Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han hadde skjært opp firkantstykker av en større metallplate (messing...), så måtte aller først kutte det opp til en runding, med en slags metallavkutter-sak :p. Så var det inn på en dreiemaskin, der han hadde lagd formen av en cymbal i tre, brukte det som side/underlagg, og "plugget" plata inn utenpå den. Så satte dreiemotoren i gang, og måtte presse denne metallplata da inn mot formen ved hjelp av et større "meisel"-lignende verktøy. Var veldig lett at den ytterste kanten på cymbalen bøyes helt mot slutte, sånn sett var det enklest å lage "china"formen. Men hadde vi stoppa opp der, hamret kanten i motsatt retning igjen, for så å dreie ut resten, kunne vi fått en mer rett form...

 

Han tok også å varmet opp noen cymbaler til de ble rødglødende, fikk da en litt annen lyd etterpå. Gjorde ikke det med mine, men var moro å se på :). Uansett, må si jeg har en del respekt for de som virkelig kan lage cymbaler, for det er litt tidkrevende, og man skal være ganske nøyaktig for å få til en del av disse lydene de klarer å få til...

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan få til noe ja, men kan si det sånn, tror ikke jeg nå kommer å stoppe å kjøpe kvalitetscymbaler etter at jeg har lagd disse :p For sååå bra låt de ikke akkurat. Men var moro å være med på det, se hvordan de kan lages...

 

Fikk forresten også testa ut litt på digitalt sett i dag, et Roland V-Drums TD20 (tror det het noe sånt, med hvite mesh heads på trommepaddene) de hadde på Immerslund. Låt ganske kult synes jeg, bedre enn sist jeg prøvde digitale trommer, selv om det begynner å bli en stund siden... Vet ikke om jeg noen gang ville kjøpt det selv, men blir jeg nødt til å flytte til et mer befolket/trangt sted, så ville jeg nok vurdert det... Annerledes feeling såklart, men synes det var ganske kult å spille på. :thumbup:

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Fikk forresten også testa ut litt på digitalt sett i dag, et Roland V-Drums TD20 (tror det het noe sånt, med hvite mesh heads på trommepaddene) de hadde på Immerslund. Låt ganske kult synes jeg, bedre enn sist jeg prøvde digitale trommer, selv om det begynner å bli en stund siden... Vet ikke om jeg noen gang ville kjøpt det selv, men blir jeg nødt til å flytte til et mer befolket/trangt sted, så ville jeg nok vurdert det... Annerledes feeling såklart, men synes det var ganske kult å spille på.  :thumbup:

7100925[/snapback]

Prøvde akkurat det samme i London i sommer! Vanvittig bra egentlig! Jeg har dårlig erfaring med digitale sett, men dette var noe av det bedre. Men jeg tror nok jeg aldri kommer til å bruke digitale sett, kanskje et litt billig et på hybelen... Men, det ser jo helt på tryne ut on-stage, og akustiske høres bedre ut... De aller fleste digitale trommelyder, får liksom dem plastikk-lyden. Men selvfølgelig, det finnes unntak! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har satt på reverse dot skinnet på skarpen, og det låter herlig! Skikkelig kraft i midten. Holder på å sette på g2 skinna på tammene nå, og håper jeg blir like fornøyd med de...

 

Ellers begynner så smått å innse at jeg kanskje må invistere litt i en ny skarp, selv om det lyden ble hundre ganger bedre med nytt skinn, så er den forsatt ikke helt sånn jeg vil ha den...

Lenke til kommentar

Om det er en litt billigere/evt. eldre skarp du har kan det være en fordel ja... Ikke alltid man klarer å få den lyden man har lyst på ut at hvilken skarp som helst, ofte derfor man ser trommiser som har 5-10 skarptrommer liggende :p. Er liksom "hjertet" av trommesettet det, viktig å få den lyden man ønsker der...

 

Godt du er fornøyd med skinn hvertfall :)

Lenke til kommentar

Bruker bare skarpen som fulgte med settet, så den lyder ikke allverden...

 

Som dere kanskje har fått med dere er jeg veldig stor fan av Jon Theodore's (Mars Volta's gamle trommis). Har søkt litt på skarpen han bruker, en Ludwig LM402T, uten noe resultat. Finner den i alle fall ikke i Norge... Hadde jeg funnet denne i Norge, er det i hvert fall ikke tvil om at jeg hadde kjøpt den, hvis den ikke kostet så sinnsykt mye.

Lenke til kommentar

Vel... For all del, fint sett, men hadde aldri klart å svidd av så mye penger på et enkelt sett selv. Såå mye bedre synes jeg ærlig talt det ikke er enn sett til mellom 20-30.000. Men det er nå meg... Hadde jeg vinni noen mill. i lotto så kanskje pipa hadde fått en annen lyd, men kunne aldri tenkt meg å bruke mine ærlig, hardt oppsparte penger på det i alle fall.

Lenke til kommentar

Synes det er litt tøff lyd i dype tammer jeg, men er så vanskelig å plassere de uten å ha noen sinnsyke vinkler... Så ser det jo litt vel 80's ut da :p

 

Har endelig fått bukt med pedal-problemet mitt da, med knirking i Eliminator pedalene... Irriterte noe sykt til tider, men fikk kjøpt Tama Tune-Up Oil, spesielt beregna for hardware og pedaler, og det gjorde susen :) Helt lydløse nå. Kan legge til at jeg har verdt ekstremt fornøyd med pedalene, bortsett fra det med knirkinga som etterhvert dukka opp... Ellers er de fantastisk gode å spille med, bare lurer på når jeg skal få somla meg til å prøve noen av de andre cams'a... Foreløpig har jeg klart meg fint med de røde, som visstnok skal være de enkleste å spille kjapt med.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Synes det er litt tøff lyd i dype tammer jeg, men er så vanskelig å plassere de uten å ha noen sinnsyke vinkler... Så ser det jo litt vel 80's ut da :p

 

7118965[/snapback]

 

Hehe, Ulrich sine for eksempel, vinklene på de tammene hans er jo helt ekstreme.

utennavnjv4.png

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...