Leo_Khenir Skrevet 9. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Hæ?? mente du der da? 3 cymbaler til 3000 er ikke så god kvalitet på. det jeg mente var at du får ihvertfall ikke bra Zildjian-cymbaler til 3000. Valget mitt falt på Sabians B8 Rock-cymbaler. Fikk et bra tilbud på "fullt" sett med 14" hihat, 16" og 18" crash og 21" ride til 3750, sjekka lyden på dem på Sabians sider, og er godt fornøyd med dem så langt (bare hatt et par øvinger med dem, men jeg og resten av bandet er fornøyd) Ellers, når det gjelder dette med å lære seg andre låter, bruker jeg kun øret. Selv når jeg spilte i korps, brukte jeg øret og spilte etter de andre som kunne de forskjellige marsjene. Notene jeg fikk var stort sett kun til pynt. Trommenoter er hakket vanskeligere å lese enn vanlige noter, og for trommer er noter stort sett veldig likt tabs. Øret er mye bedre her, siden man ikke trenger å høre nøyaktig hvilken tone som skal spilles, bare om det er skarp, tam eller basstromme som skal slåes på Og med litt rytme i kroppen bør det da ikke være vanskelig å finne ut hvordan låten skal spilles. Also: Etter å ha tatt opp stikkene igjen etter en pause på noen år merker jeg at huden på fingrene ikke er så hard som tidligere. Store deler av fingrene på høyrehånda er nå full av vannblemmer... Endret 9. desember 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
jubb Skrevet 25. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2010 Fikk ett par slike i går: Gøy med bongo, gir en fin lyd. Flere som spiller det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2010 Bongos er verken gøy eller fin lyd. Congas, derimot, der har du perken sin! Lenke til kommentar
Freddemor Skrevet 28. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2010 Fikk ett par slike i går: Gøy med bongo, gir en fin lyd. Flere som spiller det? Jeg er fan! Det er klart at congas også er fett, men alt til sitt bruk! Har brukt mye bongos i lavmælte settinger med en del ekstra perc i tillegg. Veldig gøy! Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Halløys, endelig er det på tide å få tilbake mitt gamle nedslitte trommesett tilbake på rommet. Etter å ha gått til investering av dobbeltpedaler (fant noen billige BigDog pedaler i London, så da ble det kjøp gitt.) så mangler det bare noen cymbaler så er settet komplett. Men, jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal øve med dobbeltpedaler, har spillt med bruttern sine på bandøvinger, men tror ikke at ett par timer en gang i uka er nok, spesielt ikke når det blir veldig lite konkret øving på dobbelbass. Ræler rundt med å spille kjappe burst på 2 / 4 slag med standard rockebeat, og til nå har dette funket utmerket, men med en gang jeg prøver meg på flere takter med konstant dobbelbass så går det rakt til helvete. Har fått det til en gang på ei øving, men da klaffa alt sammen, melkesyra tok knekken på leggene og jeg er bombesikker på at det hørtes helt rumpe ut da jeg sikkert speeda / slakka ned samtidig som jeg spilte ujevnt. Tenker at jeg må ta det veldig rolig og sånn, men om noen har tips til konkrete øvingsmetoder hadde det vært greit. Og noen tanker rundt om hælene skal være nede eller oppe, motstand på pedalene etc? Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Tja, dersom du har naboer som klager, og bare vil øve pedalteknikk, kan jo en sånn være tingen: Jeg ville satset på å øve rolig alternerende. Høyre-venstre-høyre-venstre osv, Sakte først, og så øker du takten etterhvert. Samtidig kanskje også tempo? Se hvor raskt du klarer å lire av deg 4 eller 8 slag (bare korte intervaller, altså). Når det gjelder hæler, er sånt alltid veldig opp til hver enkelt trommeslager. Jeg spiller alltid heeldown fordi jeg føler jeg får bedre pedalkontroll (jeg spiller dog enkeltpedal). Motstanden er også hva man føler for selv - det bør være nok motstand til at det smeller bare en gang (for løs motstand kan gi spøkelsesslag) men samtidig løs nok til at du kan tråkke jevnt og trutt uten at melkesyra tar deg. Spiller du heeldown kan det være en fordel å ha litt løsere motstand, og motsatt med heelup (dette tror JEG. Det er litt tyngre med heeldown, siden det da er ankelen som gjør jobben, mens i heelup er det mer låret/hofta som tar det. Hvertfall som jeg kan merke det) Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Takk for svar! Tror ikke nabospetakkel er helt det store problemet når man bor på bygda. Men skal definitivt prøve meg fram angående motstandene på pedalene. Takk for raskt svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Øv teknikk med føttene med samme øvelser som du øver teknikk med hendene. