Gå til innhold

"ultraportable" - på leting/ diskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har vel egentlig ganske god oversikt over hva man finner dere ute, men alltid interessant å høre hva andre mener. Kanskje dukker det opp noe jeg ikke har tenkt på selv. Tittelen skulle antyder at jeg leter etter en ultraportable. Er et definisjonspm. hva som er ultra og hva som ikke er ultraportable. Kan godt være stor skjerm så lenge den ikke veier for meget.

* Må være lett, desto lettere desto bedre (Helst ikke over 2kg, men kan godta noe over 2kg hvis maskinen ellers er fabelaktig).

* Må være stille (den trenger ikke ha spesielt kraftig cpu).

* "Skjermkortet" trenger ikke være spesielt imponerende.

* 512mb minne er et must (dette er vel noe som kan fikses på alle maskiner).

* Den må ha minimum cd-rom innebygd. Ikke viktig med dvd-brenner, men det vil være et pluss.

* Prisen må ligge under 20 000.

* Skjermstørrelse er uviktig. 12.1" Holder. Widescreen er et pluss, men ikke nødvendigvis avgjørende.

* Bør helst ha pekebrett.

Tror ikke jeg kommer på noe mer. Blir spennende å se om noen klarer å komme "opp med noe". Dessverre kan jeg ikke tilby belønning eller noe som helst annet enn :thumbup:

Jeg har ei maskin i tankene. Hadde vært morsomt med noen alternativer. Nei, jeg vil ikke røpe hvilken maskin jeg tenker på helt enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C300 er alt for tung. Hvordan er det med tablet pc'er? Da tenker jeg på kvaliteten i leddet skjermen er festet til. Personlig har jeg aldri prøvd en slik. Vet ikke hvor ofte jeg har bruk for en touchskjerm.

C110 synes jeg er for dyr i forhold til hva man får. Har heller ikke prøvd noe mindre enn 12.1" skjerm. Mulig 10" blir i minste laget.

TravelMate 3000 blir med videre til neste runde.

Lenke til kommentar
Dell Latitude X1, genial liten sak.

Vifteløs, med widescreen. Har akkurat kjøpt den på jobb, er nesten forelska jeg :D

Enig, men passer i grunn ikke til det han spør etter siden han vil ha innebygget optisk enhet. Noe som ikke finnes på X1. Har selv flere X1 på jobb og har testet/brukt den mye selv. Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Treng du virkelig innebygd optisk einheit (det er jo bare så passè lissom) Det er svært sjeldan ein brukar ein slik sak, eg brukar optisk drev kun til installasjon av operativsystmet (suse linux) og finn deretter alt eg treng på nettet.

Ser du på filmar og hører musikk (ærlig tala, ripp den musikken så snart du har sett den i drevet) kan eg skjønne det delvis, men det kan og ein usb2/firewire sak gjere. då har du i tillegg 200 gram med dødvekt du kan velge å legge fra deg framfor å konstant drasse rundt på.

12cm diskane er kjapt på veg til floppydiskland

Endret av krisealv
Lenke til kommentar

Forsåvidt et godt poeng. Jeg har alltid tenkt at optisk drev må være med, men nå som jeg har tenkt litt lengre på det er jeg ikke sikker på om det er så viktig.

Dell X1 virker til å være ei god maskin. Synes den er stygg, men det er ikke så viktig. Ellers står det blant annet i testen til nettopp hardware.no at den blir varm. Det misliker jeg, men det er ikke godt å vite hva som menes med "varm" da jeg antar dette er noe testpersonen føler og ikke måler.

Lenke til kommentar

Tror at en Powerbook vil være midt i blinken for deg. Jeg har en selv, og er storfonøyd. Har ennå ikke funnet noe som er negativt, eneste kanskje er at HD blir litt varm. Men det har vel kanskje med at den er i aluminium.

Jeg har en SuperDrive med dvd-brenner. Dersom du er student får du 5% rabatt også. Superdriven koster ordinært 15000,- så da har du god plass til ekstern mus, mer RAM etc...

Lenke til kommentar
Tror at en Powerbook vil være midt i blinken for deg.

Helt enig.

Den fyller alle krav. :p

* Må være lett, desto lettere desto bedre (Helst ikke over 2kg, men kan godta noe over 2kg hvis maskinen ellers er fabelaktig).
2,1kg burde vel gå?

* Må være stille (den trenger ikke ha spesielt kraftig cpu).
Jeg hører ikke at den gir lyd i fra seg.

* "Skjermkortet" trenger ikke være spesielt imponerende.
Den har et såkalla NVIDIA GeForce FX Go5200 kort. Helt greit.

* 512mb minne er et must (dette er vel noe som kan fikses på alle maskiner).
Er standard.

* Den må ha minimum cd-rom innebygd. Ikke viktig med dvd-brenner, men det vil være et pluss.
8x dvd brenner.

* Prisen må ligge under 20 000.
NOK 14.990,00

* Skjermstørrelse er uviktig. 12.1" Holder. Widescreen er et pluss, men ikke nødvendigvis avgjørende.
12,1-tommers TFT-skjerm

* Bør helst ha pekebrett.
Pekebrett? Om det er syreflate så har den til og med "rullefunksjonalitet". "Dra to fingre over styreflaten for å rulle vertikalt eller horisontalt, eller for å panorere i et aktivt vindu".

:thumbup:

Endret av Karver
Lenke til kommentar

Ja, PowerBook er absolutt et alternativ. Da jeg muligens har latt meg overbevise om at en innebygd optisk enhet ikke er et must er også X1 et alternativ. Asus sin W5A er også aktuell.

Selvsagt et stort minus at PB'n veier prosentvis veldig mye mer enn f.eks X1. Jeg hadde egentlig håpt at Apple skulle komme med nye modeller. Noe de nok ikke gjør før jeg "må" kjøpe maskin. Fristen er ut Juli.

Noen som vet om det finnes 12" med høyere oppløsning enn 1024x768 (1280x768 Dells widescreen)?

Endret av Havregr0t
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem med vekt. Du merker egentlig ikke så mye til det. Jeg mener at 2 kg. er perfekt tyngde. Jeg har iallefall ikke problemer med tyngden...

Skulle du finne på å spille, så får du vite at 12" PB drar WoW helt greit og den drar Americas Army på 1280x1024 uten problemer i det hele tatt. Så dette er så navnet sier, en Powerbook.

Kvaliteten er det vel ingen som kan nekte for? Kvaliteten hos Apple er fantastisk. Jeg har en Siemens laptop også. Før synes jeg at den var veldig lekker og deilig, men etter at PB kom i hus så synes jeg at alle laptoper blir billige og ekle...

Lenke til kommentar

Selv har jeg planer om å kjøpe FSC S7020 Supreme.

Veier ca: 1,8kg

Skjerm: 14,1" SXGA+ (1400 x 1050 pixel)

2,0 GHz

1GB ddr2 ram

80gb SATA harddisk

Intel GMA 128MB integrert grafikk-kort.

Og den har bedre speccs enn du ønsker for under 20 000.

Den har ikke kommet til Norge helt enda, men du kan enten vente litt eller kjøpe den i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...