Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, har hørt at de nye cymbalseriene til Stagg faktisk låter ganske bra. Vil ikke gå så langt som å si at de konkurrerer med de "store", men på et stramt budsjett tror jeg nok de kan være verdt en titt. Det er allikevel noe med Stagg som holder meg unna, det faktum at stort sett alt de lager (og de lager faktisk ganske mye rart, gitarer/basser/mikrofoner osv. Merket Collins (mest utbredt i Tyskland) er et annet navn samme kompani bruker) tilhører nederste nivå av kvalitet/pris. Men, for folk som ikke er spesielt interessert i utstyret de bruker så lenge det fungerer ok og man kan spare endel, så er nok sikkert Stagg verdt en titt...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Vel..elektronsikt er noe dritt fordi:

* Ekstremt mye dyrere i forhold til akustiskt

* Helt annen feel

* Ekstremt kjedelige å spille på

* Tenk når du setter deg på et proft sett om et år og du ikke har peiling på hvordan du skal stemme de eller sette de opp?

* Akustiskt er mye finere å se på

* Elektriskt bruker strøm = dyrere strømregning når vinteren kommer

Lenke til kommentar
Vel..elektronsikt er noe dritt fordi:

* Ekstremt mye dyrere i forhold til akustiskt

* Helt annen feel

* Ekstremt kjedelige å spille på

* Tenk når du setter deg på et proft sett om et år og du ikke har peiling på hvordan du skal stemme de eller sette de opp?

* Akustiskt er mye finere å se på

* Elektriskt bruker strøm = dyrere strømregning når vinteren kommer

Synes det er litt naivt å se sånn på elektroniske trommer.

 

De har veldig mange fordeler også.

 

Den "helt andre feel'en" du snakker om er det noen som liker og andre ikke.. Personlig liker jeg veldig godt feelen på et elektromisk trommesett, så jeg vil si at det er individuellt.

 

Skjønner ikke åssen du kan si de er kjedelige å spille på. :hmm: Jeg har bare prøvd et elektronisk sett, men der var der hvertfall bare å sette på seg headsettet og velge mellom masse forskjellige ferdiginnspilte låter (uten trommer) som man kan sitte å leke seg med og improvisere på. Dette synes jeg var utrolig fett! Og i tilleg kan man velge mellom masse trommelyder, som gjør det enkelt og varierende for en nybegynner

 

Ser ikke på det som noe stort problem at "når du blir proff så er det kjipt å ikke kunne stemme" men skjønner jo hva du mener. Tviler sterkt på at du plutselig kommer opp i en situasjon da du må bruke et akustisk sett uforbredt.. Og du får sikkert tid til å lære deg å stemme trommer innen du blir proff.

 

Akustisk er finere å se på. Det er jeg enig i, og strømregningene kan jeg ikke si noe på. fordi selvfølgelig bruker det elektroniske trommesettet strøm, men aner ikke hvor mye, og om det kommer til å påvirke strømregningen så veldig mye.

 

Elektronisk er også utrolig praktisk for veldig mange når det kommer til bråking også. Det bråker jo mye mindre, og kan spilles mye oftere enn akustisk uten klaging fra naboer (hvis det er et problem da)

 

 

Jeg vil personlig ikke si at elektronisk er noe dritt, men jeg er enig i at det er veldig anderledes. Jeg synes det er individuellt om man liker det eller ikke, og synes det er dustete å si at elektronisk er noe dritt. Det er nok av trommiser som sier det, som gjør at veldig få tørr å faktisk bruke elektronisk.. Synes det er unødvendig å skremme folk på den måten. Elektronisk er kult! Prøv det selv, og se om du liker det! :thumbup:

Lenke til kommentar
Er vel ingen som har sagt at det er no dritt?

 

Så klart det er vær sin smak, men som nybegynner ville jeg helt klart gått for et akustisk.

 

Værtfall hvis du ikke er stinn av penger.

Jaja jeg er forsåvidt enig i at det kan være greit å begynne med akustisk. Og det er jo billigere.

 

" Vel..elektronsikt er noe dritt fordi: " begynner sweet_ambers post med, så det var der jeg tok den fra.

Lenke til kommentar

En greit sak med elektronisk sett er at man kan selvsagt bytte ut lydene på alle trommene som man vil. En annen fordel er å øve hjemme, i og med at du kan justere lydvolumet som du vil ha det, det er ikke bare Max eller Ingenting som med et akustisk sett. Du slipper mao. ha trommene stående i et dyrt øvingslokale du må låse deg inn i hver gang du vil spille hjemme etter plater. DU kan f.eks. ha en skarptrommelyd som høres ut som en *TSJAKK* istedet for vanlig *TSH*-lyd.

 

Det er jo også lettere å dra med seg rundt, f.eks. trommisen i et band jeg kjenner har et akustisk og et elektrisk sett. Det elektroniske kan han f.eks. ta med seg opp til meg og jamme uten store problemer, og vi kan justere lyden så vi andre slipper å spille megahøyt når man bor i et etasjehus.

 

Kjente elektroniske artister som Jean-Michel Jarre har alltid med seg livetrommis på el-trommer. Han sier de kunne alltids ha brukt trommemaskiner med samme lydene på, men det blir en mye mere dynamisk og ekte feel når det er en trommis som spiller.

Alt blir ikke 100% perfekt hele tiden.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Nå skal jeg innrømme at den forrige posten min ikke var så veldig seriøs :p

egentlig så har jeg ikke så mange gode grunner mot elektriskt, bortsett fra at jeg synes det er "ekkelt" å spille på, og jeg blir fort lei det av en eller annen grunn :!:

 

EDIT: alt dette er jo personlig da så.. men så koster det veldig mye mer også!

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Noe som muligens gir det litt mer mening, kommer til å spille 9 timer i uken på akustisk med bandet, det elektroniske koster 3000, og det er mest hurtighet og rytme som skal læres, samtlig litt dobbelpedal. Forsatt fraråde meg? Kjøper ikke hvis alle her er imot det :p

 

Mvh.

Øyvind

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du gjøre som de sier da? Bare kjøp hvis du vil ha det..trenger ikke følge saueflokken alltid :) Jeg mener det er genialt å ha å øve på, siden du kan bruke det hjemme uten å sjenere alle og enhver. Kan tilogmed spille med headset.

 

Det er jo ingen på forumet som sitter og hører på mens DU spiller likevel, og ingen har vel egentlig noe med det heller. Som sagt, trommisen jeg pleier å øve med har det, og det høres helt flott ut hvis man bruker bra lyder. Du kan styre anslagsfølsomheten også på noen sett så det blir en mere "analog" følelse, pluss at vi andre ikke trenger å ha forsterkere på max guffe for å høre oss selv, og kan dermed sitte hjemme på hybelen min og øve når ikke lokalet er tilgjengelig (vi deler med 2 andre band).

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Ok, men har noen sett på det settet? ser det greit ut egentlig? Det jeg er litt redd for er at den ikke teller alle slagene? er ikke sikker på om den klarer det hvis eg spiller for fort..

 

Drum Xtreme DX-150

 

Edit: ser nå at trommene skal klare å dra all strømmen gjennom usb utgangen? Er det mulig da? Stiller meg litt kritisk till det, får samme settet for 2000 kroner på norsk nettbutikk, så tror jeg går for det da.

 

Mvh.

Øyvind

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...