Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Jeg tok samme triks som med skismurning - gni voksklumpen opp og ned i en bevegelse som minner om... tja, regner med dere skjønner hva slags bevegelse jeg sikter til :whistle: Sologitaristene liker også denne håndbevegelsen.

 

Da får man lagt på voksen ganske greit.

 

Det virker slett ikke som om det gir noen klisterfølelse, men bare som om stikka blir litt "grovere". Ser ikke sjansen for brannsår eller blemmer som særlig stor. Nå skal jeg imidlertid spille tre timer hver dag denne uka (øving pluss studio), så på fredag skal jeg ha mer erfaring og en fyldigere anmeldelse.

 

Edit: Det morsomme er at voksen er i et papir som gjør at den ser ut som en blå muffins :p

Haha! Jeg liker'e! Gleder meg til review av muffins med mild tropisk duft!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innledende spilleerfaring med den tropiske muffinsen:

 

Grepet blir bedre, og det gir ikke så mye klisterfølelse, som først antatt. Det gir snarere heller en følelse av at stikken har fått en mykere, grovere overflate. Skal jeg sammenligne med noe, blir det i så fall lær, men det føles ikke som lær, for å si det slik. Friksjonen økte, som vel ikke helt uventet, og jeg sitter med et par-tre blemmer på hihathånda i dag. Det kan dog skyldes at jeg spilte med en intensitet det er lenge siden jeg har hatt i går.

 

Det ser dog ut til at man bør ha voksen tilgjengelig hvis man bare har ett par stikker tilgjengelig. I kombinasjonen høy intensitet, svette fingre og raske takter, blir voksen fort gnidd av (og over i fingre/teip). Slik som jeg spiller, virker det som jeg må vokse stikkene på nytt etter hver øving (som er på ~3 timer).

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale noen trommestikker (filtkøller eller hva det heter) som er litt mykere enn yamaha 150?

Jeg bruker kun VicFirth's runde klubber, og har ikke noe referanse til Yamaha. Du kan jo bare ta med deg klubbene til nærmeste sjappe og teste ut.

 

Synes hvertfall runde klbber er en bra ting, da får du samme vinkel og ansalg uansett hvordan du treffer, de revner ikke så lett heller.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg ett TD-4KX-sett fra Roland,

 

Hmm.. Oppsettet så litt merkelig ut... Iallfall for min del.. Dette er vel opp til hver og en, men hvem plasserer tammene så langt oppe i forhold til skarp? Og hvorfor plassere crash så langt oppe når det er god plass lengre nede?

Hmm... Opp til hver og en, som sagt, tror jeg..

 


 

Jeg bruker kun VicFirth's runde klubber, og har ikke noe referanse til Yamaha. Du kan jo bare ta med deg klubbene til nærmeste sjappe og teste ut.

 

Synes hvertfall runde klbber er en bra ting, da får du samme vinkel og ansalg uansett hvordan du treffer, de revner ikke så lett heller.

 

Link? Hvor bør jeg kjøpe for at de skal sendes fortest mulig?

Og er de myke? Jeg vil at de skal være myke nok til at jeg ikke hører anslagene... (Som f.eks som avrunding av en sang på cymbal, oppbygging av volum på cymbal. Da vil jeg ikke høre slagene. Vet ikke hva det heter, dog) Vil det gå bra med disse?

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg ett TD-4KX-sett fra Roland,

 

Hmm.. Oppsettet så litt merkelig ut... Iallfall for min del.. Dette er vel opp til hver og en, men hvem plasserer tammene så langt oppe i forhold til skarp? Og hvorfor plassere crash så langt oppe når det er god plass lengre nede?

Hmm... Opp til hver og en, som sagt, tror jeg..

Hvis du sikter til bildene fra produsenten kan dette selvfølgelig justeres slik man selv vil :)


 

Jeg bruker kun VicFirth's runde klubber, og har ikke noe referanse til Yamaha. Du kan jo bare ta med deg klubbene til nærmeste sjappe og teste ut.

 

Synes hvertfall runde klbber er en bra ting, da får du samme vinkel og ansalg uansett hvordan du treffer, de revner ikke så lett heller.

 

Link? Hvor bør jeg kjøpe for at de skal sendes fortest mulig?

Og er de myke? Jeg vil at de skal være myke nok til at jeg ikke hører anslagene... (Som f.eks som avrunding av en sang på cymbal, oppbygging av volum på cymbal. Da vil jeg ikke høre slagene. Vet ikke hva det heter, dog) Vil det gå bra med disse?

