Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har begynt å kikke en del inne på PDF og er det MYE rare bilder. Folk tar jo bilder og legger ut bare de kjøper seg nye skinn. Syntes det blir litt dumt jeg da. Greit hvis man har kjøpt en del nytt, men ikke for bare skinn.

 

Nå snakker jeg om "Show us your kits" seksjonen. Det er kun der jeg har vært.

 

PS: Dette var ikke ment til deg i det hele tatt Zenco. Bare min mening om folkene på PDF siden. :)

Lenke til kommentar

Enig med KN her... Selv om "less is more" prinsippet kan være greit for en utfordring/til øving av og til for å få litt forandring, så synes jeg ikke det er spesielt gøy å spille med lite sett. Men kommer jo også an på musikkstilen som skal spilles... er det standard pop-rock eller enklere punk trenger man jo ikke stort. Er det metal, prog., jazz, funk osv. synes jeg det er fantastisk mye bedre å ha litt utvalg. Kunne sikkert skrivd et lengre essay om dette, men konkluderer bare med at jeg foretrekker mye utstyr selv, hvis man kan å bruke det fornuftig... kjøper man seg flere crasher bare for "å ha" på settet, enten for at det utseendemessig skal se imponerende ut eller bare for gøy, så er det en annen sak... Men jeg bruker i hvertfall alt utstyret jeg har ganske regelmessig, og kunne gjerne tenkt meg andre lyder i tillegg...

Lenke til kommentar

Har hatt undervisning med Pete Abbot denne uka, sinnsyk dyktig fyr! Har turnert en del i USA, spilt med Tom Jones tidligere, The Average White Band (tror det het noe slikt) osv. Ble i alle fall veldig inspirert til å øve mer av å få tips fra han. Så er det litt moro å høre han prate "norsk-amerikansk" (har bodd i Norge en stund...).

Lenke til kommentar

Cluet er jo først og fremst at man tilpasser seg situasjonen/musikkstilen. Men sånn som jeg ser det, om man er veldig tilhenger av "less is more"-prinsippet, så dropper man ofte mulighetene med å bruke mer utstyr til låter som fort kan få et musikalsk "løft" ved å bruke det, kun fordi de selv vil gjøre alt så enkelt og minimalt som mulig...

 

Kjenner til enkelte folk som mener oppriktig man aldri trenger noe mer enn et 3-4 trommers oppsett og en hi-hat, crash og ride for å spille hva enn det skal være. Så klart er det jo teoretisk sett mulig å få til mye på små sett, men det er sinnsykt mange stiler som fort vil miste mye særpreg og vil bli kjedelig å høre på om man bare skulle brukt så lite som mulig hele tiden... Tenk på f.eks. trommiser som Terry Bozzio (Zappa), Neil Peart (Rush), Mike Portnoy og for ikke å snakke om det meste av progressiv og teknisk metal. Hvorfor sette grenser på hvor mye lyder det skal kunne gå an å få til på et sett...

 

Men for all del, respekt til de der ute som får til mye på små sett. Selv føler jeg meg bare tvunget til å sette restriksjoner på min egen spilling om settet blir for lite. I blant kan det være en fordel, men som regel synes jeg det er en ulempe for meg og min spillestil... Sorry for mye skriving :p

Lenke til kommentar
Har hatt undervisning med Pete Abbot denne uka, sinnsyk dyktig fyr! Har turnert en del i USA, spilt med Tom Jones tidligere, The Average White Band (tror det het noe slikt) osv. Ble i alle fall veldig inspirert til å øve mer av å få tips fra han. Så er det litt moro å høre han prate "norsk-amerikansk" (har bodd i Norge en stund...).

6952676[/snapback]

 

Han er trommis eller?

Lenke til kommentar
Tre tammer, en skarp, en basstromme, en chrash, en hi-hat, en ride og muligens en cymbal til er etter min mening mere enn nokk. Kan jo hende dette henger sammen med at jeg finner det meste av teknisk og progressiv metal fantastisk kjedelig. Hørte jeg noen sa "Keep It Simple Stupid"?

Skjønner poenget ditt, men er uenig. Mulig jeg bare er litt for nøytral der, men skjønner ikke helt hvorfor man skal på død å liv gjøre alt så fantastisk enkelt, som om det skulle være en regel man må følge når man spiller trommer/musikk forøvrig. Helt ok å gjøre det, helt ok å ikke gjøre det. Større sett for meg er i alle fall det samme som flere muligheter/større spektrum av lyder, i tillegg til at det ofte gjør det enklere å spille, om man blir vant med det... Flere crasher f.eks., gjør at man lettere har tilgang til å bruke de når man befinner seg på "andre" steder på settet, osv. Slipper å gjøre unødvendige ultrakjappe moves for å nå den ene crashen... Flere tammer gjør jo bare at man har flere muligheter, lys tone, lav tone osv. Er jo heller ikke dermed sagt at man må bruke absolutt hele settet i hver låt heller, selv om man har mye utstyr.

 

Og som du selv gir svar på, du synes slik musikk er kjedelig. Vel, ganske mange liker disse andre formene for musikk da... Men gidder ikke skrive mer her nå, vi er vel bare enige om at vi er uenige uansett. :whistle:

 

Anders: Heh ja han er trommis. Hvem skulle jeg ellers ville ta tips i fra, en gitarist? :!:

Lenke til kommentar
hvorfor skal en trommis holde seg til et 5 trommer oppsett når gutta på gitaren og keyboardet har mange skalaer , toner osv. jeg ser på det som det samme

Sant det, og som f.eks bassgitarer med 5/6 strenger, gitarer med 7 strenger osv... Samme prinsippsak. Men nå er det vel sikkert noen som er motstandere av det også, tviler jeg ikke på. Greit nok å ville gjøre det enkelt selv, men å hevde at det er det eneste "riktige" å gjøre ovenfor andre, og spesielt kanskje til nybegynnere som tar til seg slik informasjon og ser på det som fakta, synes jeg blir trangsynt... Men tross alt, finnes nok noen trommiser som kjøper seg et stort sett bare for at det skal se kult ut, og bruker 1/4-del av det. Da synes jeg det blir feil. Men er noe annet når man kan å ta det i bruk.

Lenke til kommentar

Altså, jeg gidder ikke å ta med mer enn nødvendig med tomtommer på små arrangementer. Men når vi skal trå til må vi virkelig trå til. Men mer enn 3 tomtommer trengs ikke mener jeg... Visst man har flere da, mener jeg at trommisen begynner å bli kravstor. Man klarer seg lenge med tre tomtommer, men som du sa Marius: Slike som Mike Portnoy og Neil Part trenger jo faktisk alle, fordi de bruker så flittig og genialt at det har noe å si. Jeg har sett så guds mange trommiser som ikke har engang slått på to av tomtommene og et par crasher...

Men, virker som alle er litt uenige med alle her nå! :)

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...