Bytex Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Du bør ikke gå imot trommelæreren din, faktisk. Du lærer deg bare uvaner som vil gi deg problemer senere. Bl.a. mtp senebetennelser. Selv om en eller annen rockestjerne bruker den stilen betyr ikke at du burde adoptere den bare for å ligne på han. Han har sikkert startet på samme måte som læreren din prøver å vise deg. Hva er vitsen med å gå trommeundervisning hvis du tror at du vet alt bedre selv? Du ser også et utall metal-trommiser og andre trommiser bruke krysset-stilen. "Jeg klarer å tromme etter en Dream Theater-sang, da trenger jeg aldri å lære mere"? Blir som å dra på piano-kurs og nekte å bruke alle fingrene på begge hendene fordi du er vant med å bare bruke 3 fingrer på hver hånd. Eller gå touch-kurs for å skrive fort, og nekte å bruke mere enn to fingrer på hver hånd fordi det er du vant til. Da trenger du jo ikke ta kurset. Det kan hende at å bryte dine gamle uvaner er nettopp det du trenger for å bli en god, kreativ trommis som ikke bare etterligner andre. Eller en hobbygitarist som har holdningen "jeg kan spille nothing else matter og stairway to heaven-introen, da kan jeg jo spille gitar" selv om han ikke vet hva en A-streng er engang. Endret 3. september 2010 av Bytex Lenke til kommentar
jubb Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Det virker ikke helt som at du leste inlegget mitt ordentlig. Jeg har da aldri påstått at jeg gjør det for å etterligne noen som helst. Jeg syntes bare det er mer behagelig å spille open enn kryssede hender. Jeg har heller aldri sagt at jeg har mer peiling enn det trommelæreren har, og jeg har da absolutt tenkt å snakke med han. Jeg har heller ikke "jeg kan spille etter en Dream Theatre-sang, derfor trenger jeg ikke lære mer"-holdningen, som jeg ikke helt kan sjønne hvor du får fra? Jeg ser egentlig ikke noen fordeler med kryssed hånd heller, det er da helt individuelt hva som passer best for deg. Og du nevner noe med senebetenelser. Har aldri hørt at det er lettere å pådra seg senebetelse av open handed. Er det slik? Og igjen, ja jeg skal snakke læreren! Endret 3. september 2010 av jubb Lenke til kommentar
feggy Skrevet 15. september 2010 Rapporter Del Skrevet 15. september 2010 Her kan vi snakke om løst og fast, skarp og tom, ride og crash, kina og splash. you name it! Jeg starter tråden med å spørre om det er noen som har peiling på stemming av trommer. Jeg har litt småproblemer nå, og lurer på hvordan jeg skal fikse Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 16. september 2010 Rapporter Del Skrevet 16. september 2010 Kjøp elektronisk trommesett. Slepper problemstillingen med stemming. Jeg liker det.... Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 19. september 2010 Rapporter Del Skrevet 19. september 2010 Uff, må da være forferdelig tungvindt å spille open? (om jeg har skjønt det: Venstrehånd på hihatten og høyre på skarp?) Når jeg trener på f.eks blastbeats etc så er jo det ett helvette uten like. Vondt i skuldra får jeg av den ubehagelige sittestillingen og. Fart er i alle fall en av fordelene med krysset, da du oftest spiller flere slag på hihatten enn skarpen, og trenger derfor den raskeste hånda på hihatten. Trommelæreren din kan sikkert forklare deg dette bedre. _______ Driver å oppgraderer trommesettet mitt for tiden, og har nå komme til dobbeltpedal delen. Har funnet mange til rundt tusenlappen etc, men lurer på hvordan kvaliteten på disse er. Invisterer heller en tusenlapp ekstra for å få gode og behagelige pedaler, enn å måtte slite med irriterende pedaler med få justeringsmuligheter. Om noen har erfaringer med disse billige pedalene, så rop gjerne ut. Føler det blir litt waste og kjøpe Axis eller noe, da jeg er bortimot helt ny på det. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Rapporter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Når det gjelder åpen versus krysset håndstilling, så er det naturligvis en vanesak. Jeg spiller naturlig krysset, men har forsøkt åpen og kan holde en vanlig 4/4 beat med åpen. Straks jeg skal begynne å aksentere osv går det til helv***. Et tips til de som foretrekker åpen og ikke vil krysse for å spille på riden, er å flytte riden. Det er ingen lov som sier at riden skal være over gulvtam. Det er fint plass til riden til venstre for hi-hat ------------ Her diskuteres forskjellen på dyre kontra billige dobbeltpedaler. Der blir TS til slutt overbevist om at Pearl P-902 var pedalen for ham. Go nuts Endret 20. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
feggy Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 Dog, det er elektronisk. Ikke den samme opplevelsen som å hamre løs på ekte shit. 2 Lenke til kommentar
