Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Nå begynner denne tråden å bli ganske teit.

 

SnittLeif:

Av de du viste til virker Virgil Donati grei nok, men Dave Weckl derimot er en annen sak. Snakk om briefe-trommis uten å ha noe å brife med. Har spilt i korps i mine yngre dager, og kan love deg at en aspirant kan klare det samme. Det eneste Dave Weckl gjør er å drille med stikkene på forskjellige steder på trommene avbrutt av en basstromme som kommer tydeligvis feil inn HVER gang.

 

Det man prøver å si er at man er verdens dyktigste trommis hvis man døljer av all kraft på de "små" og "store" trommene i raskest mulig tempo. I et band kan man ikke være solotrommis, og det var der John Bonham var revolusjonerende... Han måtte tilpasse seg til Led Zeppeln. Jeg kan si at det fins kanskje dyktigere trommiser enn Bonham, men det blir som å sammenligne Jimi Hendrix med Yngwie Malmsteen. Yngwie er ekstremt teknisk, men mer mangel på tonal forståelse skal man lete lenge etter.

 

Poenget er at man må begrense seg for å la musikken tre fram og ikke lage en brife-gruppe slik som Cream gjorde.

 

Mikal:

Helt enig med deg i at Thomas Lang var sinnsykt dyktig. Han brukte andre ting enn kun tunge basstrommeriff. Dennis Chambers var også dyktig med hendene. Er heller for en fot på basstromme og en fot på hi-hat som Bonham. Hvis du hører på Live-tracket på Moby Dick hører du at hi-haten går hele tiden. Det gir også variasjon i spillingen.

Hehe... Nå banna du i Kirka her.. Det går ikke ann å si at Dave Weckl er dårlig.. Greit nok at det kanskje er noen dårlige klipp av han på Drummerworld, har ikke sett de.. Men har sett alle instruksjonsvideoene - har har aldri drilla med en stikke.. Han groover noe så sykt til tider.. Last ned TDW - Festival De Ritmo.. INGEN aspiranter kan spille det... Tviler sterkt på at du klarer det heller(nei du har ikke sagt at du er god - men du påviser at en aspirant kunne klart det da er vell du bedre enn en aspirant tenker jeg viss du er med)

 

John Bonham - har hørt litt av han... Er imponert av Moby Dick og litt andre ymse ting - men å si at han er/var verdensbeste trommis er å bli å gå for langt... Går ikke ann å finne ut hvem som er beste trommis er så mye at .. ehh .ja :roll:

Men - han var utvilsomt med å revolusjonere trommingen :thumbup:

 

Og forresten, bare for å korrektere litt.. Thomas Lang ER drittflink... :)

På de første Wecklplatene er det bare runk, masse slag uten noe som helst mening bak. Dobbel paradiddel etterfulgt av en ratamaque på gulvtammen betyr ikke noe som helst, når man ikke legger no mening bak. Og grooving er det så som så med. Ja, det er like tight som en metronom, men som vi vet; metronomen groover ikke. Weckl på den tiden var lite annet enn en testosteronfyllt ungdom som brukte for mye tid på helsestudioet og på øvingsrommet. Det virker som han prøver å dytte inn det siste han har jobba me dpå øvingsrommet inn i musikken, uansett om det passer eller ikke.

 

Men det skal sies at han har skjerpa seg betraktlig de siste årene, han har vel blitt eldre og klokere. Etter at han tok timer med freddie Gruber, har han spilt mye mer musikalsk. Jeg har hørt soloskiver etter dette, og det er myyyyee hippere enn før, selvom jeg ikke er no superfan. Men på Chick Coreas bursdagsskive spiller han faktisk dritfett med gamle acoustic trio, ikke no brifing i det heletatt(bare jeg som hørte dem på kongsberg tidlig på 90'tallet?)....så han har aboslut utviklet seg, men med alle de gode trommisene man har i verden i dag, er han ikke mye, dessverre.

Vell, min mening er hvertfall at han er i eliten... For å si det på den måten, det flyter på en måte sånn over han når han spiller :blush: Og at han har vært for mye på helsestudio? Ser jo ikke ut som han har noe spesiell bra kropp da, men det er jo bare positivt å trene... Skader hvertfall ikke tromminga, og har heller ikke oppfatta Weckl som en "showoffer" lissom...

Du har sikkert hørt de nyere greiene, han har skjerpa seg betraktelig. Masterplan og andre gamle skiver han spiller på, er runk, låtene er jo lagd sånn at han kan få vist seg fram best mulig... Ang det med helsestudio, det er ikke no big deal, men det var stor singletfaktor på bildene av han på 80 og starten av90-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over til noe heeelt annet :)

Jeg har store planer om å kjøpe et lønnesett til "vanlig" bruk (de andre settene mine er jazzsett), og det jeg har sett på, er Premier Artist Maple og Pearl Session med lønn. Noen som har no erfaringer med disse?

