Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har tenkt å kjøpe en ny modell, av typen Korg TM-40 eller Boss DB-60. Har dere innspill på hvilken jeg bør kjøpe?

 

Prisen er ganske lik, selv om Boss er en del bedre, med diverse funksjoner som Korg mangler. Er disse funksjonene verdt å betale litt mer for?

 

Andre innspill noen her har?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri spilt med metronom, så jeg føler ikke at jeg kan gi noe råd hverken fra eller til. Nå spiller jeg ekstremt sjelden (aka aldri) i andre takter enn 2/4, 3/4, 4/4, 6/8 eller 8/8, og jeg regner med at de fleste skinnpiskere greier det uten metronom (lite over 150 bpm også). Skal til og med klare en ok bossanova (3+3+2/8), altså BAMbombomBAMbombomBAMbom)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har tenkt å kjøpe en ny modell, av typen Korg TM-40 eller Boss DB-60. Har dere innspill på hvilken jeg bør kjøpe?

 

Prisen er ganske lik, selv om Boss er en del bedre, med diverse funksjoner som Korg mangler. Er disse funksjonene verdt å betale litt mer for?

 

Andre innspill noen her har?

Heisann!

 

Jeg har kun brukt Korg Beatlab, så jeg har ikke noen erfaring med disse to. Men ut ifra min situasjon som trommeslager ville jeg gått for Boss, mest på grunn av at du kan forhåndsinstille/lagre tempoer og taktarter. En hvilken som helst metronom har jo 4/4 og tapping, og så lenge du ikke aksenterer 1'erne er det ikke noe problem å spille hvilken takt som helst. You gotta love those 5/4, 7/8, 9/8 :D OG: Bossen ser jo unektelig mye bedre ut visuelt og kvalitetsmessig, samt en del kule funksjoner som timer osv. Hvis du sier at de koster omtrent det samme hadde nok jeg gått for Bossen. Men du kan jo stikke innom en butikk og høre + sammenligne :)

 

Kjære Leo_Khenir: Jeg ble en smule bekymret nå :p Trommeslager uten metronom er vel litt skummelt? Én ting er å ikke spille med den live og sånn, en annen ting er å ikke øve til metronom. Hvordan øver du for eks på "tightnezz"? Det er ikke meningen å være trommepoliti altså :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, du hører jo hvordan jeg spiller på låtene som ligger lengre opp. Mener selv at jeg ikke har bruk for det så lenge jeg holder meg til normale tidssignaturer (hovmod står for fall osv), og det er enda ingen som har klaget ;)

 

Vet ikke hva det er, men kroppen min (hjerne i kombinasjon med hender) vet liksom når jeg skal begynne etter en fill osv. Kanskje jeg har absolutt taktgehør :p

Lenke til kommentar

Forresten, vet noen av noen hihat-stativer som er høyere enn normalt? De hihatstativene jeg har vært ute for så langt er nesten for lave for meg, noe som gjør at jeg ikke får hihatstikken høyt nok over skarpstikken. Bonus naturligvis for disse tobente stativene som gjør plassering av dobbeltpedal til en lek.

 

Edit: Ideelt sett vil jeg ha den så høyt som Lars Ulrich har her:

 

300px-Lars_London_2008_crop.jpg

 

... Men siden Lars er en halv meter høy, og jeg er over to meter, så blir det litt vanskelig, selv med samme utstyret. Dessuten bruker jeg dropclutch, som stjeler viktige cm fra "pinnen" som går opp og ned.

 

Skal også sies at der Lars har 8x10 og 10x12 tomtoms, planlegger jeg 12x9 og 14x10 eller deromkring. Samt 24x18 kontra 22x16.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Vel, du hører jo hvordan jeg spiller på låtene som ligger lengre opp. Mener selv at jeg ikke har bruk for det så lenge jeg holder meg til normale tidssignaturer (hovmod står for fall osv), og det er enda ingen som har klaget ;)

 

Vet ikke hva det er, men kroppen min (hjerne i kombinasjon med hender) vet liksom når jeg skal begynne etter en fill osv. Kanskje jeg har absolutt taktgehør :p

Hehe, joa. Deg om det... :p Likevel vil jeg være så påståelig å si at det ikke er noen som ikke har godt av å øve litt med metronom! Spesielt telling i fills og synkoper ol er veldig viktig, mange er litt frampå hele tida, det merkes ikke alltid så lett, men resultatet kan være farlig.

 

Nok om det!

Når det gjelder hi-hat, vet du eksakt hvor høy den skal være? Eller hvertfall sånn ca? Jeg bruker BigBeat 2-beins hihat og den er mer enn høy nok for meg (med clutch), men så er jeg et hode lavere enn deg og da :p

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar

Cymbalene må ligge med slagkant ca en meter over bakken, altså regner jeg med at cymbalstativet bør være rundt 120 cm totalt.

 

Enten det, eller så er målebåndet mitt feil :p

 

I følge samme målebånd (og hukommelsen) opererer jeg i dag med slagkant mellom 80 og 90 cm.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Cymbalene må ligge med slagkant ca en meter over bakken, altså regner jeg med at cymbalstativet bør være rundt 120 cm totalt.

 

Enten det, eller så er målebåndet mitt feil :p

 

I følge samme målebånd (og hukommelsen) opererer jeg i dag med slagkant mellom 80 og 90 cm.