jubb Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Etter ett par uker nå med øving, går det ganske greit. Trommelæreren vil fortsatt ha meg til å spille krysset, og jeg aksepterer det. Jeg når jeg trener for meg selv spiller jeg alltid kryssede hender, men i ensemble spiller jeg open for å ikke rote det til (timingen i venstrehånda er ikke helt 100%). Blir bedre og bedre, og kanskje etter noen uker til, innser jeg at kryssede er best. Om det blir håpløst, får jeg bare fortsette med open. Leo: Nei, det er ingen regel å ha ride over gulvtam, men det blir litt stress å drive å bytte hele når man spiller på andres sett. Gaarulf: Om du syntes det er slitsomt med openhanded, er det vel fordi det er uvant, og du har ikke funnet rette stilling. Kjente det samme da jeg prøvde meg med kryssede. Endret 21. september 2010 av jubb Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Stress å flytte på riden hele tiden på andres sett, den ser jeg. Spesielt hvis jævelen har rack Men på sitt eget sett står naturligvis alt slik man selv vil ha det, men det åpner jo for et problem: Hvis man spiller åpent, og er vant med ride ved siden av hihat slik at man bare flytter venstrehånden bitelitt for å spille ride, så kan dette skape utfordringer på andres sett, hvis man der enklere kommer til riden med høyre hånd. For meg høres det ut som du trener deg opp til å bli bortimot det som på engelsk heter ambidexterous, som betyr "tvehendt", altså ikke høyre- eller venstrehendt, men like god med begge hender. Baserer dette på at du spiller åpent hele tiden, altså med venstre hånd på rid og høyre på skarp, og med høyre på ride og venstre på skarp når det kreves. Det krever dog en del ekstra trening å bli like god med begge hender. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Jeg starter tråden med å spørre om det er noen som har peiling på stemming av trommer. Jeg har litt småproblemer nå, og lurer på hvordan jeg skal fikse hva mener du? Lenke til kommentar
feggy Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Den ene tommen min er det helt sinnsyk etterkklang på. Type sjenerende, til og med under heftig utblåsing. Noen som vet hva som må til for å få få vekk ? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) stem den likt ved alle "skruene" Endret 23. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
feggy Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Jaja, jeg skjønner jo det. Men bør man klemme til på "skruene" under og? eller bare oppå? Og går det an å skru så hardt at skinnet sprekker? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Jaja, jeg skjønner jo det. Men bør man klemme til på "skruene" under og? eller bare oppå? spørs hvilken som er ustemt.. Og går det an å skru så hardt at skinnet sprekker? da er du sterk... Endret 24. september 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Den store Tromme-tråden' Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 *snip* jo. gå imot trommelæreren din. open-handed er unektelig en mye bedre teknikk. ikke spør etter grunn, da trenger jeg et nytt forum til å skrive det i. Uansett, fortsett openhanded . Lenke til kommentar
feggy Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Ja, det var litt pinlig. Så det nettopp... Lenke til kommentar
feggy Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Prøver å spille "omvendt" av og til, og klarer det ganske bra, men så plutselig tenker jeg på at jeg spiller på denne måten, og da er det klin umulig å holde skarpen rolig. Damnit. Har forsåvidt også problemer med tommene. Merkelig lyd og sinnsyk etterklang. Noen hint til å fikse? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Leo: Nei, det er ingen regel å ha ride over gulvtam, men det blir litt stress å drive å bytte hele når man spiller på andres sett. eventuelt kan du lære deg å spille med begge deler, så du bruker høyre på ride og høyresittende tammer, mens du bruker primært venstre til hi-hat og høyre til skarp, og venstre for venstresittende tammer. det er iallfall min teknikk, og ingen får komme å si at jeg suger. spiller enkelt og greit openhanded, og spiller på settet etter den regelen, som f.eks med ride-spilling, der jeg spiller med høyre på den, og venstre på skarp, mens høyre på skarp ved vanlig 4/4-kjedelig-spilling. Lenke til kommentar
jubb Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 (endret) *snip* jo. gå imot trommelæreren din. open-handed er unektelig en mye bedre teknikk. ikke spør etter grunn, da trenger jeg et nytt forum til å skrive det i. Uansett, fortsett openhanded . Det går ikke ann å påstå att en teknikk er bedre, for det er relativt. Selv spiller jeg begge, men øver på kryssede for å øke allsidighet. Så ja, intill videre hører jeg på trommelæreren. Er du foressten venstrehendt? Endret 24. september 2010 av jubb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå