Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Er det virkelig så mye forskjell på pris i norge og europa at det er verdt og bestille fra tyskland?!?!?! .... Frakt koster en smule mye... hmm.gif

 

Tyskland er faktisk europas billigste når det gjelder musikkinstrumenter (i allefall etter den researchen jeg gjorde for noen år siden), og thomann skal være aller billigst. For å ta et eksempel (annet enn Performer som jeg har nevnt priser på før), et standard 5-trommers Pearl Session SMX Maple sett koster vel stort sett i Norge noe rundt 20 000. Dette koster 1580 euro i tyskland, eller 12400 kr.Tyske momsen er på 16%, så om du ganger prisen med 0,84 først for å trekke fra den (noe de gjør automatisk når de sender det ut av landet) og legger til frakt (frakta på mitt sett kom totalt på 122 euro (950 kr) levert fram til døra mi, og et standard 5 trommers sett vil bli billigere enn det (tipper litt i underkant av 100 euro, de har en policy som sier 18 euro per eske de sender, og 2,60 euro per kg). Etterpå ganger du alt med 1,25, for å finne hva du må betale totalt, med norsk moms. Jeg regna meg fram til at Session settet totalt m/frakt og betalt norsk moms kommer på ca 14 000 kr (da med 100 euro som frakt, og nei, det blir faktisk ikke mer!). Så er man inteessert i å spare tusenlapper, så er Tyskland langifra et dumt valg.

 

Når folk prater om Joey, så er jeg enig i at han er litt overhypet, men samtidig en veldig god trommis. Han er nok ikke klart blant verdens beste, men synes han gjør det bra innenfor stilen sin, og folk som sier han ikke er god på trommer kan ikke ha hørt mye av hva han har gjort, evt. klarer ikke å se forbi imaget dems. Synes ikke Enter Sandman var noe godt eksempel på det i grunn, i den samme konserten (f.eks) så drar han i gjennom Creeping Death og Seek & Destroy på en rimelig ekstrem måte, har rett og slett aldri hørt de låtene spilles med så fet tromming. Det var jo i grunn kun for å ta eksempler fra samme konsert, men kan jo også si at tromminga til Joey er en av de få grunnene til at jeg orker høre på Slipknot av og til. Greit, de har en god vokalist også, men synes det er mest trommene som "redder" Slipknot, i alle fall for meg...

 

Er enig med raziel014 når det gjelder Lars, han gjør jobben sin for Metallica, selv om jeg skal innrømme at han var mye bedre før. Se på f.eks. Live Shit diskene og sammenlign med opptak fra forrige turné. Han var mye tightere på den tiden, mer energisk og ga mer, synes jeg. Virker som han tar endel snarveier mens han spiller i dag, i alle fall live. Tidenes tann tar jo de fleste, men det finnes da masser av trommiser opp i 40 årene som øver mye og fortsatt kan spille som da de var yngre. Hadde han øvd mer på egenhånd tror jeg han kunne tatt seg litt opp igjen... men det er nå så. Sånn på generelt grunnlag utifra karrieren hans vil jeg allikevel si at han har vært den perfekte trommisen for Metallica.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det kommer jo litt an på åssen forsterker/vekt. Som sagt, så fikk jeg opplyst at de alltid tar 18E per eske (om du bare bestiller en forst. så blir det jo kun en eske) pluss 2,60E per kg. Så må man nesten vurdere selv om det er verdt det. Et kabinett f.eks blir nok sikkert en del i frakt, men om det først kanskje er 50% fra norsk pris, kan det være verdt det uansett... Man er nødt til å betale enten med bankkort eller via bankoverføring da, oppkrav fungerer ikke...

Lenke til kommentar
Det er hvertfall ekstrem forskjell på ting hjemme og her i usa.

Eksempel:

Zildjian "14 K Custom Ekstra Dry Hats på St.olav i oslo: 5000 Kroner

Zildjian "14 K Custom Ekstra Dry Hats på Guitar Center: 1900 Kroner

Zildjian "18 A Custom Fast Crash på St.olav i oslo: 2700

Zildjian "18 A Custom Fast Crash på Guitar Center: 1300

Følelsen av å ha spart så mye på kvalitetscymbaler: ubetalelig!

 

:tease: :tease: :tease:

Du, gidder du å kjøpe noe til meg å sende til meg i Norge? Så slipper jeg all momsen osv? :p

Lenke til kommentar
Det er hvertfall ekstrem forskjell på ting hjemme og her i usa.

Eksempel:

Zildjian "14 K Custom Ekstra Dry Hats på St.olav i oslo: 5000 Kroner

Zildjian "14 K Custom Ekstra Dry Hats på Guitar Center: 1900 Kroner

Zildjian "18 A Custom Fast Crash på St.olav i oslo: 2700

Zildjian "18 A Custom Fast Crash på Guitar Center: 1300

Følelsen av å ha spart så mye på kvalitetscymbaler: ubetalelig!

