Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...klister? Slik som håndballspillere bruker?

Ja, det kan sikkert brukes, men Zildjan har også en liten rund aluminiumsboks med klister. Den ser slik ut. Har ikke prøvd det selv, men kjenner flere som bruker det. Du blir nok litt seig og god på henda etter bruk, enda litt mer enn med grip tape. Tenker det er en bra plan på konserter, skal i hvertfall teste det selv snart.

Eventuelt kan du jo teste "Vic Grip", da slipper du garantert å bli sticky etterpå, dog noe høyere gnagsårfaktor...

 

Når det gjelder pedal hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg gikk for den. Hvertfall ut ifra feelen den gir og hva man finner av omtale og blest på nettet:

Trykk

Trykketrykk

Som det snakkes om i trådene, spar heller litt til, og kjøp noe som garantert varer. Kjøp også pedaler basert på hvordan de føles for deg, ikke kjøp pedaler basert kun på andres meninger. Løp og test - så kjøp :)

Lenke til kommentar

Mmkay. Jeg innser at jeg høres ut som en totalnoob på dette med hardware og alt sånt, og hvertfall med tanke på at jeg begynte å spille trommer for 12 år siden. Kan dog si at jeg omtrent ikke rørte et trommesett mellom 2004-2010, så jeg har nettopp "begynt på nytt" :p

 

Så det er først nå jeg begynner å komme i orden med HW og alt sånt. Det eneste jeg har med meg fra forrige gang er preferansen på stikker (merke/modell). Slukte noen kameler og kjøpte Sabian-cymbaler fremfor Zildjian også ;)

 

Det klisteret ser forsåvidt greit ut, bortsett fra at jeg stiller meg litt tvilende til "mild tropisk duft"...

 

Merker også at pedalkontrollen min ble sykt bedre når jeg gikk over til heelup fra heeldown, som jeg da har spilt med i 12 år, som sagt. Såpass bra at jeg faktisk revurderer hele dobbeltpedal-greia, spiller uansett ikke den type musikk som MÅ ha dobbelpedal.

 

Edit: Bestilte like gjerne den voksen, var ikke sykt dyrt, og jeg skal spille konsert om ikke så altfor lenge.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Hehe, for min del er det bare hyggelig å hjelpe, føler meg som en ganske kraftig nerd, ikke helt bra det heller...

 

Har også gått fra heel-down til heel-up, overgangsfasen er smertefull, men når man blir vandt til det er det bare velstand! Det er jo helt klart best å få god kontroll på enkeltpedal før man kjører på med dobbel, det finnes nok eksempler på youtube for å underbygge dette. Men du har jo erfaring fra før av, så om du kjører på med dobbel er jo ikke det noe stress. Det er sant som du sier at dobbel ikke er nødvendig - men det er jo sykt gøy da :p

 

Hvilken serie endte du opp med på cymbalfronten, og hva slags kit har du?

 

Kom gjerne med en oppdatering på voksen også :)

Lenke til kommentar

Cymbaler er Sabian B8 Rock (14" hihat, 16" og 18" crash, 21" ride), og så har jeg en (lånt) Zildjian 18" ChinaBoy. Har ikke eget trommesett enda, men fikk jo sykt lyst på dette her pga pris og produsent og farge: Klikk meg

 

Venter i spenning på voksen selv. Er som nevnt en satan på å miste stikker, og må gjøre alt jeg kan for å begrense det litt. Har gått til anskaffelse av stickbag for festing på gulvtam, men hadde kanskje hatt mer bruk for en sånn oppned kubjelle (dere skjønner hva jeg mener).

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Oppdatering: Av de tre forskjellige ordrene jeg la inn hos tre forskjellige trommebutikker i forrige uke er nå to av dem sendt. Gjøvik Musikk sendte meg imidlertid en epost i går og beklaget så mye, men de var tomme for voks og fikk ikke inn ny forsending før i løpet av denne uka. Jaja, tenkte jeg, hadde uansett ikke fått den til øving i kveld, så da blir det (forhåpentligvis) til neste uke.

Lenke til kommentar

Merker også at pedalkontrollen min ble sykt bedre når jeg gikk over fra heelup til heeldown

 

:blink:

 


 

Hva er den beste metronomen til ca 300-500 kroner? MÅ ha den innen 26. Februar, så håper på raskt svar!