Aha! Jeg husker ikke helt høyden på de forskjellige, men jeg kan hvertfall sjekke høyden på mitt etterpå. :thumbup:

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar

Vel, du hører jo hvordan jeg spiller på låtene som ligger lengre opp. Mener selv at jeg ikke har bruk for det så lenge jeg holder meg til normale tidssignaturer (hovmod står for fall osv), og det er enda ingen som har klaget ;)

 

Vet ikke hva det er, men kroppen min (hjerne i kombinasjon med hender) vet liksom når jeg skal begynne etter en fill osv. Kanskje jeg har absolutt taktgehør :p

Hehe, joa. Deg om det... :p Likevel vil jeg være så påståelig å si at det ikke er noen som ikke har godt av å øve litt med metronom! Spesielt telling i fills og synkoper ol er veldig viktig, mange er litt frampå hele tida, det merkes ikke alltid så lett, men resultatet kan være farlig. Er også utrolig lett å høre om trommisen plutselig spiller litt for fort eller for sakte i en låt..

 

Nok om det!

Når det gjelder hi-hat, vet du eksakt hvor høy den skal være? Eller hvertfall sånn ca? Jeg bruker BigBeat 2-beins hihat og den er mer enn høy nok for meg (med clutch), men så er jeg et hode lavere enn deg og da :p

 

Det går nok mye på muskelminne, altså at armmusklene dine "husker" hvordan de skal spille i takt.

Alle trommiser øver seg jo hele tiden på å spille mest mulig i takt, karer som Ringo Starr sier i intervjuer at han var ikke verdens mest tekniske trommis, men han kunne holde tritt med de beste metronomene taktmessig.

 

Jeg spiller synth/orgel, og har mange ganger fått kommentarer på at jeg treffer NØYAKTIG på beaten med akkorder e.l., de lurer på hvordan jeg "får det til". Men det bare kommer av seg selv. Rytme i kroppen får man jo med øving.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du burde definitivt sette deg ned og øve med metronom. Mange tror de holder takten bra, men realiteten ligger de enten litt foran eller litt bak slaget, varierer mellom de to, og øker/sakker en del av og til. For ikke å snakke om at du ved øving med metronom kan trene deg opp på å ligge nettopp litt foran eller litt bak. Spesielt å ligge bittelitt etter slagene groover ofte veldig, men begge delene kan brukes/"kreves" i noen stiler.

 

At du klarer å komme inn etter et break ser jeg på som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Herr Brun føler jeg kom med et av de bedre svarene, samtidig som han så det jeg la merke til selv akkurat i det jeg postet innlegget - de fleste trommiser skal klare å komme inn etter en break uten problemer, altså. Blir vel metronom på meg og etterhvert, regner jeg med. Det var forøvrig overhodet ikke meningen å virke arrogant, poenget mitt var at jeg ikke har følt nødvendigheten av å øve med metronom enda, ikke at jeg bombastisk slår fast at "jeg er så jævla god så jeg trenger ikke metronom".

Lenke til kommentar

Det har vel også mye med hvor seriøst man faktisk spiller da. Føler absolutt ikke behovet for rølperock/metallen vi i vennegjengen spiller (dog, øvde en del med metronom før vi dro i studio), men om det er store ambisjoner om å satse så ser jeg hvordan det kan lønne seg.

Lenke til kommentar

Det er sant, man trenger ikke aspirere for Mike Portnoy-skills hvis man bare spiller "kødderock". Men det skal jo høres bra ut det også, ikke bare skranglete og i utakt, samme som at jeg ikke MÅ være like flink som f.eks. Rick Wakeman for å kunne kalle meg keyboardist, men jeg har jo alltid lyst å bli bedre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For å gå litt vekk fra metronomdiskusjonen, selv om den såklart er veldig on-topic for oss i denne tråden, så har jeg aktivt begynt å se på Ruff Acrylic-trommer. Ble veldig forelsket i det settet som sto på Rockheim, og sendte dem rett og slett en forespørsel om pris for et sett som lignet (med en litt dypere basstromme).

 

For de som husker dårlig og ikke gidder å bla i tråden, var diametere: 24 basstromme, 12 og 14 racktoms, 16 og 18 floortoms og 14 på skarp. Oversized? Ja, men det er jeg og :D Spiller til og med med X5A-stikkene til Vic Firth (fikk akkurat en ny forsyning, forresten), siden de er 16 3/4" mot vanlig 16"... Ja, det er kun fordi de er 3/4" lenger. Brukte vanlige 5A helt til jeg fant disse.

 

Satser på at det ikke er altfor dyrt, og får begynne å spare (både penger til sett og til plass i leilighet. Alternativt får vi få oss eget øvingslokale der de kan stå konstant... :D )

Lenke til kommentar

Kan man lage globale definisjoner for hva som er en god trommis egentlig? Ser at mange har forskjellige idoler. Portnoy, Ulrich, hellhammer etcetc. Mine forbilder er Phil Collins, Bill Bruford, Ringo Starr og Stewart Copeland.

Ut fra dette kan man kanskje se for seg hvilken stil jeg spiller i :) Det aller viktigste er at man er tight og ikke er ute etter å vise seg frem. Det er så utrolig kvalmt at jeg ikke har ord. Ingen bryr seg om egoet ditt bortsett fra deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo liten tvil om at f.eks Portnoy og Hellhammer er teknisk gode trommiser, men som du sier, forbildet gjenspeiler vel heller ens egen stil. Selv har jeg i mange år karakterisert meg selv som en salig miks av Lars Ulrich og Chad Smith (RHCP) ispedd små doser av Tjodalv (x-Dimmu, Susperia) og Portnoy.

 

Men det finnes jo naturligvis trommiser som er normalt anerkjent som pionerer på instrumentet, men de fleste av disse har strøket med. Buddy Rich, Joe Morello og Gene Krupa. Denne videoen er en studie i fantastisk teknikk, mener nå hvertfall jeg:

 

 

Det som gjør det hele enda mer amazing for min del, er at de bruker klassisk grep (venstre hånd holder stikken på tvers). Har prøvd det selv (spilte i korps en stund), og det er mer slitsomt for håndleddene enn dagens moderne grep.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...