Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SirAnderz: Etter det jeg veit så er det kickmusic.no (eller St. Olav Musikk i Oslo) som er norske importøren til Sonor. Men om det er ønskelig kan det jo også ordnes fra tysk nettbutikk, slik som jeg nå valgte å gjøre med mitt nye sett. Har fått utallige cymbaler og lignende sent fra Tyskland, uten noe problem. Jeg er så heldig å slippe å betale både tysk og norsk moms da, ettersom jeg kan bestille via firmaet... Men det blir faktisk ofte billigere totalt sett selv om du må betale norsk moms i tillegg. www.thomann.de er der jeg har brukt å handle fra, en av Tysklands (og faktisk Europas) billigste instrumentbutikker.

figure_02: Tama Rockstar er en utgått modell. Det betyr at du kan finne gode tilbud på de i butikker, men sannsynligvis får du problemer om du vil ha flere trommer på de. Har et Rockstar sett selv, kan anbefale de, men jeg har bestilt en ekstra gulvtam i Januar, som fortsatt ikke har dukket opp. Så da vil jeg heller anbefale å se på Superstar, som er den modellen som har tatt over for Rockstar. Skal koste omtrent det samme.

Lenke til kommentar

ELX (Pearl Export) og Superstar er vel begge to gode valg, Exportene ligger rundt 10.000 i pris. og hvis du vil ha det litt billigere så kan jeg anbefale Pearl Forum som nybegynersett.

Jeg prøvde et mapex sett engang, vet ikke hvilket det var men, jeg likte det hvertfall ikke så veldig..men dette var lenge siden og norske musikkbutikker har ikke som vane å stemme trommene de setter ut så :p

EDIT: prøvde den nye Vault serien til sabian for litt siden, ble veldig imponert, men jeg syntes den ligna veldig på A custom serien til Zildjian. Noen som har noe å si om det?

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Kikka litt på Pearl Forum nå, det blir litt for lite...

Samma med ELX, men Pearl Master, det så kult ut.

Noen som har erfaring med det?

Og hvor ligger det i forhold til pris?

1299$ stod det der, hvor mye koster det i Norge da?

13.000?

pearlmasters.jpg

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

hehe.. :p Koster nok litt mer en 13.000 ville jeg tro.

Men trommelæreren min har et Masters sett, og det er helt fantastiskt å spille på. men det er relavtivt dyrt hvis du er nybegyner, dessuten så tar det lang tid å få det, siden det meste er custom lagd.

Lenke til kommentar

Heh, Pearl Masters koster nok mer enn det. Norske priser på det ligger som regel på rundt 25 000 i listepris. Men hva mener du med at de andre blir "for lite"? Du må huske på at de fleste sett selges som 5-trommers shellpack, og skal du ha flere trommer på det må du bestille det utenom. Det vil si, du kan få tak i så stort Forum/Export/Superstar sett osv som du vil selv. Må bare kjøpes utenom selve "settet"...

EDIT: Pleier også å ta litt tid med Masters settene ja, om det ikke er noe de har på lager. Tar som regel et sted mellom 6-8 måneder.

Mapex lager billige og greie sett de, men er nok ikke like bra kvalitet som de "store"der ute, Tama, Pearl, Yamaha osv. Hørt noen dårlige erfaringer med stativer og sånne hardware-ting... Men om man er ute etter så billig sett som mulig, er nok Mapex et greit valg. Ville i alle fall aldri kjøpt noe billigere nytt sett enn Mapex V-serien.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på Sessions serien og Masters serien, er så vidt jeg vet:

1. På Sessions er det ytre laget lønn eller bjørk av 2.grads kvalitet. Masters har 1.grads.

2. Masters har flere finisher, valget mellom chrome, svart eller satin hardware.

3. Sessions har Tripe Flanged hoops, Masters har Die Cast.

Alt i alt så er Sessions et kjempekjøp for pengene!

Lenke til kommentar

Session er et veldig bra valg det, holdt på å velge det selv, men siden Starclassic Performer ligger på ca. samme pris synes jeg faktisk det er et litt bedre valg, om man liker lyden av bjørketrommer da...