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2010 Iogforseg ett godt råd, men jeg har bortimot null peiling på øvingsteknikk. Fikk rote rundt med musikkskole / korps i ett år som liten pode, resten av mine fantastiske trommeskills kommer fra bandøvinger. Nå har jeg endelig fått samla sammen deler av det gamle settet mitt (eller, mangler cymbaler enda) og forhåpentligvis får jeg øvd litt hjemme også. Men om du kan utdype deg litt, Herr Brun, så hadde det vært supert! Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 31. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2010 En teknikk jeg lærte av min trommelærer var å spille 3/4-takt med altererende slag, altså HVHVHVHVHVHV, men med hvert 3de slag fremhevet, altså HvhVhvHvhVhvHvhV osv Først sakte, så fortere. Fin øvelse for hastighet. Hvis du bruker den på armene, kan du med fordel ta det fremhevede slaget på en tomtom og de to andre på skarp, f.eks. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2010 Altså trioler? Vet om Trioler og paradidler etc, er det bare snakk om å gjøre det med føttene? Lenke til kommentar
feggy Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Huff. Lenge siden jeg har spilt nå. Dårlig samvittighet på gang. Lenke til kommentar
Freddemor Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hei! Grattis med kjøp! Dubbeltrubbel er toppers! Spill gjerne øvelsen med hvhvhv... først i 4-deler 8 takter, så går du over til 4-delstrioler i åtte takter, så går du over til 8-deler, 8-delstrioler osv osv, når du kommer til det nivået der det går for fort, går du nedover igjen. Denne er kjempefin og funker på både armer og ben, gjerne samtidig. Prøv også streit i beina og trioler i armene og kjør forskjellig på armer og ben. Kan også varmt anbefale å sette på en sang du liker, og bare jamme med. Det trenger ikke å være en låt med dobbelbass, bare legg til der du vil. Når det gjelder benstilling spilte jeg omtrent bare heel-down før. Litt fordi enkelpedalen hang igjen, men også fordi jeg gikk over til el-sett. Trigginga i basstromma gjorde at det ikke var nødvendig å justere seg til anslaget, det låt likt uansett om jeg spilte hardt eller ikke. Jeg merket imidlertid at jeg måtte opp i heel-up for hastigheter over 190-200 bpm. Nå har jeg gått over til akkustisk sett igjen (endelig) og har funnet ut at heel-up er min greie: Jeg får lettere et hardt og markert anslag, samtidig som jeg kan tone det ned og akksentere det lettere. Dobbeltslag og fiffige teknikker som heel-toe er også lettere slik. Det krever selvfølgelig litt prøving, feiling og tolmodighet for å finne din stil, og din perfekte innstilling til dine pedaler. Alle mulige øvelser som går på armer, går også på ben. Du kan bli mer komfortabel om du trommer litt forsiktig med beina hvis du sitter og gjør noe helt annet. God styrke og utholdenhet (i bena) generelt er også en fordel, trommer er jo rimelig fysisk. Nå sier imidlertid ikke jeg at du må trene mer da... Håper ikke det her ble for langt og overflødig! 2 Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Det ble helt supert! Takk! Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Enig med Gaarulf, en nydelig forklaring. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 10. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2011 Noen som har tips til steder hvor jeg kan kjøpe billige stativer for cymbaler? Har behov for stativ for hi-hat, Ride og tre crasher. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 10. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2011 Du kan jo sende en mail til folka på stikker.no og spørre dem om de kan anbefale noen stativer/hvor mye de skal ha for dem? Såvidt jeg har forstått tar de inn alt trommerelatert på forespørsel. Lenke til kommentar
Freddemor Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Noen som har tips til steder hvor jeg kan kjøpe billige stativer for cymbaler? Har behov for stativ for hi-hat, Ride og tre crasher. 4Sound fører/står for merket "BigBeat". Det er en slags "billigserie", men stativene er bedre enn mye der ute. Stativene går fra omtrent 400kr til ca 800, dette er de billigste gode stativene jeg har prøvd. HiHatstativet er veldig fint da det har kun to ben som åpner for gode plasseringer av eventuelle ekstra pedaler. Når det gjelder cymbalstativer anbefaler jeg å bruke de beste galgestativene, (med mindre du skal ha rett stative ved siden av for eks HiHat) de har en veldig god trinnløs løsning i arm-leddet. Det er bare et håndtak du vrir på slik at sammenkoblingen løsner, så kan du stille både opp/ned, frem/tilbake og vridning på én gang. Personlig bruker jeg bla. hihatstativet og to galgestativer med denne løsningen. Det funker knall! Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 14. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg er helt drøy på å slenge stikkene rundt meg når jeg øver (mister dem, rett og slett). Noen som har noen tips som ikke involverer hansker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå