Gå til innhold

Trenger RAM - hva er det som passer?

Anbefalte innlegg

hei.

har en gammel maskin heime, sikkert 5 år som familien fortsatt bruker. Men den har bare 256 mb ram. Noe som er fryktelig lite. Har dette MSI hovedkortet. Linken har eg her heime avogtil problemer med, vet ikkje heilt hvorfor.

Navnet på kortet er MSI K7T Turbo. Greier ikkje å lese av hvilket ram som allerede er inne i pc-en desverre. Noen som vet hvordan eg kan finne det ut ved hjelp av et program eller noe slikt?

mvh Kizz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du installerer MSI Live Update vil det hjelpe deg å finne siste Bios og drivere etc.

Everest Home finner innholdet på systemet.

Kortet tar max 1,5GB med pc133 sdram (32M x 8), f.eks. 3x 512MB SDRAM 32X8M PC133 SAMSUNG

edit: for å finne mer utvalg av passende ram, skriv f.eks.: pc133 sdram i Fritekstsøk. NB. det er usikkert om kortet vil kjøre stabilt med forskjellig mengde ram på brikkene og alle ramslotene okkupert.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Har allerede 256 mb ram kort i no, men er det ikkje sikkert at det blir stabilt visst eg kjøper et med 512 mb ram? Kan eg fjerne den som er der fra før og kanskje kjøpe 2 på 512 ram? :hmm:

Visst det ikkje fungerer med 2 stk ram kort så kan eg kanskje bare bruke et 512 da. Vil sikkert merke forskjell bare med 256 ekstra :D

Lenke til kommentar

Til vanlig husbruk vil den kjøre bra med 3x256mb, vil jeg tro (med win2000). Med win98 vil den ha problemer med mer enn 512mb.

Har den WinXP så ville jeg brukt 2x512mb og testa om den gamle brikka hefter noe eller ikke. Kan hende den går helt fint med det, spesielt hvis den får ny Bios... Jeg ville avgjort ha kjørt full runde med oppdateringer.

Lenke til kommentar

Har windows 2000 så da vil det vel gå bra visst eg invisterer i 2 nye ram da eller? Mange kombinasjoner her:

Bruke den 256 som eg har + 512+512?

Eller kanskje bare 1 stk 512? Trenger ikkje over 1284 mb ram :p

Eller 2 nye 512 mb og kaste den gamle på 256 visst kortet ikkje takler forskjellige størrelser?

Men vil maskina fungere helt grett utten å oppdatere tror du? Har nettopp tatt bios update med en anna nyere maskin og det gikk ikkje helt bra... :no:

Men kan selfølgelig prøve på denne da.

Visst updaten går i vasken kommer fatter til å sende meg med en-veis bilett til midtøsten...

Lenke til kommentar
Har windows 2000 så da vil det vel gå bra visst eg invisterer i 2 nye ram da eller? Mange kombinasjoner her:

Bruke den 256 som eg har + 512+512?

Hehe, med win2000 så velger du det som passer lommeboka. Men forskjellig størrelse og ymse produsenter blandet er noe jeg unngår - iblant går det som sagt greit (mye avhengig av brikkesettet. VIA KT133A mener jeg takler det meste.

Men vil maskina fungere helt grett utten å oppdatere tror du? Har nettopp tatt bios update med en anna nyere maskin og det gikk ikkje helt bra... :no:

Men kan selfølgelig prøve på denne da.

urk... det gjelder å lese litt før en durer ivei, ellers får du sende en hilsen fra ørkensanden ;)

På en så gammel maskin som kanskje lider av elendig vedlikehold (har den SP4 og ellers alle kritiske windows oppdateringer?), så er det oppdateringer som må til. Har maskina har begynt å plundre i det siste?

Lenke til kommentar

Nei er faktisk ganske stolt over at maskina er oppgradert og beskytta av det beste en får tak i :D Det er vel det som interesserer meg, nemlig vedlikehold av windows :thumbup:

Innstalerte win 2000 litt før jul på nytt, pga feil i xp innstalering... Sia det har det aldri vert noen feil.

Lenke til kommentar

Med Live Update har jeg oppdatert mange ganger på forskjellige msi-kort, og uten uhell fordi det er enkelt å bruke (og avinstallere etterpå).

Men les litt, og før noe annet: sjekk i Bios at 'antivirus' eller 'Bios protection' er disablet.

Lenke til kommentar

Hvis det er tatt restart etter hver enkelt installerte driver, så skal Live Update normalt bekrefte med like versjoner i feltene etter nytt søk, dvs. at du har den samme som ligger ute, at det ikke finnes mer å laste ned. Sjekk manuelt hvilken versjon som faktisk er installert.

Det jeg gjør først er å gå på innstillingene i live update og fjerne haker for ting jeg ikke trenger. Sånn som Utilities, fremtidige oppdateringer og abonnement på nyheter og denslags. Når jobben er gjort så avinstallerer jeg programmet.

Mulig du først må ta biosen. Kortet ble laget før Live Update var påtenkt. Vet du hvilken biosrevisjon kortet har, så kan man se i rettelsene etter den dato om det er nevnt noe av betydning.

edit: kom til å tenke på at hvis du har flere aktive brannmurer gående, så kan sikkerheten være satt så høyt at endring av drivere blir avvist i bakgrunnen og ikke får effekt.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Kan du si meg hvilken fil og hvordan man instalerer bios?

Ja, fila er Bios version 3.5 og den manuelle fremgangsmåten er beskrevet i ei 'readme file' som følger med pakken og refererer til 'Flash Utility'

Mulig at hvis du får sving på biosen, så vil de andre driverne legge seg pent inn, det var hensikten fra min side. Problemet er at man får ikke flere muligheter enn den ene... btw. Sharm El Sheik er mange turisters ønskested i midt-østen, men hvis feilflash så ender kanskje ferden i Sahara midt på natten :no:

Derfor anbefales, blås i hele oppdateringen inntil videre og kjøp noen rambrikker - det vil nesten garantert bedre på "pustevanskene" uansett, og ta dette med oppdateringer når du er mere pålest. Jeg tror som sagt at du har noe gående i bakgrunnen som hindrer oppdateringer...

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Det kan jo være at de har klart å lage en bug i LiveUpdate v3.70. Jeg har ikke brukt det på en stund, men det ville evt. bli svært rabalder og fort retta siden programmet brukes av tusener hver dag.

Disable 'Silent Boot' eller 'Full screen LOGO Show' i biosen - finnes i biosmenyen under 'Advanced Bios Features'. Velg 'save&exit' og trykk 'pause'-tasten etter et par sekunder.

Da stopper oppstarten og du kan lese på skjermen. Dato og versjon skal stemme med det som er oppgitt på bios-siden hos produsent.

Everest Home viser det samme. Hvis du kan se at Bios faktisk er oppdatert med siste versjon, da har LiveUpdate evt. gjort jobben likevel og resten av mysteriet kanskje oppklares etter litt søk på nettet (f.eks. i msi-forumet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...