Gå til innhold

Hva vektlegger du og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva jeg vektlegger?

- skjermkort bør takle de fleste spill

- batteritid

- prosessor

- minne

- skjerm

- harddisk

- byggekvalitet

I den rekkefølgen. Hva jeg ikke vektlegger:

- størrelse/vekt (så lenge den er innenfor visse grenser, vel å merke)

- OS og programmer som følger med (har alt fra før)

- Kortleser (de færreste bærbare har kortleser for CF-kort, som er mest nyttig...)

- Bluetooth (har USB-bluetooth adapter, og tar det ikke så tungt å måtte koble til denne)

- Serviceordning (Service på dagen, collect and return osv. Det som dekkes av kjøpsloven holder lenge for meg)

Lenke til kommentar

Når jeg kjøper en ny laptop, vil jeg prioritere følgende:

Godt skjermkort (R9700/9800 eller tilsvarende).

Kraftig prosessor (ikke mer Celeron-saker på meg).

Minst 512MB RAM (WinXP med 256MB og treig harddisk er ikke å anbefale)

Pris.

Hva som er kjekt å ha, men ikke avgjørende:

Kortleser (har USB-basert fra før)

Optisk enhet (installerer det meste over nettverk)

Trådløst nettverk (har dongle fra før)

Bluetooth (dongle, vil antageligvis ikke bli brukt)

Serviceordning (har kompetanse til å fikse eventuelle problemer selv, defekter går på garanti)

Design (kjekt hvis den ikke ser ut som en skrothaug, men jeg betaler ikke 2-3000kr ekstra for noe såpass unødvendig *host*Acer Ferrari*kremt*)

Størrelse/vekt (igjen, kjekt om den går under bærbar snarere enn slepbar, men til mitt bruk kan den gjerne veie 3-4kg)

OS (har fra før)

Batteritid (laptopen vil være koblet til strøm omtrent 100% av tiden)

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Hva jeg synes er viktig i en bærbar pc...

Vekt

Batterikapasitet

Byggekvalitet

Prossesorkraft

Brukbar skjerm

Skjermkort er egentlig ikke så viktig... Man har da "bærbare" shuttle bokser dersom man trenger grafikk... Slepbare maskiner på 5-6 kilo med masse støy og varme utvikling.

Optisk enhet og kortlesere er heller ikke så nøye, ting kan komples til USB/ docking stasjon for å installeres etc.

Lenke til kommentar

Jeg vektlegger i stor grad egenskaper som støysvakhet og batterikapasitet da min PC ofte brukes på forelesninger osv. Deilig å kunne ha på pcen uten å ha følelsen at du har en jumbojet på rommet.

Trådløst nettverk er viktig for meg siden høyskolen er dekket av høyhastighets trådløst internett.

CPU/RAM er jo selvsagt viktig da man gjerne vil ha litt fortgang på sakene.

Skjermkort VAR viktig for meg siden jeg spilte en del spill, men nå er det ikke første-pri lenger.

Som folk kanskje har skjønt så er jeg en centrino-mann, og syns det er et must på nye Laptops :w00t:

Lenke til kommentar

Vektlegger helt klart:

Størrelse

Batteritid

Vekt

Støy

Vektlegger ikke så mye:

Skjermkort

Prosessorkraft, bare den klarer å dra word osv

Pris

For meg er det viktigst å ha en liten, lett sak som holder ut lenge og ikke bråker! :)

Lenke til kommentar

Størrelse/Vekt

STØY! Både vifter, dvdrom, og tastatur.

Batterilevetid.

Tastatur "følelse"

Ytelse og slikt er ikke viktig, alle dagens maskiner greier stort sett å dra det man bruker en laptop til mest...

Spill er for stasjonære :)

Lenke til kommentar

Viktige ting:

• Pris først og fremst - har jeg ikke råd til den er den jo til liten nytte
  • Skjerm - høy oppløsning er svært viktig, kjipt å jobbe med Photoshop/CAD på 1024x768... WUXGA er drømmen (1920x1200)
  • Grafikkkort - må være i stand til å kjøre en moderne CAD pakke uten alt for mye protester
  • Processor - gjør mye skolearbeid på den som innvolverer å kjøre C++ kodesnutter i lange stunder og i tillegg en del CAD arbeid
  • Støy - siden den brukes i forelesninger osv er det en fordel om den ikke bråker
  • Tastefølelse - Bruker en Dell I8100 nå, og tastene er rett og slett en drøm å skrive på, krever bare et lett trykk for å virke. Etter å ha skrivd litt på en Acer av noe slag (ny, men ikke sikker på hvilken type) så har jeg skjønt at ikke alle tastatur er like gode.
  • Garantiordning! - en del av PCene mine som har dødd på seg i det siste, om jeg noen gang får råd til ny laptop så skal den helst ha 3 års garanti
  • WiFi - Universitetet har trådløst nett så dette må være på plass

Ting jeg ikke er så brydd av men som fortsatt er hendige:

• Blåtann - Kjekt å ha, men ikke noe jeg er avhengig av
  • Harddisk - Fint om den er rask nok til å holde følge, men trenger ikke stor kapasitet (60Gb er finfint)
  • Batterilevetid - 2-3 timer holder fint
  • Vekt - Jo mindre jo bedre men 3-4 kilo er ingen krise

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...