Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Det å spille uavengig med føtter og armer (dobbelslag på bass og singel på hi-hat) er ikke så stress som noen av dere skal ha det til.

Jeg slet også med å få det til i begynelsen, når jeg skulle slå dobbelslag på bassen, så ble det også dobbelslag på hi-haten, uten at jeg kunne styre det :p

Men etter å bare ha prøvd litt en stund så løsna det seg. Så nå klarer jeg det helt fint uten problemer.

Lars Ulrich har mye sånt i sangene sine ja. så prøv å lær deg en av de enklere metallica sangene. ;)

 

Har svart på en annonse nå, på et Premier sett.

Sto bare at det var et 8 trommers sett, så da mailet jeg karen med en gang ^^

 

Noen som har Premier her?

Premier lager gode sett de tror jeg. Hvor mye skulle han ha? link til annonsen?

 

EDIT: som raziel sier her; jeg er heller ikke noe geni på musikkteori. Jeg kan alt med 4-dels, 8-dels noter osv. men jeg kan ikke lese trommenoter og jeg kan ikke alle begrepene. Selv om jeg mestrer trommene ganske bra om jeg får si det selv :cool::p

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på tilstanden til settet selvfølgelig, men Premier har stort sett overrasket meg positivt, i alle fall shell-messig. Eldre Premier-hardware har jeg hørt mye dårlige erfaringer med, men i alle fall har alle Premier setta jeg har prøvd vært stabile sett med god lyd (APK, XPK, Artist-serien og et Genista sett er de jeg har prøvd hittil...). Hør med han om han kan sende noen bilder og vet hvilken serie/gammelt det er først i alle fall...

Lenke til kommentar

De gode trommisene på 60 og 70-tallet klarte seg uten. Noen eksempler: Ginger Baker, Mich Michell, John Bonham, Ian Paice, Topper Headon

 

Nå blir det litt dobbelposting her, kanskje trippel også, men oppdaga threaden nu!

Det du sier er en faktisk feil, både Mitch, Ginger Baker og Bonham brukte to basstrommer. (Bonham kutta det riktignok ut.)

Lenke til kommentar
Nå begynner denne tråden å bli ganske teit.

 

SnittLeif:

Av de du viste til virker Virgil Donati grei nok, men Dave Weckl derimot er en annen sak. Snakk om briefe-trommis uten å ha noe å brife med. Har spilt i korps i mine yngre dager, og kan love deg at en aspirant kan klare det samme. Det eneste Dave Weckl gjør er å drille med stikkene på forskjellige steder på trommene avbrutt av en basstromme som kommer tydeligvis feil inn HVER gang.

 

Det man prøver å si er at man er verdens dyktigste trommis hvis man døljer av all kraft på de "små" og "store" trommene i raskest mulig tempo. I et band kan man ikke være solotrommis, og det var der John Bonham var revolusjonerende... Han måtte tilpasse seg til Led Zeppeln. Jeg kan si at det fins kanskje dyktigere trommiser enn Bonham, men det blir som å sammenligne Jimi Hendrix med Yngwie Malmsteen. Yngwie er ekstremt teknisk, men mer mangel på tonal forståelse skal man lete lenge etter.

 

Poenget er at man må begrense seg for å la musikken tre fram og ikke lage en brife-gruppe slik som Cream gjorde.

 

Mikal:

Helt enig med deg i at Thomas Lang var sinnsykt dyktig. Han brukte andre ting enn kun tunge basstrommeriff. Dennis Chambers var også dyktig med hendene. Er heller for en fot på basstromme og en fot på hi-hat som Bonham. Hvis du hører på Live-tracket på Moby Dick hører du at hi-haten går hele tiden. Det gir også variasjon i spillingen.

Hehe... Nå banna du i Kirka her.. Det går ikke ann å si at Dave Weckl er dårlig.. Greit nok at det kanskje er noen dårlige klipp av han på Drummerworld, har ikke sett de.. Men har sett alle instruksjonsvideoene - har har aldri drilla med en stikke.. Han groover noe så sykt til tider.. Last ned TDW - Festival De Ritmo.. INGEN aspiranter kan spille det... Tviler sterkt på at du klarer det heller(nei du har ikke sagt at du er god - men du påviser at en aspirant kunne klart det da er vell du bedre enn en aspirant tenker jeg viss du er med)

 

John Bonham - har hørt litt av han... Er imponert av Moby Dick og litt andre ymse ting - men å si at han er/var verdensbeste trommis er å bli å gå for langt... Går ikke ann å finne ut hvem som er beste trommis er så mye at .. ehh .ja :roll:

Men - han var utvilsomt med å revolusjonere trommingen :thumbup:

 

Og forresten, bare for å korrektere litt.. Thomas Lang ER drittflink... :)

På de første Wecklplatene er det bare runk, masse slag uten noe som helst mening bak. Dobbel paradiddel etterfulgt av en ratamaque på gulvtammen betyr ikke noe som helst, når man ikke legger no mening bak. Og grooving er det så som så med. Ja, det er like tight som en metronom, men som vi vet; metronomen groover ikke. Weckl på den tiden var lite annet enn en testosteronfyllt ungdom som brukte for mye tid på helsestudioet og på øvingsrommet. Det virker som han prøver å dytte inn det siste han har jobba me dpå øvingsrommet inn i musikken, uansett om det passer eller ikke.

