Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Jepp! Har selv Roland TD-4 og er veldig fornøyd med det. Opplever aldri at den ikke reagerer eller er treg. Lyder er godt og varierte, og du kan selv "lage" ditt eget trommesett ved å sette hvilke lyder du vil til hvilken pad du vil.

Det som er dumt med TD-4-modulen er at du ikke kan legge inn lyder fra eksterne kilder til den. Men man kan jo alltids koble settet til en datamaskin, regner jeg med.

 

Har selv bestilt TD-4KX. Kommer neste uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Roland TD-4 og er veldig fornøyd med det.

 

Ja. Eller.. Det jeg liker med vdrum er at du kan øve stille uten å vekke naboene, du kan i et lite rom øve med bandet uten å overdøve alle de andre/ slipper å bruke ørepropper.

 

Finner ellers ingen andre positive sider med digitale trommesett, utenom at man kan lage egne trommesett, og få variasjon uten å ha fem forskjellige sett..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt mer erfaringer rundt stikkevoksen:

 

- Øker friksjonen samtidig som den forbedrer grep. Ja, stikkene sitter bedre fast, men blemmene på hihathånda er tilbake.

 

- Har det med å klumpe seg på visse steder (der man griper, logisk nok). Må gni den utover i blant. Irritasjonsmoment. Skjer gjerne etter at man har spilt litt og stikkene/voksen har blitt litt varm.

 

- Alt i alt dog, føler jeg at jeg mister mye færre stikker enn før. Anser det som et godt alternativ til hansker, hvis man enten har veldig herdede fingre, eller ikke har noe imot å teipe pekefinger/langfinger på hihathånden.

Lenke til kommentar

Aha!

 

Tror jeg kommer til å prøve den en gang - ikke fordi jeg mister stikkene, men heller av nysgjerrighet... Men kanskje en annen duft for å sjekke mangfoldet :p

 

Blemmene dine blir nok borte hvis du bare gir dem litt tid. Til slutt får du fine og klumpete hender med masse træler. Kan varmt anbefale klatring ved siden av trommespilling, det hjelper mot det meste, og forebygger for mer :)

Lenke til kommentar

Så et bilde av Nicko McBrain i Iron Maiden sine hender etter 3 konserter på 3 dager, tatt rett etter en konsert. Plastret og teipet. Og han blødde fra små sår. Men helproffe trommiser som det lærer vel å leve med det etterhvert, eller finner metoder som hjelper mot vannblemmer. Huden tykner jo automatisk etter som den slites ned og blir tjukkere der.

Mannen har jo gigant-hender, da, det hjelper vel som trommis?

 

Tae-Kwon Do utøvere sparker jo vekk hud under føttene med vilje og lar det gro igjen så huden blir kjempetykk etterhvert.

 

 

Trommisen i Kamelot sier han spilte så hardt på trommene før at han måtte ha forarmene liggende i kaldvann i 1 time etter konserter for å kjøle ned og få vekk smertene fra dag til dag over lange turneer.

 

Det jeg ikke forstår er heavyrock-trommiser som kanskje veier 80kg, bare sitter der og hamrer på doble basstrommer og lyner ivei på hihats og skarptrommer, uten en eneste mine i ansiktet om at det er slitsomt, som om han tenker mere på hva som er til middag etterpå enn om det gjør vondt i beina. Phil Collins la opp som trommis for et par år siden fordi skuldrene ikke takla det lengre, brusken i skuldrene er rett og slett slitt helt bort så alt gnisser mot hverandre inni der. Er vel sånn det blir etter 40 år med progtromming på konserter.

 

Eller Ricardo Confessori som spiller fort hele tiden og samtidig stødig som en metronom uten å slite seg ut. Man ser nærbilder der han tydelig smatter for å telle skarptrommeslagene eller har diverse tics. Han holder også føttene på bakken istedet for i lufta på basstrommepedalene.

 

http://www.youtube.com/watch?v=qEJC3GX0o3M

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Blemmene dine blir nok borte hvis du bare gir dem litt tid. Til slutt får du fine og klumpete hender med masse træler. Kan varmt anbefale klatring ved siden av trommespilling, det hjelper mot det meste, og forebygger for mer :)

 

Ja, jeg regner ikke med noe annet. Enn så lenge spiller jeg bare en gang i uka, men rimelig intensivt, men det er ca akkurat nok til at de gror til neste uke hver gang. De gangene det ikke gror, supplerer jeg med sportsteip.

Lenke til kommentar

Så et bilde av Nicko McBrain i Iron Maiden sine hender etter 3 konserter på 3 dager, tatt rett etter en konsert. Plastret og teipet. Og han blødde fra små sår. Men helproffe trommiser som det lærer vel å leve med det etterhvert, eller finner metoder som hjelper mot vannblemmer. Huden tykner jo automatisk etter som den slites ned og blir tjukkere der.

Mannen har jo gigant-hender, da, det hjelper vel som trommis?

 

Tae-Kwon Do utøvere sparker jo vekk hud under føttene med vilje og lar det gro igjen så huden blir kjempetykk etterhvert.