Men tror egentlig det er liten vits i å diskutere dette, hvor lenge hadde du spilt figure_02? 1-2 år? Om ikke du er stinn av penger ser jeg liten vits i å gå for noe sånt på en stund enda... Vil du ha et dobbelbass Session/Master sett må du regne med 30-40 000 kr minst...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Jeg tror aldri et elektrisk trommesett klarer å overgå et akustiskt, og selv vil jeg alltid spille på akustiskt hvis ikke jeg må ha elektrisk (naboklager osv..(forresten, naboene våre flytter nå :p 8mnd etter at jeg begynte å spille trommer))

Dessuten så koster elektriskt ekstremt mye mer

Lenke til kommentar
Jeg tror aldri et elektrisk trommesett klarer å overgå et akustiskt, og selv vil jeg alltid spille på akustiskt hvis ikke jeg må ha elektrisk (naboklager osv..(forresten, naboene våre flytter nå :p 8mnd etter at jeg begynte å spille trommer))

Dessuten så koster elektriskt ekstremt mye mer

Enig, det er dyrt...

Men det er jo pluss og minus sider ved et slik sett også

+ sider

Ikke så høyt som akustisk

Veldig kjekt å spille

For (meg vertall) til å høres ut som en proff( :D )

Mange, mange forkjellige lyder på trommene, så det ikke blir nødvendig å kjøpe nye, single

Mange forskjellige sanger å spille til, inkludert metronom

- sider

Skamdyrt

Det er ikke like tøft å se på et lite elektrisk sett(mye tøffere å se et stort akustisk sett som Portnoy, og Peart sine)

Det blir sikker ganske kjedelig å spille på et sånnt sett i lengden...Jeg har bare spilt det på Sagevik 6, 7 ganger..(Like kjekt hver gang da..:D )

Så kan jeg ikke tenke på noe mer minus sider

Lenke til kommentar

Anbefaler sett som Pearl Export/Tama Superstar/Yamaha Stage Custom/ Sonor Force 2005 eller 3005 (10-12 000 for et standard 5-trommers sett m/hardware), usikker på hvor mye et slikt sett i dobbelbass utgave koster, men kan kanskje forestille meg rundt 20 000 eller noe sånt. Da får du trommer som er til å stole på, har god lyd, kan brukes live og til opptak, og som du kan få en del igjen for hvis du seinere skulle selge de. Prisklassen under disse (Pearl Forum/Tama Swingstar/Yamaha Rydeen osv) er greie nybegynnersett, men om du først har spilt 2 år, ville jeg mye heller gått for klassen over, selv om det kanskje betyr at du må starte med et litt mindre sett. Mye bedre i det lange løp, da du kan skaffe ekstra trommer og bygge ut settet seinere, men samtidig ha et bra sett som du fremdeles kan være fornøyd med...

EDIT: regna litt på det der fra thomann.de, tok Sonor Force 3005, som er et av de beste valga i den prisklassen. Oppsett 2x 22x17,5" basstrommer, 10x8, 12x9, 14x14 og 16x16 gulvtammer, m/hardware og skarptromme. Alt dette kommer på ca 15000 etter å ha ekskludert tysk moms, og lagt til norsk. Frakta er ikke tatt med, men de tar ikke mer enn 18 euro per eske, samt 2,6 euro per kilo. Da jeg forhørte meg om sett kom frakta på ca 120 euro, for et dobbelbass sett kommer det kanskje opp mot 160 euro (maks). så noe rundt 16 000 kan dette settet komme på, ferdig shippa til døra di. Dette er dog et litt dyrere sett enn Pearl ELX/Tama Superstar osv, så det er absolutt mulig å få seg et bra sett til en fin pris derfra. Selv droppa jeg ideen om å bestille fra USA, ettersom frakta blir mye mer, samt at flere merker har restriksjoner som gjør det ulovlig å sende de over atlanteren... Så om jeg var deg og ville hatt så stort sett som du har lyst på, ville jeg definitivt kjøpt det fra en billig europeisk netshop som f.eks da thomann (om ikke det perfekte settet dukker opp på bruktmarkedet da...).

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...