Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør jeg når jeg har et trommesett som har fester og skruer som er gamlere enn dagens standard? Har et sett som jeg driver og pusser opp og skarpen har skruer til festene for skinnet som er langt tykkere enn dagens standard. Har hørt med den lokale musikkforretningen i Trondheim og de må "bestille opp" og det synes jeg er litt overkill bare for én skrue.

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg når jeg har et trommesett som har fester og skruer som er gamlere enn dagens standard? Har et sett som jeg driver og pusser opp og skarpen har skruer til festene for skinnet som er langt tykkere enn dagens standard. Har hørt med den lokale musikkforretningen i Trondheim og de må "bestille opp" og det synes jeg er litt overkill bare for én skrue.

Du kan se om du finner andre som har samme skruer på et gammelt sett (annonse i avisen eller noe), eller så er det bare å be de bestille. Finnes lite annet å gjøre, egentlig..

Lenke til kommentar

Prøvd en av de (minst) to andre musikkforretningene i Trondheim? Selv om jeg igrunn regner med du har vært på den største ;)

Uansett, var på min første konsert på et par måneder på lørdag (sett bortsett fra de jeg har spilt selv den siste tiden) - og som vanlig når jeg går på konsert, blir jeg stående og studere trommeslageren (til det punktet hvor det nesten blir pinlig. Fordelen med små scener er at man kan gå bort til fyren etterpå og "hey, bra spilt *blablabla* ja, jeg spiller trommer sjøl, vøtt"). Spesielt artig når det er flere band, og man kan sammenligne. Spesielt siden de spilte på samme trommesettet, men hver sine cymbaler (muligens at det er like greit).

Basstrommene var trigget, iflg lydmannen (som jeg kjenner, fordi jeg henger mye på akkurat denne baren, og fordi han også var lydmann når jeg selv spilte der forrige lørdag igjen), og det ga et voldsomt driv, spesielt når Kraken (band nr2) begynte å bli veldig Slayer-esque på slutten - til den graden at når de annonserte at sistelåta var en cover, så vedda jeg med en kompis om de skulle spille Raining Blood eller War Ensemble (de spilte ingen av delene - Hey Joe, faktisk).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig enig! Charlie Benante er undervurdert! Sjekk også ut typisk Lamb of God. Når det kommer til MoshPit-beats er det ingen regler, men tenk på litt hvorfor det blir en moshpit i crowden. Stikkord er tydelig og høy intensitet. Den trenger ikke å gå så veldig fort, det kan også være kult å avslutte et sånt parti med en heftig breakdown!

Lenke til kommentar

Hmm, får teste ut litt sånn skankbeat aktig greie da (eller, om det er skank eller ikke skal jeg ikke blande meg for mye opp i). Ha skarp på 1-2-3-4- og flette inn noe bass på offbeats og sånt. Ride / hihat spiller dobbelt så mye som skarp bare .

Lenke til kommentar

Hehe, i vår nyeste låt har vi en bridge som høres veldig Anthrax ut, og følgelig er det verdens enkleste beat:

R -X-X-X-X-X-X-X-X-

S ---X---X---X---X-

B -XXXXXXXXXXXXXXXX

R=ride, S=skarp, B=basstromme. Obviously! :D

Enkelt, og tøft.

Ska-beats kan også være tøft, alternativt utelat noen slag fra min beat:

R -X-X-X-X-X-X-X-X-

S -X---X---X---X---

B --X-X-XXX--XX--XX

For eksempel. (jeg har ingen anelse om hvordan det der høres ut i virkeligheten, men prøv det! :D )

Lenke til kommentar

Jeg har spilt bortimot hver dag siden jeg kjøpte settet mitt, i Mars. Merker at det blir lettere og lettere å spille for hver dag som går. Spiller veldig variert. Fra Michael Jackson til Judas Priest.

Har dog ingen lærer, men har sett på en del "lessons" på nettet, så jeg tror ikke teknikken min er heeelt på jordet. :hmm:

Endret av Lande
Lenke til kommentar

Da begynner det å bli på tide å finne seg et band, synes du ikke? Det er ingenting som er så utviklende som å spille med andre, en får en helt annen (og i mine øyne stort sett bedre) tilnærming til trommesettet som instrument når man spiller med andre. Det er nemlig mye viktigere å kunne spille det som passer til låta, enn å spille raskest mulig.

Selvfølgelig, jo bedre teknikk man har, jo enklere er det å faktisk spille det som passer, men for å lære seg hva som skal spilles til en gitt låt krever rett og slett at man lytter mye til musikk, og spiller mye sammen med andre. Det anbefales!

Lenke til kommentar

Da begynner det å bli på tide å finne seg et band, synes du ikke?

Det hadde nok ikke vært dumt. Har en del venner som driver med musikk sånn smått, men ingen med mulighet til spille sammen med meg tror jeg. Dessuten bor de fleste milevis unna.

For øyeblikket er jeg egentlig fornøyd med å utvikle ferdighetene.

Er forøvrig enig i at det er lurt å tilnærme settet som et instrument, og ikke som en måte å vise frem ferdigheter.

Endret av Lande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...