Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Velvel, vet at jeg ikke burde ta opp denne hansken da men...

 

Nå er vi inne på diskusjonen om i hvilke sjangre man finner de beste trommisene.

Trommespill handler om å groove,samtidig som man får følelsene i sving hos de som hører på/får lyst til å danse. Portnoy og gutta, samme hvor fort de spiller, hvor hippe polymetriske triks de gjør, hvor mange trommer de har, hvor flinke de er til å spille i 13/8, har ikke den timefølelsen og tekniske oversikten som de virkelig bra gutta har. Og da mener jeg ikke at Portnoy er en dårlig trommis, bar ate det fins fins folk som har mye mer på plass. Og da snakker vi Gadd, Colaiuta, Novak og Jojo Mayer f eks. Og det er fordi gutta har så oversikt at de kan funke i enhver sjanger. Det er visse koder man må knekke for å spille de forskjellige sjangrene, og får å gå til det, må man ha ekstrem musikalsk forståelse, noe som f eks Portnoy ikke har. Vi trenger vel ikke å nevne falling into... (dog med endel gode låter). Det er ikke lett å spill ACDCgroover. Det skal være supertight og groove masse. Hjelper ikke hvor fort man kan spille, det går på helt andre ferdigheter.

 

La oss ta Gary Novak. Spilt med Allan Holdsworth (knallhard fusion), med Chick Corea Electric band (fusion), Alanis Morrisette (pop), Bob Berg (nazimodaljazz)....og som ikke det var nok så spilte han bass på en låt på den første wecklskiva....come on.. mer oversikt går det knapt an å ha.

 

Studiogutta, de har oversikt over alt som er av stilarter, d er så nær musikken at de skjønner hva som skal til, uansett sjanger. Så om de ikke klarer å spille 16deler på basstromma i 7 i 169 bpm, hva så? Det er ikke det det handler om. Alle kan spille fort, bare de gidder å bruke tid på det. Det er ikke noe problem å skjønne hva som er fort, det er et problem å skjønne hva som funker innen diverse sjangre. Og evt komme med noe nytt.

 

La meg gjerne utdype dette mer, hvis noen er int:) Regner med de fleste er sinte, egentlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AC/DC har jo bare treige standard rytmer da..

ja og det er det jeg syns er digg. Når alle i et band spiller enkelt og greit, låter alt mye diggere enn at alle skal prøve å spille så sinnsykt komplisert og bra.

 

Rema1000 ordtaket: "Det enkle er ofte det beste" er det jeg mener. :thumbup:

 

EDIT: Forresten. Veldig bra post jacobDW. Er helt enig

Endret av Edmanzor
Lenke til kommentar
Var jo ikke det du skrev da, og i hvilken sjangre trenger man mer tekniske trommiser i da?

Alt som nå for tiden går under Prog Rock. Altså en hel haug sjangere, deriblandt Prog Metal(Ja det går under Prog Rock og ikke Heavy Metal), videre over til Jazz, Funk og alt under, over og rundt.

Tullete og si, så det som da er saken er at alle med talent innenfor tromming velger å spille proggresiv musikk? Eller forsto jeg ikka hva du mente no?

 

Mvh.

Øyvind

 

Edit: utdyp deg DW

Edit: Prøde hvertfall og gjøre det mer forsåelig for Snittleif

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar
Tullete og si, så automatisk alle som er gode blir tiltrukket til denne sjangeren, er ikke slik at man velger musikksmak etter hvor god man er på trommer*, for da hadde jeg hørt på rap(ekle kjedelige tromme rytmer). Noe som er vesentlig for å forstå dette er at jeg er grise dårlig på trommer, mumle noe om å gå på trommekurs snart.

 

Mvh.

Øyvind

* Say what? Er det bare meg som syns den setningen var helt 110% ulogisk?

