Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Vic Firth 5A for det meste, av og til 5B. Har litt lyst å prøve Pro-Mark Oak stikkene, har hørt de tåler litt mer. 7A er for lite for min del, men skjønner at noen foretrekker det til litt roligere musikk, jazz og sånt.

 

Må si meg enig i sammenligninga til Audun om dyrere sett osv. For kvalitetsmessig er Meinl helt på høyde med Sabian/Zildjian etc. Både lydmessig og konstruksjonsmessig. Grunnen til at de selges billigere er for det meste at de har et navn som er ganske lite i cymbalverdenen, selv om de de siste årene har vokst noe veldig, og får stadig flere artister. Rodney Holmes, Thomas Lang, Marco Minnemann, Benny Greb osv. Så klart får man ofte det man betaler for, men ofte betaler man altfor mye for det man faktisk får, og det er det jeg mener man gjør med Sabian/Zildjian etc., spesielt her i disse trakter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei gutter.. Hvordan går det? Har omtrent ikke vært internett i det siste, har flyttet til en stor fin (men gammel) leilighet sammens med søskenbarnet mitt og det har ikke vært internett tilgang til nå..

Hu dama som jeg leiger med er supersnill og lar meg spille omtrent så mye som jeg vil.. Genialt!

 

Ellers så har jeg jo begynt på musikklinjen og det er superkos.. Helt ny skole, helt nye venner.. Kan bli spennendes..

 

Hvordan går det med dere fellowmusikkskoleelever?

Lenke til kommentar

Hey Anders! Kult med ny leilighet regner jeg med, kjipt å være uten nett da... Men bra du trives :).

 

Trives greit nok på skolen jeg og, men er mye vanskelig stoff, og mye innlevering/prøver framover... Så alt er ikke helt rosenrødt, spesielt ting som jeg sliter en del med... akkordprogresjoner, avansert hørelære/harmonilære osv. Ting jeg i det hele tatt har hatt veldig lite om når jeg ikke har gått musikklinje på vgs. Men får ta det som det kommer. Moro i alle fall å kunne spille mye, merker jeg blir bedre :).

 

Kjøpt meg laptop i dag da, til bruk på skole og sånt :). Moro.

Lenke til kommentar

Heisann Anders!

 

Fått stipend da eller? Har litt lyst til å flytte selv, har så lang skolevei :(

Går på musikklinja selv, og er jo en del ting som er ganske nytt for meg, har aldri lært ordentlig å lese noter f.eks, og skal begynne med melodisk slagverk i privattimen som jeg syns er litt dumt.

 

ZenCo; tror ikke det finnes noen slike rimmer med "dårlig" kvalitet, om du finner noen som er litt billgere enn de til Pearl som f.eks er Maxtone eller no så trur jeg det skal funke helt fint .

Lenke til kommentar

Humm jeah! Jeg har virkelig vurdert å kjøpe nye rimmer uten noen farge, men helst litt mørk naturellfarge, ikke lys. Fordi rødfargen på basstromma mi er veldig mørk så det hadde bare sett jalla uten med en superlysnaturellfarge... Weird word!

 

Men anyways, det viser seg nå at jeg skal spille inn cd i høstferien, så da begynner det å haste med skinna. Jeg tror jeg skal kjøpe tolags, for enlags får med en gang dype dumper i skinnet etter min erfaring... Noen andre som ofte for dette? Det jeg har aller mest lyst er å kjøpe to par sett med skinn, ett med 2lags og ett med 1lags... Men har ikke råd :( Men uansett, jeg lurer virkelig på Evans 2lags clear, men vurderer også Remo. Skal som jeg sa før snakke med trommeinstruktøren min og høre med han hva han anbefaler...

Lenke til kommentar

Har ikke sett det nye skinnet til Remo, men antar de nok innså at de tapte en del kunder til Evans når de ikke hadde slike bass-skinn med mulighet for ekstern dempering... Aquarian SKII tror jeg har innebygd demping i skinnet, ikke utenpå, men er litt usikker ettersom jeg ikke har fått sett de IRL. Men har bestilt et par stk til Sonor settet, får testa de snart... Hørt mye bra om de!

Lenke til kommentar

Hmm... Men det har vel selvfølgelig noe med hvor stramt skinnet er. Eller hvor lyst stemt den er, som jeg f.eks. Jeg har en 8" tomtom, som er stemt veldig lyst, fantastisk lyd! Det er jo selvfølgelig den som får bulker p.g.a at den er stemt så stramt... 15" min har jo ikke sjangs å få bulker. Men anyways, jeg tror jeg går for 2lags skinn. Jeg tror ikke forskjellen er SÅ stor når det gjelder lydforskjell i 2lags og 1lags, merker det kanskje i studioet når vi spiller inn visst vi hadde prøvd begge typer, men lyden er god med 2lags også. Jeg tror som sagt jeg går for Evans G2 Clear 2lags, og til skarptromma: Remo Coated Ambassador, den jeg har fra før av... Hvilke skarptromme skinn har dere? Kanskje jeg skulle kjøpt Evans skarpskinn også?

 

EDIT: Marius: Jeg bruker ikke slike stikker med rund tupp, jeg bruker Vic Firth American Classic 7A...

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Liker du lyden du får fra skarptromma di med Coated Ambassador ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe Evans, tho de har mange gode skarptromme skinn hvis du vil prøve noe nytt, f.eks Genra som jeg hadde før.

 

Har et coated pinstripe på min skarp nå, men bare fordi det var det som fulgte med, tipper jeg går for en ny runde Evans ved neste skinnskifte, da blir det nok Genra eller ST Rock på skarpen.

Lenke til kommentar

Jeg elsker jo lyden i skarptromma mi nå, men jeg tror nok jeg skal gå for Evans der også. Kanskje det er bedre lyd, pluss at det ser veldig kult ut med Evans G2 all over! :!:

 

Har dere coated eller clear folkens? Jeg har clear, liker det mye bedre enn coated. Coated sin lyd er liksom så død mener jeg... Evans G2 Coated har 2mm med coat, som jeg mener har stor uttelling.

 

 

EDIT: Angående dette med stemming, og å få nye skinn... Trommeinstruktøren min ga meg en genialt triks når jeg skulle sette på nye skinn! Det var nemlig å stemme tromma litt lyserere enn du egentlig skal ha, og deretter ta en hårføner og varme opp skinnet litt, slik at skinnet former seg skikkelig etter tromma. Har dere gjort det før?

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Nei...har ikke gjort det, men vil ikke tro det har så mye å si, så lenge du presser skinnet ordentlig ned på bærekanten.

 

Snakker du om clear/coated på skarptromma? Der nytter det ikke med clear av min erfaring, er vel normalt å bruke coated da.

Om det var på tammene du mente er jeg litt usikker, lyden kan funke for begge, men clear skinn blir så stygge etter de har vært brukt litt, stikkemerker syns så lett på de.

Lenke til kommentar

Coated er fine helt til det kommer svarte merker som du sa, og når man kommer gjennomon coaten... Men da skal en slå hardt og godt! :!:

Jeg spiller i et studio med bandet, og der øver det mange... Før var det noen kids som øvde der, og de tok stikkene og drog dem frem og tilbake på skinnet slik at det ble fullt i supersynlige streker over alle skinna! Men nå er det Evans G2 coated skinn på, så nå er det fint og bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...