 

:tease: :tease:  :tease:

Du, gidder du å kjøpe noe til meg å sende til meg i Norge? Så slipper jeg all momsen osv? :p

Litt sent nå, jeg drar herfra imorgen ;)

 

Det med download konserten var jo ikke helt for å sammenligne han med lars, Det var bare at på slutten der så begyner han å spille dobbelbass, og jeg synes den var ganske heftig :p

Jeg har ikke hørt hele konserten, men jeg har tenkt til å laste den ned en eller annen gang

 

Jeg leste også i metallica boken "So what" igår kveld, og i et intervju med alle sammen så snakket lars om at han gjerne ville være litt mer spontan med hva de gjorde på scenen, mens de andre hadde ikke lyst til det fordi de følte mer at de trengte å være mer veløvd. Så det er tydelig at lars ikke øver like mye som alle de andre, blant annet fordi han gjør mye annet for bandet også.

Han var jo såklart mye bedre før, men han klarer fortsatt dobbelbassen ganske bra. Bare hør når de spiller fight fire with fire, eneste er at jeg tror ikke han orker å gjøre like mye/lenge som før. Han har jo droppa det ut i Dyers eve, og der går det dobbelbass hele verset

 

Edit: innlegg nr. 666 :dribble: litt rart egentlig.. igår viste vekten min 66.6 kg :ohmy: (selv om vekten viser et par kilo for mye)

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Jeg har flest inlegget her!

Dvs at JEG får førsteretten til å skrive handle liste til SweetAmber!

 

Moahaha! :devil:

 

On topic: Tror dere Mike Portnoy er den beste trommisen på dobbeltbass? Jeg veit det ikke kommer inn så veldig mye i Dream Theater, men på sine clinics osv spiller han rå bra.

Lenke til kommentar

Nja, om du tenker på etter hvor fort man kan spille på dobbelbass, så synes jeg ikke han er så ekstrem. Han er god, men ville heller satsa på en av de bedre innenfor death/ekstreme-metal hvis fart er kriteriet... Litt vanskelig å vurdere, men selv synes jeg Gene Hoglan (Death, Strapping Young Lad) er ganske rask, men sikkert mange andre som også kan nevnes...

 

Men Mike Portnoy er mitt største trommis-idol nå for tiden. Digger rytmene han setter sammen, og ser ofte på Liquid Drum Theater dvd'en hans for inspirasjon...

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrir og vender på det er ikke portnoy så veldig god på dobbelbass. Med fart som kriterie vil jeg si at han uansett er litt ujevn. Hvis du tenker på diverse progressive rytmer meg hyppig bruk av dobbel og trippel strike, vil jeg fortsatt si at det er de som er bedre.

 

Jeg vil si det sånn at Mike Portnoy er en gjennomsnittlig trommis(ikke skyt meg før du har lest ferdig) med en enorm kjennskap til å lage rytmer som høres kompliserte ut, men som bare krever teknikk.

 

Det som gjør at MP er en av mine favoritt trommiser er hans evne til å lære bort. Alt for mange trommiser sitter og ruger på sine egne teknikker som om det var uklekte egg.

 

I tillegg er han den jeg vil si er absolutt best på "rullebreak"

 

For de som ikke har hørt uttrykket rullebreak, så er det typen break han bruker på starten av Paradigm Shift.

Lenke til kommentar

(Trist å miste det 666'e innlegget :cry: men men...)

 

Jeg skal ikke tilbake før om et år, men av ren nysgjerrighet så kan dere godt skrive hva dere ønsker :p (lite sannsynlig at jeg i det hele tatt kommer til å gidde å kjøpe for noen jeg såvidt kjenner da men :tease: )

Priser finner dere her: www.musiciansfriend.com

 

Neste ting jeg har planer om å kjøpe:

"14 Zildjian A custom Mastersoun hats

"18 Jildjian Oriental Trash China

"19 Sabian Vault

"8 Zildjian Zil-Bel

En eller annen ride cymbal

Lenke til kommentar

[QOUTE]Men Mike Portnoy er mitt største trommis-idol nå for tiden. Digger rytmene han setter sammen, og ser ofte på Liquid Drum Theater dvd'en hans for inspirasjon...

[/QOUTE]

 

Samma her, ser masse på den dvd'en jeg og.

Men syns dobbelt-bass greiene på den er litt tynt :(

 

Han forklarer liksom bare at man burde starte sakte og bruke metronom, men det var da jeg hadde sett den delen at jeg kom godt i gang. Under A Glass Moon dobbelt-bass grooven helt i starten klarer jeg nå :) Er kanskje ikke så mega-vanskelig den da, men er fornøyd :)

Lenke til kommentar

Ok, nå kjeda jeg meg litt, så jeg tenkte jeg skulle teste ut hvor bra mp3 spillern min er til å ta opp.

 

Altså, jeg la den ved en hylle ved siden av trommene (som dere hører i starten) og spilte litt.

 

Det blei helt rart, et tips: Ikke bruk mp3 spiller som opptaker (ihvertfall ikke Creative MuVo TX fm).

 

Dere kan jo høre hvordan det blei :!:

 

ftp://ftp.home.no/

 

Brukernavn: cws

Passord: airwalk

 

Er SweetAmber som har det greiene her tror jeg, håper ikke det gjør no at jeg legger det ut der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...