Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tenkt til å koste på settet litt på vårparten. Vet det er lenge til, men jeg liker å kikke en stund rundt, før jeg bestemmer meg. Det er igrunn to ting det står mellom:

 

1: Rack (Bestående av 3 "buer" slik at det dekker rundt hele settet.)

 

2: Triggermodul og selvfølgelig triggere.

 

Vet ikke hva jeg skal kjøpe, og tenkte derfor å høre på noen meninger her inne.

 

Fordeler:

 

Rack:

 

MYE enklere å plassere cymbaler og trommer. Tenker da mest på at jeg har 3 splasher over tammene som står på hvert sitt bomstativ. Det er ikke veldig lett å plassere de slik jeg vil uten at det blir mye "rot" med stativer.

 

Rack ser mye bedre ut. Litt pga det jeg nevnte rett over her. Ser bedre ut med rack enn en drøss med stativer stående i hytt å pine.

 

Trigger:

 

Kan brukes både på øvingslokalet, live og i studio. Sørger for at jeg får en bra lyd uten å  måtte skru noe lyd. Veldig kjekt på livejobber. Kommer selvfølgelig til å mikke akustisk også i studio, men trigger er kjekt for å få det ekstra attack`et. Dessuten er det digg med skikkelig lyd på øvinslokaet. Blir litt morroere da.  :)

 

Bakdeler:

 

Rack:

 

Mer å bære på.  :p  Kan egentlig ikke komme på noe annet.

 

Trigger:

 

Mulig jeg blir litt lat når det gjelder å holde trommene finstemt. Vet om flere som har gått i den "fella".

 

 

7422280[/snapback]

 

Noen flere tanker rundt dette? Sliter skikkelig med å bestemme meg... :(

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Hva mener du med 200bpm? 4-deler? 8-deler?

7460658[/snapback]

Han mener 200bpm.

Bpm = Beats per minute = slag i minuttet.

7460854[/snapback]

 

Jo, men man kan fortsatt spille f.eks 4-deler eller 8-deler selv om det er 200bpm.

7460883[/snapback]

 

Men det vanlige er vel, når det kommer til dobbelbass, hvis man sier 200 bmp mener man at fjerdedelene går 200 ganger i minuttet og basstrommene spiller åttendelstrioler/sekstendeler/sekstendelstrioler osv av dette.

7461153[/snapback]

Det jeg mente var 16-deler i et tempo på 200 taktslag i minuttet. Kan vel kalles Presto?

Lenke til kommentar

BPM = Beats per minute. Det er jo det som er trommeslag, slag per minutt på godt norsk. Når noen sier at sangen går i f.eks 120 bmp er det 120 fjerdedels slag i minuttet, dvs at hvis du skal spille åttendeler da blir det 240. Sekstendeler blir 480 osv osv.

 

16-deler ved 200 BPM vil da si 800 slag i minuttet. Så du tenker rett, det er bare litt forvirrende :p

Lenke til kommentar

Ah okay! Har generelt drevet lite med musikkteori i tromme-forstand, så tenker alltid bare fjerdedels taktslag i minuttet når jeg sier at noe går i f.eks. 160. Har ikke hørt en dirigent si at en sang går i 800 16-deler i minuttet enda :p

 

Men da er det oppklart; skal ikke dvele mer ved det.

 

EDIT: skrivefeil

Endret av AnR
Lenke til kommentar

Hehe ja, jeg burde ha sagt at det var 16-deler, men regner med at det ikke er mange som sliter med 4-deler eller 8-deler fordelt på to føtter i 200bpm. ;)

 

Men har planer om å få kjøpt meg sett om ikke lenge. Skal prøve å få skrapt sammen rundt 10-12k snart, men er litt usikker på hva jeg skal ha. Regner med at jeg ikke får mye for den prisen i Norge, men tenkte litt på et Mapex M-Birch sett + hardware i Meinl Amun-serien, og da bestille fra Tyskland. Noen som har noe annet å anbefale?

Lenke til kommentar

Netopp det jeg mente ;)

 

"hardware i Meinl Amun serien" Du mener cymbaler? Du får med hardware når du kjøper et M-Birch sett som er noe av det beste på markedet nå til den prisen. Meinl Amun er også kvalitets cymbaler til en billig penge, hadde et helt sett av disse før.

 

Går du får dette gjør du et godt valg i mine øyne, ser ingen bedre alternativer egentlig.

 

Hvordan har du tenkt specsa skal være da? Både på cymbaler og trommer.

Lenke til kommentar
Netopp det jeg mente ;)

 

"hardware i Meinl Amun serien" Du mener cymbaler? Du får med hardware når du kjøper et M-Birch sett. Som er noe av det beste på markedet nå til den prisen, digger spesielt finishen deep forest green eller noe slikt. Meinl Amun er også kvalitets cymbaler til en billig penge, hadde et helt sett av disse før.

 

Går du får dette gjør du et godt valg i mine øyne, ser ingen bedre alternativer egentlig.

 

Hvordan har du tenkt specsa skal være da? Både på cymbaler og trommer.

7464255[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...