Denne har jeg, faktisk kjøpt hos Gjøvik musikk også. Når det gjelder oppbygging av cymbal osv går det helt fint. Men man klarer å bygge opp en cymbal ved å bruke stikker også, det går veldig mye på følsomhet. For noen ganger skal du bygge opp til noe som kommer, ikke roe ned fra noe som har skjedd, da er det greit å ha stikkene i henda med én gang... Men som sagt: disse gir en veldig rund og rolig lyd, og er samtidig helt krem å bruke på tammer i tillegg. Anbefales!

Lenke til kommentar

Hvis du sikter til bildene fra produsenten kan dette selvfølgelig justeres slik man selv vil :)


Ok. Er ikke så vant med digitale trommesett :)

 

Denne har jeg, faktisk kjøpt hos Gjøvik musikk også. Når det gjelder oppbygging av cymbal osv går det helt fint. Men man klarer å bygge opp en cymbal ved å bruke stikker også, det går veldig mye på følsomhet. For noen ganger skal du bygge opp til noe som kommer, ikke roe ned fra noe som har skjedd, da er det greit å ha stikkene i henda med én gang... Men som sagt: disse gir en veldig rund og rolig lyd, og er samtidig helt krem å bruke på tammer i tillegg. Anbefales!

 

Oppbygging bør jeg bli bedre til med trommestikker, men i noen settinger jeg bruke køller.. Uansett..

 

Om du virkelig anbefaler disse, og de er så myke at du ikke hører selve slagene på cymbalen, så kjøper jeg de! Er frakten dyr? Skal sendes til Bergen.

Lenke til kommentar

Oppbygging bør jeg bli bedre til med trommestikker, men i noen settinger jeg bruke køller.. Uansett..

 

Om du virkelig anbefaler disse, og de er så myke at du ikke hører selve slagene på cymbalen, så kjøper jeg de! Er frakten dyr? Skal sendes til Bergen.

Jaja! No stress! Men det er klart at hvis du mæler på...

 

Jeg kjøpte mine da jeg bodde i Gjøvik, så jeg aner ikke hva slags fraktpolicy de har. Det finner du lett ut på hjemmesidene deres. Uansett skal jeg kunne vedde ganske mye rart på at lokale musikkbutikker i Bergen har slikt.

Lenke til kommentar

Jeg betalte 50,- i frakt fra Gjøvik til Trondheim for stikkevoksen (som forøvrig funker bra, men mulig jeg har lagt litt mye på det ene stikkeparet mitt). Ser ikke for meg at det er mye mer for et par klubber.

 

Litt off-topic: Det Diskutant sikter til med gradvis oppbygging/nedtrapping heter vel crescendo(øker i intensitet) og decrescendo/diminuendo (synker i intensitet). Så vet dere det.

 

(Der kom jaggu korpserfaringen til nytte også)

Lenke til kommentar

Øhm, noen som har erfaringer med FirstPrice jalla-jalla digitale trommer? Kjøpte ett medeli dd501 (er vel rebranda som BigBeat) for ett år siden eller noe, men solgte det til en kompis da det ikke ble brukt noe særlig og at jeg skulle starte å ruste opp det gamle akustiske settet. Så fant jeg ut hvor sinnsvakt dyrt det er med cymbaler, hardware, skinn og sånt, så da lot det vente litt på seg.

 

Nå vurderer jeg derimot å kjøpe det tilbake slik at jeg faktisk får øvd opp de jævla dobbeltpedalene en gang for alle (vanskelig med bare felles bandøvinger to ganger i uka, ikke mye teknikkterping der..), men å gå over til billigpedal + jalla "hihat"pedal går nok ikke. Er det bare å kjøre på med litt tyngre pedaler på ett slikt sett, eller vil det bare ødelegge kickpadden? Vil det fungere å lage noen form for demping på selve padden slik at klubbene eventuellt ikke knuser elektronikken? Siste mulighet må vel være å skaffe noen lettere klubber av noe slag..

 

Men kort og godt: Tåler billige digitale kickpads litt røff behandling, eller får man det man betaler for og ikke noe mer?

