Gå til innhold

Oppstartsproblemer! Hardware Initiate failed.

chrp1

Anbefalte innlegg

De siste tre månedene har PC`n min vært tullete. Når jeg slår den på hender det at jeg får denne meldingen.

Scan devices, please wait.

Press <Tab> key into user window

(Det skjer ikke noe hvis jeg trykker Tab)

Så venter maskinen en stund før neste melding:

Hardware Initiate failed, please check device

The Bios does not be installed, press <g> to continue.

Det samme skjer ca. 5 ganger daglig når jeg bruker maskinen. Plutselig låser den seg helt og blir svart og jeg får denne BIOS meldinga. Det jeg gjør da er å slå den av og på (må bruke flere forsøk) før den endelig kommer inn i XP igjen. Da fungererer alt som det skal, helt til den svartner igjen.

Strømforsyning 300 W

Hovedkort merke Gigabyte GA-7VT600 1394

Brikkesett VIA KT600

Prosessor AMD Athlon XP2800+ boxed

Harddisk grensesnitt S-ATA

Harddisk merke Seagate Barracuda 7200.7 8MB cache

Var inne på BIOS og trykket på load optimized default. Det hjalp ikke.

I går fant jeg fram original XP cd en og prøvde og installere på nytt slik at pc`n ble slik den var første dagen. Dette går ikke da det står at maskinen ikke finner noen harddisk. Prøvde også noen andre cdèr som fulgte med uten at jeg helt fikk dreisen på det. Åpnet kabinett og sjekket for løse ledninger men det ble til at jeg bare rikket litt på dem da alle var festet.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å innstallere Win XP med den sata disken trenger du nok sata drivere for at disken skal finnes. Nokså tidlig i innstallasjonen står det nederst "trykk F6 for 3.parts raid/scisi drivere" eller noe liknende. Det letteteste er da og ha disse drverne på en diskett, trykke F6 og inn med diskett. Når innstallasjonen fortsetter vil den nok finne disken. Drivere for sata følger med hk cd/diskett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...