gjøre dette til en viss grad med de fleste trommesett, eller må det være spesielle rockesett?

Selv har jeg et nybegynner Ludwig sett ti ca 5000,- Mannen i butikken sa det ikke spilte så stor rolle hvordan trommer det er i den prisklassen. Alt er fabrikk produsert i asia alikavæl mente han.

Lenke til kommentar

hehe.. det er ikke helt rett men likevell.. på skarpen.. så tigher du egentlig bare ganske bra til.. bruker ørene på skarpen hele tiden.. til jeg får den lyden jeg vil ha.. på trommene så bruker jeg og ha resonans skinnet lysere enn toppskinnet.. og på basstromma så er den nesten så løs som mulig.. men jeg er ikke verdens beste å stemme da... enda :p

Lenke til kommentar

Spørs jo hva du er ute etter vell, hva for en typer rock er det du spiller? Er forskjell på om man skal spille AC/DC eller cannibal corpse, og punk er veldig forskjellig fra rock igjen, men vet ikke helt om det er rock eller metal du mener, nevn noen band du liker trommelyden i, så kan sikkert noen av de med peiling hjelpe deg..

Lenke til kommentar

Som de andre sier her, så er det vanskelig å gi en fasit på hvordan man skal stemme trommer til forskjellige stiltyper, det er i grunn smak og behag, og kommer også an på skinn/tretype i trommene. Som hovedregel ville jeg ikke brukt annet enn 2-lags skinn (Emperor/G2/Pinstripe osv) på tammene på slike billig-sett, da 1-lags skinn (Ambassador/G1 osv) viser mer av lydkarakteristikken i tretypen. Funker perfekt på proff-sett med lønn/bjørke-tre osv., men dårlig på billig-sett der man sjelden får over middels grei lyd, gjerne dårlig. Nå sier jeg ikke at dette kan være hovedgrunnen til at du ikke får stemt de bra opp da, men kan være en mulighet, altså type skinn.

Selv pleier jeg å stemme reso skinnet ikke så altfor stramt, mer slik at det sitter jevnt rundt hele. Mens skinnet du slår på må egentlig bare testes fram. Selv liker jeg ganske lys (altså stramt batter-skinn) i skarptromma, for rock og i grunn det meste. Ikke plagsom lys lyd, men slik at det "ringer" litt... Da strammer jeg det endel opp. Tammene kommer veldig an på, men liker litt "tung" lyd i de, men samtidig med litt tone. Så vil ikke lønne seg i såfall og stramme de like mye, heller en slags mellomting. Men ulike trommer/skinn er som sagt ulik lydkarakter, så man må i grunn bare prøve seg fram. Så lenge du vet hvordan du stemmer (stjerneformasjon, slik at ikke skinnet strekker seg ujevnt..:) bør du kunne klare å eksperimentere deg fram.

Er heller ikke noe problem å skru av basstrommeskinnet hvis du vil isolere litt inni der, bare å skru av et av skinna det, funker som på alle de andre trommene. Du får også kjøpt skinn til basstromma som har litt demping i seg, Evans EMAD f.eks. I så fall trenger du kanskje ikke annen demping i det hele tatt. Men, det er som sagt også avhengig av trommer/tre-type.

Lenke til kommentar

Tror egentlig Marius sa det ganske bra der ja.. Er smak og behag som han sier, er ikke noe fasit svar.. Men du kan og si det sånn - demper du tammene og (kjenner noen som gjør det, eller - ja) Sånn at det egentlig ikke blir noe resonans - så kan du jo like gjerne slå på bøtter for den del viss du er med?

Men med god stemming så kan du gjøre underverk, selv på billige sett ;)

Lenke til kommentar
Forresten, hva er fornavnet deres folkens? Føler det er så kjipt med nick osv når vi er blitt så godt sveisa som vi er  :love:  :D

5053876[/snapback]

Eddie etter "Eddie Van Halen". Ja, jeg spiller hovedsaklig gitar :tease:

5056042[/snapback]

Tøft, oppkalt liksom etter han? hehe.. Kule foreldre du har!

5056231[/snapback]

Hehe ja. Oppkalt etter han. Fattern er gitarist. Foreldra fikk meg når de var 20, så jeg har ganske unge foreldre. Er fornøyd med navnet jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...