Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av modem/router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har du problemer med da?

Oppsett av modem delen kan jeg desverre ikke hjelpe deg med...kanskje noe info på Tiscali sine sider?

Hvor mange pc'er skal du koble mot ruteren? Regner med du skal bruke trådløsdelen av ruteren. Isåfall finnes det flere tråder som omhandler sikkerhet ved bruk av dette.

Ønsker du å bruker ruterens DHCP server eller vil du ha faste IP-adresser på nettverket ditt?

Kom med mer info! ;)

Lenke til kommentar

Som regel skal du sette VPI/VCI til 8/35, men en sjelden gang skal man bruke 0/100. Du skal også bruke Encapsulation LLC og Dynamic/Fixed IP in 1483 Bridge Mode for Multiple PCs, samt Get IP by DHCP .

Husk å oppgrader firmware før du konfigurerer.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med oppsettet da jeg spør etter hjelp med oppsettet...

Bruker ikke den trådløse delen av routeren/modemet.

1 PC skal med det første kobles til routeren, men skal ha det slik at jeg bare kan plugge i en ekstra TP dersom jeg vil koble til en annen PC.

Ønsker du å bruker ruterens DHCP server eller vil du ha faste IP-adresser på nettverket ditt?

Aner ikke hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Som regel skal du sette VPI/VCI til 8/35, men en sjelden gang skal man bruke 0/100. Du skal også bruke Encapsulation LLC og Dynamic/Fixed IP in 1483 Bridge Mode for Multiple PCs, samt Get IP by DHCP .

Husk å oppgrader firmware før du konfigurerer.

Skal se om jeg får til noe lignende det der! Takker :thumbup:

Har allerede oppdatert firmwaren :thumbup:

Lenke til kommentar

DHCP er bare protokollen som ruteren og PC'n bruker for å tilordne ip adresser automatisk. Enkelt sagt får du ved å skru PÅ DHCP serveren i ruteren tildelt en "virkårlig" IP fra ruteren hver gang du skrur på PC'n. Du får også det som kalles nettmasken og default gatewayadressen fra ruteren. Dette gjør at du slipper noen som helst konfigurering av ip adresser osv på hver pc som kobles til nettverket ditt.:thumbup:

Du kan i DHCP oppsettet på ruteren velge hvilke adresser som ruteren skal dele ut(IP adress range) samt hvor lenge hver klient(PC) skal få ha denne adressen(leastime).

Selv om DHCP tjenesten er slått på kan du sette opp IP konfigurasjonen på pc'n manuellt...

Hvis du setter ip adressen til ruteren til feks 10.0.0.1 vil DHCP serveren i ruteren vanligvis begynne å gi ut adresser fra 10.0.0.2 og oppover. Antallet IP adresser som ruteren kan gi ut kan også valigvis stilles inn.

Det jeg ville gjort er å konfigurere DHCP serveren til å begynne å gi ut adresser fra 10.0.0.3 og oppover, og deretter satt en manuell ip adresse(10.0.0.2) på PC'n din. Du vil altså få en fast IP adresse på nettveket ditt mens evnt andre PC'er du kobler til vil kunne bruke DHCP. Fast ip på det intern nettverket er en fordel ved bruk av div fildelingsprogram.......

Endret av hval
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...