Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Du må huske at man må lære å krabbe før man kan gå. Det er ikke bare utstyret det står på heller. Du kan ha et kliss likt sett som Portnoy og ikke ane hva du skal bruke 60% av det til. Det er litt samme som å kjøpe et piano og tro man kan spille Beethoven med en gang. Ta timer hos en trommelærer, så lærer du deg ikke feile teknikker i starten som kan føre til skader over tid.

Jeg, f.eks har masse synther, mange som berømte bands har brukt siden 80-tallet. Betyr ikke at jeg lager kliss lik musikk som de for det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at V-serien er et dårlig valg, basswood låter ikke bra og hardwaren til V setta pleier rett og slett å være sugen.

Som Bitex sier, lær deg å krabbe før du kan gå, sats på å kjøpe et mindre men bedre sett, som f.eks Tama Rockstar, Pacific FS, Yamaha Stage Custom, Sonor Force 2003. Disse mener jeg du kan finne brukt for mellom 5-7000 og da får du et sett som kan vare lenge, med god hardware og som kan låte bra med gode skinn.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Meinl Byzance hi-hats i alle fall, seriøst de diggeste hi-hat'ene jeg har brukt på lang tid. Kjøpte mine Byzance Heavy (traditional finish) for 2500 på tabs.no, perfekt for heavy musikk, men funker og veldig bra som allround hats med litt "mørkere" lyd enn mange andre "heavy" modeller. Av mangel på bedre definisjon kan jeg kanskje si de minner om Zildjian K Custom Dark hats på steroider :p . Crisp lyd. Men cymbaler er jo veldig individuelt da.

Lenke til kommentar

Endelig fått tromme-utstyret! :) Selvfølgelig, dagen etter jeg sender en purre-mail til Thomann og krever at de sporer opp sendingen, dukker det opp på døra. Legger ut noen bilder her, har ikke fått satt opp settet enda, tar det med på øvingslokalet etterpå og setter opp der, så får jeg Starclassic settet mitt hjem igjen :) .

post-15605-1148473000_thumb.jpg

post-15605-1148473009_thumb.jpg

post-15605-1148473017_thumb.jpg

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Da fikk jeg satt det opp og prøvd det litt. Remember, dette blir et "øvings-sett", som kommer til å stå på lokalet så godt som alltid, bare sånn for å ha sagt det før jeg går over på kommentarene... Selv om jeg kommer til å bruke både pedalen og skarptromma på det andre settet... Starclassic settet mitt kommer jeg antagelig til å oppgradere med en basstromme til og et par tammer seinere, og det vil bli det settet jeg bruker live + opptak. Men, for å starte med de dårlige nyhetene, så kan jeg forhåpentligvis runde av positivt :):

- 14" gulvtammen er i feil fargenyanse. Det vil dere garantert legge merke til på bildene. Begynte først å lure på om jeg hadde fått i feil farge på bestillinga, og måtte dobbeltsjekke, men neida, på eska står det klart og tydelig Diamond Blue. Denne ser nesten mer lysegrønn ut. Bummer deluxe. Men nå har det seg sånn at siden settet ikke produseres lenger, tviler jeg på at jeg gidder sende den tilbake å kreve ny, vil vel antagelig gå med minst et halvt år før jeg ser noe til en evt. ny gulvtam, og siden jeg allikevel kun kommer å bruke det på et øvingslokale, så bør jeg nok overleve.

- Er også noe misfornøyd med en del småting, som skruehus som er ekstra "harde" å skru skruene i, det virker som nokså billige komponenter generelt sett. Hardware'n altså, og stativene var vel heller ikke de aller beste, men det holder foreløpig. Hi-hat stativet kommer jeg antagelig til å selge/bytte, det gikk ikke an å rotere beina på den, så jeg må plassere venstre dobbelpedal under beinet osv. Kan fungere til nød, men vil tro jeg skaffer noe bedre i stedet.