 

Men det skal sies at han har skjerpa seg betraktlig de siste årene, han har vel blitt eldre og klokere. Etter at han tok timer med freddie Gruber, har han spilt mye mer musikalsk. Jeg har hørt soloskiver etter dette, og det er myyyyee hippere enn før, selvom jeg ikke er no superfan. Men på Chick Coreas bursdagsskive spiller han faktisk dritfett med gamle acoustic trio, ikke no brifing i det heletatt(bare jeg som hørte dem på kongsberg tidlig på 90'tallet?)....så han har aboslut utviklet seg, men med alle de gode trommisene man har i verden i dag, er han ikke mye, dessverre.

Lenke til kommentar
vel...får prøve å få liv her igjen da, håper virkelig noen kan hjelpe meg her.

Jeg skal kjøpe helt nytt sett med frontskinn nå. Har allerede bestemt meg for Emperor X på skarpen, men jeg trenger forslag til tammene.

 

Jeg har nå Remo ambasador på undersiden, og Klare Emperor på oversiden. men emperorene begyner å bli så slitte og utbrukte at det er på tide å kjøpe nye.

 

Så..jeg har kommet fram til tre typer jeg vil prøve mellom, det er: Nye empor'er. Pinstripe, eller coated av en eller annen type (ambasador?)

 

Settet på skolen har pinstripe, og jeg hører egentlig ikke så veldig mye forskjell mellom de og emperor.

Men en venn av meg har coated, og jeg likte egentlig ikke lyden av de..fikk følelsen av de var mye mer dempet på en måte, men folk sier jo hele tiden at coated har en varm og dyp tone uten noen overtoner. og det er jo egentlig det jeg vil ha. Men nå skal det sies at vennen min ikke er verdens flinkeste til å stemme trommer :p

 

Det haddde vært fint om dere kunne komme med noen tips om hvorfor og hvorfor ikke :)

 

På basstromma har jeg allerede bestemt meg for PowerStroke 3, men hvis noen har noe å si der så hadde det vært fint.

Coata Emperor, det er greia (eller evt Evans coated G2, samme greia)! Du har sikkert kjøpt skinn nå da, menmen:)

Lenke til kommentar

JacobDW, må også huske på å ta med at det er din egen mening. Greit nok skjønner godt at enkelte synes han overdriver voldsomt og ikke liker stilen hans, men allikevel er han for veldig mange regnet å være i verdens-eliten. Han er definitivt blant de store der ute, enten du liker det eller ikke, for å si det sånn. Har ikke noe spesielt religiøst forhold til han jeg heller, men jeg synes allikevel han har kvaliteter over spillinga si som få andre trommiser har, hvertfall av eksperimentiell/teknisk art. Å si at han ikke hører med blant de store trommisene i det hele tatt må hvertfall sies å være din egen mening, ikke fakta.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det min egen mening, sier seg selv det:) Og han har absolutt et navn i trommeverdenen.

 

Jeg synes ikke han er spesielt eksperimentell, se på soloplatene hans, den musikken der er ikke mye eksperimentell. Og teknisk vil jeg bare nevn navn som Colaiuta, Bozzio, Novak, Jojo Mayer, alle har en teknikk beyond det meste. Men som sagt, han har et navn, og det er jo ingen tvil om han er bra til å spille, han er bare ikke helt på toppen

Lenke til kommentar

Premier Xpk

========

- Ca 5 år gammelt.

- Svart.

- God stand

- Med hardware og noen cymbal stativer, men uten cymbaler.

- Pearl Eliminator bass pedaler.

- 2stk 20'' basstrommer.

- 8, 10, 12, 14'' hengetammer.

- 16'' gulvtam.

 

Pris: 15.000 kr

 

Hva tror dere? Noen som har hørt om settet før?

Lenke til kommentar

Joa, enig i at de er litt små...

Menmen..

 

Vet noen hvordan jeg finner ut størrelsen på de trommene jeg har nå?

Husker det ikke og det står ikke no sted...tror jeg...

 

:hmm:

 

Vil sammenligne med det jeg har sett på (se to poster ovenfor)

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

XPK er stødige sett så lenge de er velholdt, det var Premiers mellomklasse-sett på den tiden (nå har de Artist serien i stedet), får veldig bra lyd i de med gode skinn og bra stemming. 20" basstrommer er kanskje lite for noen, men det er ganske grei størrelse egentlig, og har gjerne en mer naturlig "punch" i lyden enn større basstrommer (som har mer "boom", dypere lyd). Sånn for et eksempel, Nick Barker i Dimmu Borgir tiden brukte et sett med to 20" basser.