Evt andre lønnesett som ligger i prisklasse 15000? Har ikke mer enn det, da jeg må selge Starclassic Performer -settet mitt. Størrelsene jeg trenger, er 10",12",14"gulvtam, 20" basstromme og evt skarp.

 

(PS: hvis noen kunne tenke seg et starclassic performer med 8",10"12"14" og 22" basstromme, så er det bare å si fra, et riktig rockesett(en god begynnelse på et Portnoysett???))

Lenke til kommentar

Er lønn det samme som maple?

Ihvertfall...Pearl Session ligger mellom 20-28.000 avhenging av hvor mye utstyr du skal ha med.

Premier sett vet jeg ingenting om, men har du prøvd Gretsch? Spilte på et som var i maple for litt siden, og ble veldig positivt overaska over lyden. :)

DW sett er jo også veldig bra da, pluss at de er ekstremt fine :love:

 

EDIT: Hvor mye skal du ha for settet ditt? bilder? Hvis ikke det er altfor mye så kanskje jeg selger forum settet mitt og bruker litt konf. penger :D

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar
Er lønn det samme som maple?

Ihvertfall...Pearl Session ligger mellom 20-28.000 avhenging av hvor mye utstyr du skal ha med.

Premier sett vet jeg ingenting om, men har du prøvd Gretsch? Spilte på et som var i maple for litt siden, og ble veldig positivt overaska over lyden. :)

DW sett er jo også veldig bra da, pluss at de er ekstremt fine :love:

 

EDIT: Hvor mye skal du ha for settet ditt? bilder? Hvis ikke det er altfor mye så kanskje jeg selger forum settet mitt og bruker litt konf. penger :D

Lønn=maple

 

Skal bare ha shellpack da, så håper det blir litt billigere. Har sett brukt master MMX til under 25, nye til under 25 også (st.olav musikk). Så da tenkte jeg at man kunne få session maple til under 20?

Jeg har et Gretschsett fra 73, det låter dritfett, men er litt redd for det, så er ikke så hypp å bruke det på turneer og festspilling og slikt, derfor et nyere sett (som kan erstattes tilfelle noe går galt)

Og DW, ja det er vel litt utafor min prisklasse:)

 

Skal ikke ha så mye for det starclassicsettet, den forrige posten min skulle vel antyde en ca-pris. SKal se om jeg får tatt no bilder i morra. Det er bare shellpack da, men med alt av tomholdere.

Lenke til kommentar

hm..masters var vist litt billigere på st.olav en jeg trodde :p

Chad Smith settet er jo rålekkert!

v01_7ECFBFE53CF78CECB642B1107A42EDC1.jpg

 

EDIT: Jeg spiller på et masters trommesett selv hos trommelæren min, og det er helt sinnsykt hvor bra lyd det er i det :love:

Fant ikke noen priser på Session der..men her i usa så ligger de på 1300 dollar. Så litt mer en det blir det vel i Norge

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Stemmer det, Blue Galaxy Fade heter fargen. Falt helt for den etter å ha sett litt flere proffe bilder, annet enn de kjedelige som finnes på Tama siden... Men fortsatt en stund å vente, bestilte de i starten av mai, forventet leveringstid var 4-5 mnd. Så har det kanskje i oktober en gang...

 

En av grunnene til jeg valgte det settet var at jeg har begynt å like birch (bjørk) trommer veldig mye i det siste. Synes de har en mer naturlig "punch" i lyden, mer attack om du vil enn maple. Maple låter og fint selvfølgelig men er jo også dyrere, så koster mer å oppgradere/bytte ut trommer hvis noe skulle skje, pluss at etter min mening så klarer ikke tynne maple trommer å kutte så godt i gjennom lyden som birch. Det spiller liten rolle om man stort sett kan mikke opp trommene, men ofte dukker det opp situasjoner der trommene er alt man har å stille opp med (særlig i en startfase, på mindre gigs, lokale små-steder o.l.), og da synes jeg birch har en god fordel, i alle fall etter min musikkstil (heavy/thrash/progressive stort sett). SÅ har jo også Performer settene blitt oppgradert opp i gjennom årene, etter at de i starten var mest et slags middelklasse-sett. Eneste forskjellen jeg kan komme på mellom Performer og SC Maple i dag (bortsett fra tre-type) er at basstrommene fra 22" og nedover på Performer linja "bare" har 8 lugs, SC Maple og en del andre proff-sett har 10. Men spiller i min mening liten til ingen rolle, får uansett god lyd i basstromma... Mitt nye sett blir også uten tamholder på basstromma, som de nylig innførte på Performer-linja i år.

 

Ellers, takk for hyggelige kommentarer på settet :thumbup: .

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...