Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

6 dager igjen til konfirmasjonen, gleder meg :D

Driver å ser litt rundt på forskjellige trommesett enda. Tenkte litt på Force 2005/3005, men disse settene er ganske dyre. Er 3001/3003(hvis det fins...) noe bra og /eller billigere enn 3005?

Også en ting til:

Jeg har de cymbalene som fulgte med det mapex settet jeg har nå ( et helt ræva sett, btw :thumbdown: ), de er i helt grei form liksom, det eneste jeg egentlig trenger er en china og en crash (crashen har sprekt nesten helt inn til kjernen:()

,så kan jeg jo bare spare opp til en bedre raid og hi-hat lokk senere og heller kjøpe et bedre trommesett nå.

Trur dere dette blir helt feil med tanke på lyd, eller trur dere det kan funke til jeg får råd til nye cymbaler?

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har et "greit nok" sett fra før, vil det alltid lønne seg lydmessig å oppgradere cymbalene først, om det du har fra før er veldig billige "nybegynner" cymbaler. Fordi de fleste sett kan man med gode skinn og stemming få til å låte brukbart, mens billige cymbaler vil alltid låte slik de gjør. Er hvertfall mitt tips da, selv om jeg vet at det ofte frister mer å skaffe et bedre sett. Er bare sånn, hvis "fornuften" skal seire... :p .

Så det med settene der, 3001/3003 er billigere om du finner de i butikk enn 3005, fordi de har gått ut av produksjon. De er fortsatt gode sett som høres bra ut, problemet er at det kan være vanskelig å legge til flere trommer til det etterhvert, om ikke du finner noe brukt, i akkurat samme farge, noe som pleier å være vanskelig. Nå er jeg ikke 100% sikker på om Sonor ikke vil/kan produsere trommer fra de seriene på forespørsel, men ofte vil det ta veldig lang tid, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Så jeg ville kun kjøpt de hvis du vet akkurat hva du trenger/vil ha, og vet at du får tak i det. Ellers er det utrolig dumt å sitte der med et discountinued 5 trommers-sett du gjerne skulle hatt (f.eks) 2 ekstra tammer til og en basstromme etc., seinere.

Lykke til med konfirmasjonen! :)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Far etter konfirmasjonen jeg kjøpte mitt første "eget" sett og :D

Vel, Sonor Force 2005 er vel ikke akkurat dyrt?

En shellpack fra www.tabs.no koster 8796,-(http://www.tabs.no/storefront.php?pid=16709&c1=0)

Eller, det er jo "dyrt" på den måten at det ligger mange tusenlapper der, men hvis du skal ha et godt sett med god lyd (2005 er 100% bjørk) tror jeg 2005 er et av de bedre valgene.

Du burde også sjekke ut PDP, men de er antagelig noe dyrere hvis du skal ha de bedre seriene med 100% maple.

Men som Marius sier er cymbaler best å prioritere først, sjekk ut Meinl Amun cymbakene på tabs.no (beste norske nettbutikken IMO), bruker dem selv og er utrolig godt fornøyd. Uber lyd til en liten penge :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene begge to.

Sjekka ut de meinl amun cymbalene, og på tabs kosta de tilsammen ca. 7k (crash, ride, hi hat og china)

7k pluss 18k (to force 2005 satt sammen minus noen deler, trenger f.eks ikke to skarptrommer osv.) og minus ca. 4-5k (butikken jeg skal handle fra tar inn det gamle settet og trekker de penga det er verdt fra kjøpet mitt, ganske kjekt egentlig ^^)

Da ligger jeg jo på rundt sånn ca. 20k da..

7000.- pluss 18000.- = 25000-.

minus 4000 er det 21k. Hvis jeg selger den gamle gitaren min også (en gammel epiphone, har fått meg ny for lenge siden, så den eneste grunnen til å samle på den er vel affeksjonsverdien...)så ligger jeg på ca. 20k elns :D:D

*glad*

Lykke til med konfirmasjonen! :)

Tusen takk ! :)

PS: sorry for en kanskje litt uoversiktelig post.... :p

Lenke til kommentar

Yey, gå for Meinl, da blir vi en egen liten "armé" her inne :p . Mange som ikke tør å gå for de siden så få bruker det/har aldri hørt om de osv, men de er absolutt like bra som Zildjian/Sabian/Paiste, men til en mye bedre pris... Ville også sjekka ut Byzance serien deres, om du har råd til de... Fantastisk gode. Sist jeg sjekka kosta Byzance hihats ca 500 kr mer enn tilsvarende Amun hihats, så noe dyrere er det jo... Men om man sammenligner prisforskjellen mellom f.eks Zildjian A og Zildjian K, så er det faktisk veldig rimelig... Må jo omtrent opp i det dobbelte av prisen hos Zildjian...