 

Vanskelig å se med en gang åssen størrelse du har på bassen din om du ikke har noe annet å sammenligne med i grunn, kanskje ride'n din? Den er vel som regel enten 20" eller 22" (men i noen få tilfeller 18" eller 21"). Vet du ikke det heller så... stikk innom nærmeste musikksjappe og spør etter størrelsene på utstillings-settene der...

Lenke til kommentar
Nå begynner denne tråden å bli ganske teit.

 

SnittLeif:

Av de du viste til virker Virgil Donati grei nok, men Dave Weckl derimot er en annen sak. Snakk om briefe-trommis uten å ha noe å brife med. Har spilt i korps i mine yngre dager, og kan love deg at en aspirant kan klare det samme. Det eneste Dave Weckl gjør er å drille med stikkene på forskjellige steder på trommene avbrutt av en basstromme som kommer tydeligvis feil inn HVER gang.

 

Det man prøver å si er at man er verdens dyktigste trommis hvis man døljer av all kraft på de "små" og "store" trommene i raskest mulig tempo. I et band kan man ikke være solotrommis, og det var der John Bonham var revolusjonerende... Han måtte tilpasse seg til Led Zeppeln. Jeg kan si at det fins kanskje dyktigere trommiser enn Bonham, men det blir som å sammenligne Jimi Hendrix med Yngwie Malmsteen. Yngwie er ekstremt teknisk, men mer mangel på tonal forståelse skal man lete lenge etter.

 

Poenget er at man må begrense seg for å la musikken tre fram og ikke lage en brife-gruppe slik som Cream gjorde.

 

Mikal:

Helt enig med deg i at Thomas Lang var sinnsykt dyktig. Han brukte andre ting enn kun tunge basstrommeriff. Dennis Chambers var også dyktig med hendene. Er heller for en fot på basstromme og en fot på hi-hat som Bonham. Hvis du hører på Live-tracket på Moby Dick hører du at hi-haten går hele tiden. Det gir også variasjon i spillingen.

Hehe... Nå banna du i Kirka her.. Det går ikke ann å si at Dave Weckl er dårlig.. Greit nok at det kanskje er noen dårlige klipp av han på Drummerworld, har ikke sett de.. Men har sett alle instruksjonsvideoene - har har aldri drilla med en stikke.. Han groover noe så sykt til tider.. Last ned TDW - Festival De Ritmo.. INGEN aspiranter kan spille det... Tviler sterkt på at du klarer det heller(nei du har ikke sagt at du er god - men du påviser at en aspirant kunne klart det da er vell du bedre enn en aspirant tenker jeg viss du er med)

 

John Bonham - har hørt litt av han... Er imponert av Moby Dick og litt andre ymse ting - men å si at han er/var verdensbeste trommis er å bli å gå for langt... Går ikke ann å finne ut hvem som er beste trommis er så mye at .. ehh .ja :roll:

Men - han var utvilsomt med å revolusjonere trommingen :thumbup:

 

Og forresten, bare for å korrektere litt.. Thomas Lang ER drittflink... :)

På de første Wecklplatene er det bare runk, masse slag uten noe som helst mening bak. Dobbel paradiddel etterfulgt av en ratamaque på gulvtammen betyr ikke noe som helst, når man ikke legger no mening bak. Og grooving er det så som så med. Ja, det er like tight som en metronom, men som vi vet; metronomen groover ikke. Weckl på den tiden var lite annet enn en testosteronfyllt ungdom som brukte for mye tid på helsestudioet og på øvingsrommet. Det virker som han prøver å dytte inn det siste han har jobba me dpå øvingsrommet inn i musikken, uansett om det passer eller ikke.

 

Men det skal sies at han har skjerpa seg betraktlig de siste årene, han har vel blitt eldre og klokere. Etter at han tok timer med freddie Gruber, har han spilt mye mer musikalsk. Jeg har hørt soloskiver etter dette, og det er myyyyee hippere enn før, selvom jeg ikke er no superfan. Men på Chick Coreas bursdagsskive spiller han faktisk dritfett med gamle acoustic trio, ikke no brifing i det heletatt(bare jeg som hørte dem på kongsberg tidlig på 90'tallet?)....så han har aboslut utviklet seg, men med alle de gode trommisene man har i verden i dag, er han ikke mye, dessverre.

Vell, min mening er hvertfall at han er i eliten... For å si det på den måten, det flyter på en måte sånn over han når han spiller :blush: Og at han har vært for mye på helsestudio? Ser jo ikke ut som han har noe spesiell bra kropp da, men det er jo bare positivt å trene... Skader hvertfall ikke tromminga, og har heller ikke oppfatta Weckl som en "showoffer" lissom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...