Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så over til noe heeelt annet.

 

Jeg prøvde min nye hihat for første gang i går. En Sabian AAX Studio 14". Og den var nydelig! :love: Hadde trommetime med en elev i går, så det var han som tok seg av spillingen, men prøvde noen minutter før han kom, og førsteintrykket var veldig bra. Skal bli bra å teste den ordentlig når settet kommer. :dribble:

 

En ting til:

 

Noen av dere som har erfaring med Aquarian Super Kick II? Ser på bl.a PDF og Tama sitt forum at utrolig mange bruker dette skinnet...Kanskje det er verdt å teste ut?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Har Superkick II på Sonor settet, og jeg liker EMAD bedre for å være ærlig... SKII er ikke noe dårlig skinn for all del, men mangler det lille "ekstra" som jeg mener EMAD har, ikke fullt så "punchy" tone, eller noe i den duren. Men for all del, det er et bra skinn!

 

Og, har fått meg en ride i dag! Var på Immerslund å testa litt (får jo faktisk 15% rabatt der og, når jeg er elev ved NiSS...), endte til slutt opp med en 21" Sabian HHX Dry Ride. Likte den best av de de hadde inne, veldig fin lyd, ikke fullt så mye washy overtoner, veldig fin ping lyd og "rå" bell. Så jeg er veldig fornøyd med den! Kan høres her, lyden er veldig lik etter min mening... Indoorstorm Neste på lista er muligens noe crash cymbaler vil jeg tro... Og noen effektcymbaler av noe slag, mini china/splasher.

post-15605-1161891703_thumb.jpg

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Jeg syns det bare er utstyrsprat i denna tråden jeg? Snakker jo ikke om tromming nesten.

 

SÅ; for å dra i gang litt spille-prat:

Hva jobber dere med om dagen? Hva man øver på kan jo endre seg fra uke til uke, dag til dag osv. Men sånn generelt, hva er det det øves på for tiden?

 

Utenom generelt å spille til låter og øve med band driver jeg om dagen mye med tekniske øvelser (koordinasjon, uavhengighet, hurtighet osv), ruller, breaks, licks og generelle brife-greier. Går for å bli en raskere og mer 'spennende' trommis i løpet av året. Har fått ny trommelærer som jeg syns har mye nytt og spennede å tilføre spillinga mi, så jeg har blitt skikkelig gira på tromming etter en liten down-periode..

 

EDIT: bare som et eksempel på hva jeg jobber med:

 

noen ruller som hjelper både på hurtighet og teknikk, og er fint å bruke når man spiller:

 

hånd (kan velge høyre eller venstre) - basstromme - basstromme

i utgangspunktet en enkel rulle, men effektiv og tøff hvis man kommer opp i tempo.

 

høyre - venstre - basstromme - basstromme

samme som over, men ikke fullt så enkel. litt mer imponerende enn den over, iom at det er 50/50 mellom basstromme og de andre trommene.

 

høyre-høyre - venstre-venstre - basstromme-basstromme

litt vanskeligere igjen, men høres til gjengjeld mye kulere ut enn de over.

 

øver også mye annenhver hånd og basstromme. altså f.eks skarp-bass-skarp-bass-skarp-bass. er jævlig vanskelig å få til fort, men høres dødskult ut når man får det opp i tempo.

 

kan også nevnes at jeg ikke har dobbeltpedal..

 

kom med tips og erfaringer gjerne :)

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar

Har ikke så mye konkrete øvelser om dagen, men de siste dagene har jeg tilbragt om lag 20 timer i studio på NiSS der jeg og en samspillgruppe har spilt inn 3 coverlåter for et prosjekt vi har gående på skolen. Låtene er "Stevie Wonder - As If You Read My Mind", "Lionel Richie - Easy" og "Kate Bush - Wuthering Heights". Ganske moro, men en del slit og venting også...

 

Rent bortsett fra det så må jeg øve mer på ViC Firth Essential Grooves, trommelæreren på skolen her er ganske gira på at vi skal kunne de rundt 50 rytmene på rams (og omtrent baklengs...), mye enkelt der, men også mye litt verre ting.

 

Noe mer konkrete øvelser lignende det du skrev over har jeg desverre ikke nå. Men gode tips var det i alle fall :yes:

Lenke til kommentar

Liker meg best på PDF jeg, selv om jeg ikke har noe Pearl sett :p. Stort sett der det er mest aktivitet har jeg inntrykk av... www.drums.com er også ganske stort, så kan være en fordel å sjekke de og. Er ikke alle de man må registrere seg på for å kunne surfe rundt på forumene da, bare å se om noen virker bedre enn andre f.eks...

Lenke til kommentar

PDF er det største, men derfor finner du også en stor del med ***holes der :p Vil tro drummerworld er det med flest seriøse folk, selv om det ikke er så stort.

 

Denne tråden bør være på lista ;)

 

Har forresten akkurat blitt bedt av en god venn av meg å joine bandet hans, da trommisen deres nylig døde i en trafikkulykke. Jeg vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. :no:

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...