Men ja, ville sjekka ut Sonor 2005 også. Men det med å slå sammen to sett, er det egentlig nødvendig? Med det tenker jeg på at du sannsynlig vil få flere tammer i samme størrelse, og mulig også en hardware pack ekstra... Ville i alle fall sjekka ut hva det koster å få et sett i den størrelsen du tenker på, men å bestille enkelttrommer bare til et sett ekstra. Så får du akkurat de størrelsene du vil ha. bare en tanke fra meg i hvertfall... Vet ikke hvor mye billigere/dyrere det blir, men i lengden tror jeg du vil foretrekke det. Er i alle fall slik det er "meningen" man skal gjøre det for å få et større dobbelbass sett, man bestiller en "standard" 5-trommers shellpack først, for deretter å legge til en basstromme, et par-tre tammer osv...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Men ja, ville sjekka ut Sonor 2005 også. Men det med å slå sammen to sett, er det egentlig nødvendig? Med det tenker jeg på at du sannsynlig vil få flere tammer i samme størrelse, og mulig også en hardware pack ekstra... Ville i alle fall sjekka ut hva det koster å få et sett i den størrelsen du tenker på, men å bestille enkelttrommer bare til et sett ekstra. Så får du akkurat de størrelsene du vil ha. bare en tanke fra meg i hvertfall... Vet ikke hvor mye billigere/dyrere det blir, men i lengden tror jeg du vil foretrekke det. Er i alle fall slik det er "meningen" man skal gjøre det for å få et større dobbelbass sett, man bestiller en "standard" 5-trommers shellpack først, for deretter å legge til en basstromme, et par-tre tammer osv...

6020379[/snapback]

Fordelen er jo at jeg får samme farge og samme type basstromme osv. som settet allerede har.

Det han på den butikken jeg handler fra sa han kunne gjøre, var at han bare fjernet skarpen, hi haten og all overflødig hardware til settet og trekke dette fra prisen.

Jeg kan jo høre med han om han kan ta vekk de to tammene på det ene trommesettet og heller bare bestille mindre tammer...

Men på en annen side, så er det sant som du sier. Det jeg også kunne gjort, er bare å bestille et sett (2005 eller kanskje 3005 i dette tilfellet da..) også bestille en ekstra basstromme... Da har jeg det jeg egentlig ville ha til å begynne med, to basstrommer...

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å trene håndledda og fingrene med powerball? Går ut i fra at man vil merke forskjell etterpå når man spiller trommer også..?

Jeg er flinkere å spille med høyrehånda enn med venstre så kanskje jeg kunne trent opp venstrehånda til å bli like sterk som den andre :hmm:

Lenke til kommentar

Er enig med Marius, å slå sammen to sett er ikke noen god ide.

Bestill en shellpack (22, 12, 13, 16 f.eks) så kan du legge til en 22" basstromme, en 10" tomtom og en 14" gulvtom. Da har du et digert sett :D Og det med samme finish, er bare å bestille ekstra deler i samme finish det :)

EDIT: Hvis du ikke skal bestille fra tabsa, men en vanlig butikk må du ikke regne med at en shellpack koster 8700, tipper det blir litt dyrere.

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Er enig med Marius, å slå sammen to sett er ikke noen god ide.

Bestill en shellpack (22, 12, 13, 16 f.eks) så kan du legge til en 22" basstromme, en 10" tomtom og en 14" gulvtom. Da har du et digert sett :D Og det med samme finish, er bare å bestille ekstra deler i samme finish det :)

6021720[/snapback]

En shellpack, er ikke det bare trommene uten skinn eller hardware? Er ikke ekstra hardware (tenker på pedaler, stativ osv.) ganske dyrt?

EDIT: Hvis du ikke skal bestille fra tabsa, men en vanlig butikk må du ikke regne med at en shellpack koster 8700, tipper det blir litt dyrere.

Sant det, men tabs.no kan ikke gi meg penger for det gamle :/

Lenke til kommentar

Btw, har litt lyst på en ny skarp, ble overasket over hvor dyrt det var :O Men uansett, så litt på Tama's Lars Ulrich skarp, er det noen som har noe erfaring med denne? Så jo sinnsykt kult ut da..

Men skarp må jeg få kjøpt en god stund etter at jeg har kjøpt selve settet da, siden jeg antageligvis kommer til å bruke alt jeg eier og har på det...

For de som ikke har sett Lars Ulrich's sign. modell, så kan du sjekke den ut HER

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar

Evil_Nerd: En shellpack kan være to forskjellige ting, noen kaller en shellpack for bare selve trommene og ikke noe annet, men i det fleste butikker det står "shellpack" følger det med stativer og skarp osv.

Det med ny skarp, kan jo hende du liker skarpen til det settet du kjøper så godt at du ikke trenger ny :)

Anders: Har ikke prøvd akkurat den Byzance crashen, men jeg har 16" thin Amun og har prøvd 17" Medium Byzance, og digga begge så trur ikke du kan gå feil :p

Og 2003,- er jo veldig billig :cool:

Jeg bruker Carbosticks, 7A og 5B, men varierer med musikken.

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Skal btw til London nå 11-17 Mai, og tenker jeg får drassa med meg hjem en ny skarp, så bruke PDP skarpen som aux, digger lyden i den, men den er bare 14x5 og jeg tror jeg vil sjekke ut en stål skarp i 14x6,5 kanskje. Har kikka på Ludwig skarpene, og de er jo digg :D

Lenke til kommentar
Viss noen skal ha seg nytt sett, så ta kontakt.. Selger mitt :) Kan bli enige om en fin fin pris :)

Forrresten, Audun og Marius - dere som kan litt om Meinl.. Hvordan låter denne :

http://tabs.no/produkter/trommer/cymbal-me...sh-byzance.html

6025367[/snapback]

på meinl sin hjemmeside så kan du høre de forkjellige cymbalene/hi-hatene

http://www.meinlcymbals.com/cymbal_series/...ce_regular.html

Vet ikke om det er noe forskjell på hvordan de høres ut der, og i virkeligheten, men..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...