 

 

Trommisen i Kamelot sier han spilte så hardt på trommene før at han måtte ha forarmene liggende i kaldvann i 1 time etter konserter for å kjøle ned og få vekk smertene fra dag til dag over lange turneer.

 

Det jeg ikke forstår er heavyrock-trommiser som kanskje veier 80kg, bare sitter der og hamrer på doble basstrommer og lyner ivei på hihats og skarptrommer, uten en eneste mine i ansiktet om at det er slitsomt, som om han tenker mere på hva som er til middag etterpå enn om det gjør vondt i beina. Phil Collins la opp som trommis for et par år siden fordi skuldrene ikke takla det lengre, brusken i skuldrene er rett og slett slitt helt bort så alt gnisser mot hverandre inni der. Er vel sånn det blir etter 40 år med progtromming på konserter.

 

Eller Ricardo Confessori som spiller fort hele tiden og samtidig stødig som en metronom uten å slite seg ut. Man ser nærbilder der han tydelig smatter for å telle skarptrommeslagene eller har diverse tics. Han holder også føttene på bakken istedet for i lufta på basstrommepedalene.

 

http://www.youtube.com/watch?v=qEJC3GX0o3M

Det er som du sier som tae-kwon do: Kroppen utvikler seg i forhold til hva du bruker den til. Det er derfor vi også kan utvilke teknikk og utholdenhet osv. Før merket jeg veldig godt om jeg hadde spilt mye/langt opphold fra trommene, men nå har jeg fått en god bråte med træler i henda som hjelper mot dette. Men det er klart: man skal tidvis tåle mye smerte i henda.

 

Det som er ekstremt viktig er å passe på håndledd og underarmer, senebetennelse er din verste fiende. Øving og teknikk er riktignok ikke en direkte løsning på problemet, så man bør alltid være forsiktig. Det jeg er mest påpasselig med er å varme opp, ikke bare 1 min, gjerne 10+, husk alltid å begynne rolig. Hvis jeg varmer opp i 30 min øker også ytelsen mye mer. Vi har jo selvfølgelig store trommeslagere som sies å aldri varme opp feks Dave Lombardo - han om det...

 

Over til de virkelig kjappe trommisene som helst holder seg innen ekstremmetallen og tempoer godt over 200bpm: Legg merke til håndledd/fingre og ankler. De har finpusset teknikken til de grader, slik at du ikke ser dem slå, de flytter strengt tatt bare hendene over trommene, og bruker fingre til å kontrollere stikkene. Med føttene blir det også noe lignende, de bruker ankel, legg og små bevegelser for å holde høye hastigheter, kontra store bevegelser med lår og knær. En annen ting som er verdt å nevne er at man er nødt til å øve hver dag får å opprettholde de størte hastighetene. Hvis man går et par dager/en uke mister man utrolig mye. Dette er selvfølgelig på de helt ekstreme hastighetene (220BPM og opp). Sjekk gjerne ut to av de store's mange videoer/forum om teknikk og tjo og hei: Derek Roddy og George Kollias.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips for uttøyingsøvelser eller andre treningstips (altså fysisk trening, ikke teknikk)?

 

Så en side på nettet foreslo Tai Chi som den "perfekte" treningen til trommeslagere, men er litt usikker der, altså.

Det er skjelden jeg tøyer ut etter trommespill, må jeg ærlig innrømme. Det kan godt hende at det har noe for seg, men jeg har snakket litt med min fysioterapaut om dette - og meningene er mange - men han sier at uttøying ikke er nødvendig over alt: han anbefaler meg å tøye etter for eks. sykkeltrening. Da får de lange muskel/senestrekkene i låret (fra hofta til kneet) mye å jobbe med og strammer seg, og med min kneskade fører det til at kneskåla tidvis blir strukket på skrå og knepper ut av ledd (egentlig ganske ofte...) så for ikke å dra den skjevt tøyer jeg her.

 

Når det gjelder treningstips kan du nok komme godt ut av det med alt mulig rart man blir sliten av. Man bruker jo hele kroppen under trommespill, så er er det vel bare å kjøre på!? Jeg har aldri trent med tanke på trommer, men det er likevel mange som gjør det.

 

Personlig driver jeg aktivt med klatring og sykling, samt at jeg er glad i skog og mark = en del turgåing.

 

Klatring er veldig bra for alle muskler og sener i hele kroppen("dagen derpå" etter min første dag i veggen fant jeg en hel haug av muskler jeg ikke engang visste at jeg hadde... les: Støl), spesielt underarmer og fingre, men også overkropp og bein, samtidig som at man (kan/)blir myk og smidig. Og viktigst av alt er det veldig spennende, sosialt og gøy!

 

Sykling er ikke nødvendigvis en bra trommesport, men det hjelper hvertfall ganske mye på bein, men kanskje ikke så mye annet. Lår og leggmuskler er ganske viktig for effektiv spilling og teknikk med beina, så det er jo et pluss. Og ikke minst: Det er et fantastisk fremkomstmiddel!