 

 

Lenke til kommentar

Vil liksom ikke investere i nytt halvbillig sett da. Er liksom snakk om en tusenlapp eller noe for det billigsettet (brukt x2) og om jeg kobler det til en pc så høres det heller ikke ut som en kinesisk blikkboksfabrikk. Men har sjekket med 4Sound som solgte settet om det er mulig å kjøpe klubbene separat, så får bare vente på svar.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Øhm, noen som har erfaringer med FirstPrice jalla-jalla digitale trommer? Kjøpte ett medeli dd501 (er vel rebranda som BigBeat) for ett år siden eller noe, men solgte det til en kompis da det ikke ble brukt noe særlig og at jeg skulle starte å ruste opp det gamle akustiske settet. Så fant jeg ut hvor sinnsvakt dyrt det er med cymbaler, hardware, skinn og sånt, så da lot det vente litt på seg.

 

Nå vurderer jeg derimot å kjøpe det tilbake slik at jeg faktisk får øvd opp de jævla dobbeltpedalene en gang for alle (vanskelig med bare felles bandøvinger to ganger i uka, ikke mye teknikkterping der..), men å gå over til billigpedal + jalla "hihat"pedal går nok ikke. Er det bare å kjøre på med litt tyngre pedaler på ett slikt sett, eller vil det bare ødelegge kickpadden? Vil det fungere å lage noen form for demping på selve padden slik at klubbene eventuellt ikke knuser elektronikken? Siste mulighet må vel være å skaffe noen lettere klubber av noe slag..

 

Men kort og godt: Tåler billige digitale kickpads litt røff behandling, eller får man det man betaler for og ikke noe mer?

 

BigBeat-versjonen er akkurat den samme som Medeli dd501, det finnes flere forskjellige importører av dette settet som lager egne navn på det. Alle er like dårlige - punktum.

 

Hvis du bare skal ha et sett for å kunne øve bassføttene hadde jeg revurdert hele greia. Dette settet kan på ingen måte anbefales for folk med tidligere trommeerfaring. Dette sier jeg ikke for å være kjepphøy eller flåsete, det handler mye om spilleglede, troverdighet, feel, kvalitet og alle disse sentrale tingene. El-sett er i utgangspunktet forskjellig fra akustisk, men med et slikt sett er vi over på Rock Band/Guitar Hero-stil. Kort fortalt er dette et litt mer "finn-ut-om-du-liker-trommer-eller-ikke-før-du-tømmer-lommeboka-sett", gjerne for foreldre.

 

Det skal også sies at det er en del problemer i loddingene inne i paddene, men det har ikke så mye med spillestil å gjøre, litt mer flaks/uflaks. Det er uansett et garantipunkt, og blir fiksa på service fortløpende (Hvis du kjøper hos forhandler). Har ikke hørt om mye problemer med basspadden, men på mitt gamle Roland-TD-6KV spilte jeg så mye at gummien ble slitt vekk, måtte fylle på med gaffa etterhvert - og det til og med med filtkøller. Tipper det skjer med alle padder, man er jo nødt til å bytte skinn på akustiske trommer også. Nå skal det sies at dette var etter godt over 1000 timer med dubbeltrubbel.

 

Så, etter mye krass kritikk kommer mitt lille tips:

 

Antar du har egne dobbeltpedaler? I såfall, om du ikke ønsker å kjøpe sett å øve på, kjøp en basstrommepad. Det er kun et enkelt stativ med en liten pad på toppen. Koster rundt 600-700kr. Hvis du vil spare mer, kan du raske sammen noen plankebiter/plater og bygge din egen. Bare se på konstruksjonen på nettet og bygg din egen. Tre på en sokk/skumgummi el. på toppen, med litt gaffa utepå - og vips!

 

Noe som er ENDA kulere (anbefales på det grøvste) er å kjøpe en sliten tam på finn.no (for eks 14"), sag av toppen, slik at du sitter igjen med bare øverste delen av shellet (lugs+shell+litt å gå på), fyll opp skinnet med ønsket masse (uinteressant tøy anbefales, kun for å dempe 100%), fest hele pakka til noe (veggen/en hylle/senga/eget stativ) med vinkler på sidene (evt over og under, eller alt), stram opp skinnet, fest pedalene - og voilá! (Resten av tromma kan brukes som konserttam eller en eller annen rar effekt i ditt neste akustiske sett ;) )

 

Ved bruk av pad klarer du hvertfall å holde fokuset på øvelsene med beina, og ikke glemme deg og begynne med noe helt annet ;) Og så kan du jo spare til Roland etterpå ;) - Eller akustisk da, da kan du jo bare kjøpe litt og litt...

 

Ser at du sier kort fortalt, eh, det her ble litt langt. Håper det er i orden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og konstruktivt innlegg!

