Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Porter igjen... Speedtouch denne gangen

Anbefalte innlegg

Huff, gamle topcom-modemet klikka, så jeg fikk et nytt speedtouch 510 tilsendt fra telenor. Så nå har jeg skikkelig dejavu (eller åssen man skriver det) mens jeg sitter her og river meg i håret og prøver å åpne portene...

Har en helt enkel 4-porters switch mellom modemet og de to pc-ene i leiligheten. På den ene pc'en har jeg azureus som jeg da skal prøve å få til å funke. Den forklaringa fra online.no var ikke særlig utfyllende, og på portforwarding.com var det ingenting om dette modemet.

Jeg lurer på:

- Når jeg skriver ipconfig i dos, får jeg fram IP 10.0.0.137. Er det adressa til switchen eller maskina mi? Hvordan finner jeg den andre IP-adressa (den som ikke kommer fram når jeg skiver ipconfig)?

- Hvilken IP-adresse skal jeg bruke når jeg konfigurerer modemet (maskina eller switchen)?

- Hva i helsike er forskjellen på inside port og outside port under NAPT properties? I hvilken firkant skal jeg skrive inn porten jeg vil ha åpna?

Evig takknemlig til den som kan hjelpe meg her!!

mvh

Steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jess, har lest den, men problemet er at det ikke funker... Får opp IP-adresse 10.0.0.137 når jeg skriver ipconfig i dos, men den er det tydeligvis ikke...

Også lurer jeg jo fortsatt på hva som er forskjellen på inside og outside port da, for den guiden sier ikke noe om det. I hvilken skal jeg skrive inn porten jeg vil ha åpna?

Lenke til kommentar

Det burde være 10.0.0.138

Sjekk forøvrig;

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=411193&hl=

Outsideadr er porten du får ifra Telenor. Finn den på whatismyip.com

Insideard er det datamaskinen har. Sjekk den med ipconfig.

Insideport og outsideport setter du til den porten du vil åpne.

Edit: Altså, er det en helt normal switch du har, så burde den ikke konfes noe. Det er routern du skal inn å konfe.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

WOW, å så det ut til å funke!

Fantastisk at det ikke sto nevnt et ord om outside adr på telenor sine sider da... ?!

Vel, ZyberZone, jeg skylder deg evig takknemlighet :) hehe.. Takker! Blodtrykket sank her nå :)

Lenke til kommentar
Husk at Outside ip skal være 0.0.0.0. Setter du denne til det du finner på whatismyip.com vil alle portforward slutte å virke neste gang din eksterne IP endrer seg.

Det stemme forsåvidt.

Men det er iblant den speedtouchen slutter å funke om du ikke har outside IP'n. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje bare er på min router :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...