 

Tai Chi hørtes kult ut! Det må jeg sjekke ut! Vet du noe om det? Jeg har kun drevet med Jiu-Jitsu, så har egentlig ikke så mye peiling på kampsport.

Lenke til kommentar

Ser ut som en helt vanlig hihat for meg, for rackmontering, eller "remote hihat" som det også kalles. Pedalen er linket med hihaten med en ledning, hele greia ser slik ut:

 

RH-2000-AI.jpg

 

Spesielt trommeslagere med behov for hihater i flere størrelser som bruker slike. F.eks 14" på det vanlige stativet, og en 10" i racket et sted, eventuelt kan den brukes for å spare plass ved venstrebenet (for de som bruker venstre ben som hihat-fot).

 

Edit: Kom på et bruksområde til. Hvis du liker å spille skikkelig skikkelig fort, men sliter med at du dasker hendene i hverandre når du spiller hihat/skarp, kan du ha en hihat på din høyre side som du kontrollerer med venstre fot. Eller noe sånt.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Cymbalen du referer til, Diskutant, er som Leo_Khenir plassert på en remote hi-hat, men man trenger også spesielle cymbaler som lager denne spesielle lyden. Jeg klarer ikke å se eller høre hva det dreier seg om, men vet at Paiste har en serie som heter Noiseworks som er en kombinasjon av cymbaler som ligger oppå hverandre og lager en kort bestemt karakteristisk lyd, tilnærmet lik denne.

 

Jeg synes det beste argumentet for å ha hihaten plassert på høyresiden (med mindre det er hh nr 2) er at fleksibiliteten og rekkevidden blir bedre, og man slipper mye vandring med høyrehånda ettersom den ikke er krysset.

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar

Cymbalen du referer til, Diskutant, er som Leo_Khenir plassert på en remote hi-hat, men man trenger også spesielle cymbaler som lager denne spesielle lyden. Jeg klarer ikke å se eller høre hva det dreier seg om, men vet at Paiste har en serie som heter Noiseworks som er en kombinasjon av cymbaler som ligger oppå hverandre og lager en kort bestemt karakteristisk lyd, tilnærmet lik denne.

 

Jeg synes det beste argumentet for å ha hihaten plassert på høyresiden (med mindre det er hh nr 2) er at fleksibiliteten og rekkevidden blir bedre, og man slipper mye vandring med høyrehånda ettersom den ikke er krysset.

Ja, det var lyden jeg egentlig var ute etter, ser jo at det er en hi hat.

 

Takk, gutter!

 

(eller jenter)

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

In other news: Jeg tror jeg skal investere i et elektronisk trommesett til stuebruk. Noen gode forslag til gode (billige) sett? Et viktig moment er at basstrommen må være en egen pad som kan tilkobles dobbelpedal.

 

Har sett litt på dette her, som virker relativt greit (og riktig prisklasse)

 

Link McLinkesen

 

El-sett er kule saker, men det finnes mye rart der ute... For de som har spilt litt trommer (Les: Ikke nybegynner) er det beste alternativet Roland. Det er klart at Roland er dyrere, men da får du også skikkelig kvalitet. Ddrum har mye spennende og driver jo med triggere, så det er sikkert et veldig all-right sett, men jeg har aldri personlig prøvd det. Modul og byggekvalitet på padder har også masse å si. Yamaha DTX og Roland sine serier er helt klart de mest populære, og det har mye med kvalitet å gjøre. Har selv TD-6KV (Tilsvarende litt dårligere enn td9) og er veldig fornøyd. Men både TD-4 og TD-9 er kjempegode alternativer.

 

Ellers så har alle el-settene jeg har vært borti plass til dobbelpedal, så det er ikke noe å bekymre seg over. Men det kan uansett være lurt å forhøre seg med butikken. Mulig du bør justere opp sensitiviteten på triggeren til basspaden hvis den er litt liten, for de har en tendens til å bli litt sære på anslaget når de er små (sånn som min, Roland KD-8 heter den, så kan du se).

 

Problemet er bare prisen, for de koster nok litt mer. Elsett er dyrt! Men prisene er presset til det ekstreme, så butikkene har ingen ting å gå på.

 

Leo: Du kan aldri være helt sikker :p

Lenke til kommentar

Gitaristen (!!!) i bandet mitt har et V-drum av noe slag satt opp i stua si, med Iron Cobra dobbelpedal (han har visst lånt det av en kompis...), testa det når vi var der og pilset litt forrige helg, og det var satans kult. Nå har jeg noe ekstra moneys incoming, så derfor tenkte jeg at jeg kunne investere i noe som ikke plaget naboene når jeg øvde. Kan ha vært TD-4KX eller TD-9, litt usikker. Kjempesett, hvertfall.

 

Jeg er imidlertid ganske enkel. Jeg trenger et "vanlig" 5-piece sett med hihat, krasj (gjerne 2) og ride, som lager grei lyd. Blir mest sannsynlig stående på en konfigurasjon hele tiden, siden jeg skal bruke det mest til øving, og ikke noe mer (f.eks øve pedalteknikk med hender i tillegg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...