Så til det positive;

- Lyden er knall! Bedre enn Rockstar settet jeg hadde, litt mer tone og virker mer "fyldig". G2 Coated skinna tror jeg hjalp mye på også, har hatt veldig god erfaring med de på "billige" sett før, ikke noe unntak her... Basstromma er helt syk. EMAD skinnet hjalp nok mye på den, men akkurat nå må jeg faktisk si at jeg likte basstrommelyden i dette settet bedre enn på Starclassic settet. Veldig mulig det vil endre seg når jeg skaffer nytt BD-skinn til det settet, men det tyder hvertfal på hvor godt fornøyd jeg er med Sonor basstromma.

- Liker fargen veldig godt (på alle trommene bortsett fra 14"...). Funky blå-farge :thumbup:

- Skarptromma.... fyyyy f. For et villdyr! Den er en tanke lysere enn skarptrommer jeg har brukt før (har alltid brukt 14", denne er 13"), men helt sinnsyk lyd. Minner litt om en maple skarptromme med mye mer volum og trøkk, omtrent en slags blanding mellom brass og maple kanskje. Uansett, denne likte jeg, og vil tro det er den beste jeg noensinne har prøvd. Kanskje noe "ordinær" utseendemessig, men lyden er spinnvill :cool: .

- Dobbelpedalene. Synes feelen var helt sinnsyk god med belt drive, noe jeg aldri har hatt tidligere, og virket å ha mer kontroll over de enn mange andre pedaler jeg har brukt før. Prøver meg litt fram med instillingene enda, men er veldig fornøyd med de også.

Totalt sett så er jeg fornøyd. Men jeg hadde antagelig ikke valgt settet på nytt om jeg kunne gjort handelen igjen, hadde nok heller spart opp litt mer og kjøpt noe "nyere" og bedre. Da hadde jeg kanskje også kunne brukt det mye til opptak og live hvis det trengs. Men som et øvings-sett til billig pris, så er jeg fornøyd!

post-15605-1148492354_thumb.jpg

post-15605-1148492380_thumb.jpg

post-15605-1148492412_thumb.jpg

post-15605-1148492457_thumb.jpg

post-15605-1148492480_thumb.jpg

post-15605-1148492521_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så dumt med den 14" marius, settet hadde jo fått et flott helhets intrykk, som den kanskje trekker litt ned :p

Hva slags skarp var det du kjøpte?

EMAD gjør underverker ja, hadde et på Ayotte settet, coated tho, kan ikke forestille meg hvordan den låt.

Liker veldig godt det opsettet og, har forandra litt på mitt men det ser ca sånn ut. 12 og 13" tommer sant?

Lenke til kommentar
Noen av dere som har lyst til å forklare meg forkjellen på coated og klare skinn? Har bare hatt klare, men har lurt på å prøve coated.

6174284[/snapback]

Altså, eg har ikkje studert da akkurat, men kan sjølv sei at eg meiner at clear har ti gongar bedre lyd! Coated har som oftast 2mm lag med coat som eg går meiner ikkje gjer den same gode lyden som clear. ZprMario trur eg nok veit ein heil del om detta...!

Lenke til kommentar

Takk for det Audun :). Er 12 og 13 foran ja, jeg fikk egentlig stemt 13" ganske bra opp med coated skinnet, så liker den nå. Eneste som er litt dumt er plasseringa, må liksom sette de høyere og "skråere" enn jeg er vant med på 10/12. Men lyden blir jo mørkere og har mer trøkk, så jeg er ganske fornøyd sånn sett. Skarptromma er en 13x6,5" Yamaha Musashi (Oak).

Er litt i tvil om hva jeg liker best av clear eller coated skinn. Coated gir en litt mer "tørr" lyd enn clear, kutter mer overtoner. En kjapp tone på en måte. Liker egentlig begge deler jeg, men tror jeg vil foretrekke clear skinn på et sett med bedre tremateriale, der overtonene faktisk høres bra ut :p.

Lenke til kommentar

Er usikker på hvor mye Musashi s.tromma koster i Norge, men ga 2100 kr (274 euro) for den fra Tyskland. Tror uansett den er litt biligere enn mange andre high-end skarptrommer. Lyden er det i alle fall ikke noe å si på! Sannsynlig et av de bedre kjøpene jeg har gjort..

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...