Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metallica har ikke vært de "samme" på lang tid. Lars sin spilling har blitt verre og verre med årene, i grunn i samme stil med resten av bandet. Hører man på opptakene fra f.eks. Seattle/San Diego fra Live Shit konsertene i '89-'92, viser det jo at han faktisk var en god og stabil trommis en gang i tiden (hvis man skal bedømme ut av live-opptak, ikke album). Den tiden er nok over, siste gang jeg ble noe positivt overrasket over Metallica/Lars live var S&M konserten i '99. Så må faktisk 7 år tilbake i tid for å finne det siste "høydepunktet", for min del. Synd, for det er et av mine yndlingsband.

 

Synes han tar for mange "snarveier" når han spiller live nå, og prøver for ofte å snu taktene, det kan funke som effekter i blant, men når han får det for seg å gjøre det så ofte han gjør så bare ødelegger det låtene. Jeg rev meg selv i håret i frustrasjon da jeg så opptak av Orion live i fjor, synes Lars rett og slett ødela låta med alle disse skiftene. Gode tam-fills er så godt som ikke-eksisterende, og det meste av kjapp dobbelbass gjør han ikke lenger. Så ja, Lars sin tromming er et sorgens kapittel nå til dags spør du meg. Det samme med vokalen til James. Har lite tro på at Metallica kan komme veldig sterkt tilbake, men har allikevel et ørlite håp om å bli litt positivt overrasket på neste plate...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Sånn som han spiller nå til dags synes jeg ikke spillinga hans passer musikken, i grunn eneste positive jeg kan si om spillinga til musikken er at han slår hardt, and that's it. Men sett under hva de har gjort tidligere, så har han vært rette trommis for Metallica, og virker som han har ganske god peiling på låtskriving. Synes det er synd Metallica har falt sammen såpass mye, tross alt fulgt med dette bandet siden ca 1990. Om de bare kunne tatt seg sammen og øvd mer, få tilbake den "driven" de hadde tidligere, tror jeg det kan bli bedre. Positivt med Trujillo på bass synes jeg da, håper han kan tilføye gutta litt "ekstra".

Lenke til kommentar

Det nye SQ2 settet til Roddy er også helt konge, husker ikke hvor jeg så bilder av det sist... Men har aldri helt falt for Meshuggahs musikk for å være ærlig, synes det blir litt for progressivt og bråkete for min del. Men at Haake er flink er det ikke akkurat noen tvil om :)

 

Usikker på om opptakene blir lagt ut på nett, det var snakk om at de skulle produsere ferdig en dvd til påskeferien... Noe mer enn det vet jeg ikke.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Det er vel såvidt jeg veit "problemet" med drop clutch, har ikke sett noen løsning på det... Den blir liksom helt lukka når den slippes ned uansett. Har ikke sett eller hørt om noen løsning på akkurat det, så selv stiller jeg den stort sett bare inn på såvidt litt åpning om jeg skal spille hard musikk, og bruke den åpen stort sett mesteparten av tiden. Heller slippe ned om det skal være roligere partier. Men ideelt er det vel ikke akkurat.

 

Mulig den Iron Cobra pedal-clutchen kan stilles inn til det? Usikker, men kan hende... Ellers må det vel nesten være noe man kan feste på stanga mellom nederste hh-cymbal og hh-clutchen, som gjør at den holder litt åpning når den slippes ned.

Lenke til kommentar

Apropo Byzance cymbaler, soglte jeg nettopp et par stk. til faren min, han lurte på om ikke jeg hadde noen jeg kunne vurdere å selge han. Ettersom han har gjort meg en del tjenester før med trommer og (handlet i Tyskland for meg osv.) så valgte jeg å selge han den ene 16" Medium Thin Crashen, og 20" Dark Riden. Var mest i tvil om riden, men har jo en finfin 21" HHX Dry Ride fra før, var kjekt med litt ekstra penger nå også...

 

Så det jeg sitter igjen med nå av Byzance er

13" Medium Hats

14" Heavy Hats

16" Medium Thin Crash

16" China

 

Veldig ålreite de Medium modellene, synes Medium Thin Crashen blir litt for "puslete" ofte, gir litt lite lyd fra seg. Helt klart veldig fin lyd da, men det funker ikke særlig bra til kraftig spilling, for å si det sånn. Medium crashen er nok bedre der, Chris Adler bruker jo også en slik som den største crashen i oppsettet sitt...

 

Mitt neste prosjekt er antagelig ny ride til "metaloppsettet" mitt. Bruker en 20" Paiste Signature Power Ride til det, og er ikke helt 100% fornøyd med den. Synes den har litt for mye wash/build-up, kunne tenkt meg en kraftigere bjelle, samt at jeg godt kunne tenkt å holde meg innenfor Meinl, siden resten av cymbalene på det settet er det. Vurderer å spare opp til en 22" MB20 Heavy Bell Ride, men også litt lyst å teste MB10 Bell Blast Ride eller MB20 Heavy Ride, begge litt billigere... Får se an. Har testa Heavy Bell riden, og synes den var helt sinnsykt rå... :)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Ok. Hvordan er Byzance medium hatsa i forhold til HHX groove?

 

Skjønner godt det med power riden, er overhodet ikke fornøyd med min heller, og den har vel ennå mer build up, da den er 22". Låner fatters eldre Paiste Sound Creation 22" Dark Ride nå, den er konge, men han trenger den jo så fort han skal på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...