 

 

Edit: Kan strekke meg litt i pris dersom jeg må det for skikkelig kvalitet.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Merker også at pedalkontrollen min ble sykt bedre når jeg gikk over til heelup fra heeldown

 

:blink:

 


 

Hva er den beste metronomen til ca 300-500 kroner? MÅ ha den innen 26. Februar, så håper på raskt svar!

Det kommer litt an på hva slags funksjoner du trenger. Om du bare ønsker en som sier bip-bip, har jackinngang og som du kan styre lydnivå på trenger det ikke å bli så dyrt. Kanskje greit å styre unna de aller billigste med tilsynelatende dårlig byggekvalitet og ukjent merke. Men hvis du vil ha mulighet for programmering og litt mer fancy innstillinger på taktarter og systemer havner du fort rundt 7-900 kr.

Lenke til kommentar

Hva er den beste metronomen til ca 300-500 kroner? MÅ ha den innen 26. Februar, så håper på raskt svar!

Det kommer litt an på hva slags funksjoner du trenger. Om du bare ønsker en som sier bip-bip, har jackinngang og som du kan styre lydnivå på trenger det ikke å bli så dyrt. Kanskje greit å styre unna de aller billigste med tilsynelatende dårlig byggekvalitet og ukjent merke. Men hvis du vil ha mulighet for programmering og litt mer fancy innstillinger på taktarter og systemer havner du fort rundt 7-900 kr.

 

Ok.

Har du noen anbefalinger fra rundt 4-800 eller 900?

 

Jeg trenger:

  • Jackinngang
  • Volum
  • tap tempo
  • (gjør ingenting med tuner, kan være kjekt å ha, men ikke et must)
  • Noen forskjellige taktarter kan jo være kjekt å ha, men det må jeg se an. Kan godt være jeg tester før jeg kjøper også
  • 4-800 eller 900

Lenke til kommentar

Hva er den beste metronomen til ca 300-500 kroner? MÅ ha den innen 26. Februar, så håper på raskt svar!

Det kommer litt an på hva slags funksjoner du trenger. Om du bare ønsker en som sier bip-bip, har jackinngang og som du kan styre lydnivå på trenger det ikke å bli så dyrt. Kanskje greit å styre unna de aller billigste med tilsynelatende dårlig byggekvalitet og ukjent merke. Men hvis du vil ha mulighet for programmering og litt mer fancy innstillinger på taktarter og systemer havner du fort rundt 7-900 kr.

 

Ok.

Har du noen anbefalinger fra rundt 4-800 eller 900?

 

Jeg trenger:

  • Jackinngang
  • Volum
  • tap tempo
  • (gjør ingenting med tuner, kan være kjekt å ha, men ikke et must)
  • Noen forskjellige taktarter kan jo være kjekt å ha, men det må jeg se an. Kan godt være jeg tester før jeg kjøper også
  • 4-800 eller 900

Jeg skulle sjekke litt rundt i nettbutikker nå, og kanskje anbefale deg den jeg har - som er veldig bra - men den har steget i pris de siste årene kan det se ut som. Uansett så er det den her. Der kan du gjøre alt fra programmering til tapping og justering akksentering. Minusene er vel i hovedsak at den nå koster rundt 1100 kroner, og at du ikke kan bytte lyd (Men det er sjeldent at det er mulug).

 

Ellers har jeg hørt mye fint om Boss Dr Beat den ligger nok under 500kr og har de nødvendige funksjonene det kan se ut som du trenger. Jeg vi uansett anbefale deg og ta en tur i en butikk og teste ut, evt lese deg godt opp på reviews på nett!

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk!

Ja, den KORG Beatlab så bra ut, men var veldig dyr.

 

Hva mener du med programmering, egentlig? (Har aldri hatt en så god før)

Si du spiller en sang med en intro i 4/4 t=120 4 takter for så å gå over i et vers på 3/4 t=100 i 6 takter og så ref i 4/4 igjen, kan du skrive inn dette på metronomen slik at du slipper å skifte hvis du skulle være i en sang.

 

Synes også dette er bra når man skal spille litt skeive og progga saker, kan da legge inn egendefinerte systemer som i og for seg kan være ganske vanlige, for eks 7/8|8/8|7/8|8/8.

 

Men denne funksjonen er helst for spesielt interesserte. Spiller personlig helst uten klikk, men hvis man skal spille live med samples er det veldig greit, og med crazysamples er det fint å ha en slik en som henger med. Da er det bare å velge sang inne på metronomen og kjøre på! :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Ja, akkurat den der jeg skifter midt i en sang kan det være greit å ha.. Trenger den faktisk ofte, men hvis jeg klarer meg uten den, har du andre å anbefale?

Tja, nei, jeg har egentlig holdt meg til Korgen min i alle år... Men i en musikkbutikk ville de lett finne den rette for deg. Spør du meg, holder det jo å ha en metronom som går fra ca 50bpm-250bpm, med mulighet for 4/4 og 3/4. Andre ting kan spilles i 4/4, og så evt bare droppe akksenteringen i klikket, eller ignorere det.

 

Jeg er ikke så flink til å svare godt her, men det er vel bare fordi at jeg ikke er så veldig opplyst når det gjelder metronom. Baklager på det grøvste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da dukka stikkevoksen opp i postkassa på lørdag, og må si at jeg ble litt overraska over konsistensen på innholdet. Jeg forventet et mer klebrig klister, ala f.eks hårvoks, men dette var jo rimelig hardt, mersom ... skismurning e.l.

 

Anyway, ikke noe problem å få det på med litt prøving og feiling, og lukten var heller ikke så markant (med mindre man stakk nesa nedi). Ikke fått spilt skikkelig med voksen enda, men det er både øving og studio for meg denne uka, så det blir vel plenty med tid til det. Fra de prøveslagene jeg har gjort virker det dog som at det ikke er så mye klister-følelse, men at man naturlig føler at man får et bedre grep. Men vi får se hva tretimersøkta i morra gir av resultater. Vanligvis holder jeg nemlig på å gjøre noen blind (de andre eller meg selv) med alle stikkene jeg slenger rundt meg.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Da dukka stikkevoksen opp i postkassa på lørdag, og må si at jeg ble litt overraska over konsistensen på innholdet. Jeg forventet et mer klebrig klister, ala f.eks hårvoks, men dette var jo rimelig hardt, mersom ... skismurning e.l.

 

Anyway, ikke noe problem å få det på med litt prøving og feiling, og lukten var heller ikke så markant (med mindre man stakk nesa nedi). Ikke fått spilt skikkelig med voksen enda, men det er både øving og studio for meg denne uka, så det blir vel plenty med tid til det. Fra de prøveslagene jeg har gjort virker det dog som at det ikke er så mye klister-følelse, men at man naturlig føler at man får et bedre grep. Men vi får se hva tretimersøkta i morra gir av resultater. Vanligvis holder jeg nemlig på å gjøre noen blind (de andre eller meg selv) med alle stikkene jeg slenger rundt meg.

Hoho! Ja, høres ut som at klister er noe for deg :p

 

Har du prøvd å varme den opp? Hvis den er kald kan den nok være vanskeligere å ha med å gjøre.

 

Snakket forresten også med en håndballspiller her om dagen, og jeg måtte jo presse inn et spm om klisteret deres. Han sa at det var så sterkt at det rev av hud og lagde blemmer hvis man tok pause fra klisteret kun korte perioder. Tror det kan bli et problem med teknikk og feel der altså... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tok samme triks som med skismurning - gni voksklumpen opp og ned i en bevegelse som minner om... tja, regner med dere skjønner hva slags bevegelse jeg sikter til :whistle: Sologitaristene liker også denne håndbevegelsen.

 

Da får man lagt på voksen ganske greit.

 

Det virker slett ikke som om det gir noen klisterfølelse, men bare som om stikka blir litt "grovere". Ser ikke sjansen for brannsår eller blemmer som særlig stor. Nå skal jeg imidlertid spille tre timer hver dag denne uka (øving pluss studio), så på fredag skal jeg ha mer erfaring og en fyldigere anmeldelse.

 

Edit: Det morsomme er at voksen er i et papir som gjør at den ser ut som en blå muffins :p

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...