 

Jeg er enig med deg at kvaliteten er relativt shabby på settet og at akustiske sett har en mye bedre feel og sånn. Men jeg likte uansett å spille på det, og det funket egentlig veldig godt for mitt bruk. Skal få sjekket med kompisen min om det i det hele tatt vil funke å klaske på dubbeltrupp. Fordelen med ett slikt sett for meg var liksom at jeg automatisk ble i øvingsmentalitet når jeg satte meg foran det. Det var ikke jamming som var oppgaven, det ble fokus på å lære noe nytt / generelt øve. Siden jeg allerede har øvinger på akustisk sett to ganger i uken så ble jeg ikke helt sær pga feelen. En egen øvelsespad bare for beina er i seg selv ingen dum ide, men dessverre kjenner jeg meg selv godt nok til at det ikke kommer til å bli brukt uten at jeg får rota rundt med hendene samtidig.

 

Men uten tvil, godt innlegg og jeg skal ha det i baktankene. Om det viser seg at dobbeltpedaler ikke funker på padden så får jeg bare vente til jeg har fått jobba litt i sommer.

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og konstruktivt innlegg!

 

Jeg er enig med deg at kvaliteten er relativt shabby på settet og at akustiske sett har en mye bedre feel og sånn. Men jeg likte uansett å spille på det, og det funket egentlig veldig godt for mitt bruk. Skal få sjekket med kompisen min om det i det hele tatt vil funke å klaske på dubbeltrupp. Fordelen med ett slikt sett for meg var liksom at jeg automatisk ble i øvingsmentalitet når jeg satte meg foran det. Det var ikke jamming som var oppgaven, det ble fokus på å lære noe nytt / generelt øve. Siden jeg allerede har øvinger på akustisk sett to ganger i uken så ble jeg ikke helt sær pga feelen. En egen øvelsespad bare for beina er i seg selv ingen dum ide, men dessverre kjenner jeg meg selv godt nok til at det ikke kommer til å bli brukt uten at jeg får rota rundt med hendene samtidig.

 

Men uten tvil, godt innlegg og jeg skal ha det i baktankene. Om det viser seg at dobbeltpedaler ikke funker på padden så får jeg bare vente til jeg har fått jobba litt i sommer.

Takk for det!

 

Jeg skjønner godt tankegangen din. Det blir på en måte som å ha et øvingspad-sett, bare ett hakk høyere - altså med lyd, ikke dum idé når du fortsatt kan vite hvordan det er å spille akustisk. Det blir fort noe annet hvis man kun sverger til BigBeat.

 

Glemte å si at dobbelpedaler ikke er noe problem på basstrommepaden. Mulig de kan havne litt langt ute på sidene i forhold til triggeren, men det er tatt høyde for bruk av dobbel, så det skal nok gå fint!

Lenke til kommentar

Når jeg solgte settet tenkte jeg at jeg skulle kjøpe inn diverse utstyr for å få igang litt øving hjemme uansett, men så kom det en del ting i veien som gjorde at pengene forsvant fortere enn jeg hadde regnet med. Dermed ble det litt verre å få kjøpt inn fullt sett med nye skinn, cymbaler (i hovedsak ride og hihat) + dobbeltpedaler. Siden det var ment til å være øvingssett primært så tenkte jeg at jeg kunne bruke billigcymbaler til å starte med og dermed kjøpte jeg dobbeltpedaler. Men så ble alt enda mer rotete og jeg har enda ikke fått tak i cymbaler så det er lite øving.

 

Men sånn om alt går til skogen og jeg faktisk får til å ødelegge padden, er det da mulig å bare kjøpe en trigger og leke litt macgyver på en stram overflate?

 

 

Lenke til kommentar

Ja, det skal gå fint. Jeg vet ikke helt hva som er inni basstromma, men er den ødelagt kan du prøve å åpne den, for så å se om du kan lodde litt. Du kan også trigge nesten hva som helst. Min fascinasjon er nok størst for trigging av ost og andre meieriprodukter...

 

Men en trigger koster jo litt penger, da kan du vurdere å kjøpe en litt bedre basspad (hvis den originale tar kvelden), men jeg vet ikke helt hvordan andre merker passer inn med BigBeat, så det må nok sjekkes litt opp først.

Lenke til kommentar

Kjøp Roland VDrum.

 

Jepp! Har selv Roland TD-4 og er veldig fornøyd med det. Opplever aldri at den ikke reagerer eller er treg. Lyder er godt og varierte, og du kan selv "lage" ditt eget trommesett ved å sette hvilke lyder du vil til hvilken pad du vil. Tuning er også en mulighet. Ikke det samme som aukustisk, men fortsatt veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...