Lenke til kommentar

Håper for din del at du tuller no, prøvd og utvide horisontene litt? Er uten tvil veldig mange gode trommiser innefor både prog og jazz(jazz har jo vært kjent for gode trommiser fra gamle tider) Men man kan bli like god når man spiller metall. Man kan groove i metal, og forde de som ikke har hørt mye metal kan man ha fptt presenter deler av sanger som er harde, der man må høre etter det. Metall er ikke lagd for å danse etter, men når man er på en konsert med et metall band, må trommisen være god, ellers blir det ikke mye liv, man må ha en takt, man må kunne grove. Så enkelt og greit, man kan være god i alle sjangre, til og med hip-hop/rap(men hvirker ikke som de er intresert i det)

Lenke til kommentar

Har en kompis som vil kjøpe seg et trommesett nå. Han er helt nybegynner og trenger absolutt ikke noe fancy sett. Jeg er ganske nybegynner selv på trommer, så jeg vet ikke så mye om hva som er bra og hva som ikke er bra. Har noen noe råd til hva han kan kjøpe?

 

Snakker om et brukt sett. 5-trommers hadde vært best. hvis det er mulig hadde det vært best om det kosta under 3000. Men litt over er greit. Vet ikke om dette er

 

Takk for hjelpa ;)

Lenke til kommentar
Har en kompis som vil kjøpe seg et trommesett nå. Han er helt nybegynner og trenger absolutt ikke noe fancy sett. Jeg er ganske nybegynner selv på trommer, så jeg vet ikke så mye om hva som er bra og hva som ikke er bra. Har noen noe råd til hva han kan kjøpe?

 

Snakker om et brukt sett. 5-trommers hadde vært best. hvis det er mulig hadde det vært best om det kosta under 3000. Men litt over er greit. Vet ikke om dette er

 

Takk for hjelpa ;)

Har hørt at trommisen i Stonegard selger trommesettet sitt nå.. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjentar meg selv nå, men det for gå. Utvid horisonten gutter.

Og hva pokker mener du med det?

 

Er det nok at jeg har gått denne banen i hva jeg har hørt på av musikk?

 

Rap/Hip Hop -> Punk -> Rock -> Nu-Metal og andre leie typer metal -> Ekstrem Metal (Black, death, speed, thrash) -> Prog Metal -> Prog Rock(Og alt derunder. dvs Fusion, Neo-Prog, Space-Prog osv.)/Jazz/Funk/Motown/klassisk

 

.. Slår du da sammen alt dette og fjerner Black Metal har vi det jeg hører på nå for tiden.

 

Har jeg vid nok horisont for deg eller har jeg misforstått?

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har spilt mye trommer fra før og dette kanskje er ditt første sett ville jeg kikket på bruktmarkedet, er du heldig får du veldig bra trommer til en utrolig pris, det er bare å følge med.

 

Ang det peace settet der ville jeg ikke kjøpt det (basstromma er 20x14'', halloo?). Ville heller brukt et par lapper til på et bedre brukt sett.

 

Så tidlig i prossesen tror jeg ikke trommene har så mye å si da, men greit å venne seg til de mer ''vanlige'' størrelsene.

 

Her er et par forslag:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=4

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=5

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=2

 

Av disse ville jeg antagelig gått for Tama settet, rockstar er et veldig bra sett i forhold til prisen :)

Edmanzor, dette sa jeg til en annen kar:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har spilt mye trommer fra før og dette kanskje er ditt første sett ville jeg kikket på bruktmarkedet, er du heldig får du veldig bra trommer til en utrolig pris, det er bare å følge med.

 

Ang det peace settet der ville jeg ikke kjøpt det (basstromma er 20x14'', halloo?). Ville heller brukt et par lapper til på et bedre brukt sett.

 

Så tidlig i prossesen tror jeg ikke trommene har så mye å si da, men greit å venne seg til de mer ''vanlige'' størrelsene.

 

Her er et par forslag:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=4

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=5

 

http://www.finn.no/finn/bap/object/;pdc=11...&tot=143&page=2

 

Av disse ville jeg antagelig gått for Tama settet, rockstar er et veldig bra sett i forhold til prisen :)

Edmanzor, dette sa jeg til en annen kar:

Jaja. Det der er jo det dobbelte av den prisen jeg egentlig tenkte på da. Blir litt mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...