Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ka mener du med det? En trommelærer kan bare si hva jeg skal gjøre, kan jo ikke gjøre det for meg. Men veldig bra at du har en så positiv holdning og hjelper meg :p Hvis det er noen andre som er villig til å gi nokken tips, muligens en side så er jeg veldig takknemlig.

 

Mvh.

Øyvind

Lenke til kommentar

Problemet er at hvis du ikke lærer teorien bak, blir det mye vanskeligere å spille.

En lærer viser deg masse ting fysisk, du spiller mens han ser på og retter på ting du gjør feil (mange gale måter å holde stikkene på f.eks som kan gi deg senebetennelse og det som værre er). Pluss musikkteori om forskjellige takter er også kjekt å kunne endel om. De beste trommisene som Mike Portnoy og Neal Peart er supernerder på musikk og takt-teori.

 

Finnes nybegynnerbøker og bøker for videregående som på alle andre instrumenter.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg har aldri gått hos en lærer, heller ikke lest noen bøker.

Bruttern hadde et billig sett på rommet sitt som jeg fant ut jeg skulle prøve engang, etter det har jeg spilt ca 1 time hver da. Vil si jeg har kommet ganske langt uten lærer og bøker.

 

Men det er sikkert en grei måte det og ^^

 

Et tips: Bruk metronom!

Det er veldig bra trening for å holde takten.

Lenke til kommentar

Eneste norske steder du kan finne brukte sett på er vel www.finn.no , www.qxl.no og www.musikkweb.no (kjøp & salg). Men, hvis du har begrensa med penger ville jeg nok ikke satsa bare på å skaffe Tama, da kan du gå glipp av mye annet bra som kan dukke opp. Er greit å ha et merke man brenner for selvfølgelig, men det finnes jo mye bra trommer der ute... Pearl/Premier/Sonor/Mapex/Ludwig osv...

 

PS: Sier ikke at Tama ikke er bra, for all del... Har et Starclassic Performer sett på bestilling, i tillegg til et Rockstar øvings-sett hjemme, og kan absolutt anbefales, stødige sett med knall-lyd... Men samtidig, om du vil ha så billig sett som mulig kan du fort finne et annet bra brukt sett også...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Ok, takk for linkene, på qxl var det bare to sett eller no og på finn.no var det heller ikke så mange.

Det var en haug av annonser på musikkweb although, men siden var ganske uoversiktelig.

 

Har svart på en annonse nå, på et Premier sett.

Sto bare at det var et 8 trommers sett, så da mailet jeg karen med en gang ^^

 

Noen som har Premier her?

Lenke til kommentar

Bitex, du tar meget meget feil! Jeg kan ikke noe teori om trommer, men likevel er jeg temmelig så god og kan såsi alle jazz-teknikker og har ikke problemer med noe som helst. Jeg startet med en dårlig trommelærer som lærte meg basic.

Alt annet er selvlært. Også det å spille uavhengig med hender og føtter.

 

Det eneste tipset jeg kan gi til akkurat det er bare å prøve. Du trenger ikke nødvendigvis å sitte på et trommesett for å øve på akkurat det.

Bare prøv å la den ene foten (venstre) holde takten hele tiden på high-hat pedalen.

 

Dette er en teknikk som gjør at det du spiller virker med fyldig.

 

Så kan du prøve å spille lufttrommer og la høyrehånden slå på high haten i vanlig takt.

Utifra det kan du øve på å la høyrefoten som er på pedalen til stortromma gå i dobbel takt i forhold til den andre hånden og foten. Et dobbelslag er nok, bare du kommer ut av den sperren. For det er en sperre som gjør at det virker umulig, men når du kommer fra det så skal du se at alt blir meget enklere!

 

X---X---X---X---X---X---X---X---X---X

--------X--------X-----------X--------X

X-----------------XX----------------XX

 

 

Får du til dette er du på god vei! :thumbup: Hør på Metallica! Lars Ulrich kan lære deg mye om akkurat dette. Selv om han ikke er allverden så god, så kan det kanskje virke lettere å høre på det han spiller og prøv å kopiere det. Men øv på de aller enkleste taktene først! Husk, en god trommis er en stødig trommis! :)

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...