MistaPi Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene? Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene? Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter. Ok, jeg mener at det er veldig vanskelig å se forskjell over 8X og 16AF, selvsagt er det mulig men da må man sitte stille og studere bildet noe som ikke skjer mens man spiller. Til alle dere som har lyst til å se hvordan for eksempel 66AA og 66AF ser ut så kan dere laste ned følgende program Antialias I selve programmet stiller dere hvor høy AA + AF dere ønsker opp til 11x, programemt tar selv og ganger dette med de innstillingene dere har i driveren, har dere for eksempel på drivernivå 2xAA og 4AF så blir det i programmet 22AA og 44AF. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene? Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter. For å si det sånn så er såfall ikke jeg det, og jeg kjenner ingen som er det. Var en jente som synes at simcity hadde Quote: oj dette så jo kjempefint ut, også var det så klar rosa farge. Hehe kødder ikke en gang. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Må nå huske på at det er 16x på 7800GTX da.. ikke 6800 serien. Så da er jo det ikke så mye egentlig, forhold til den kraften dette vil gi i SLi... Lenke til kommentar
TurtleMan Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg har spilt Doom 3 på 16x aa, og det hakker ikke i det hele tatt har Gainward 6800GT, 390/1000, men støtter det kortet bare 8x aa?? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Personlig vil eg greie meg uten muligheten for 16x AA Men flott at utviklingen også går fremover her òg Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg har spilt Doom 3 på 16x aa, og det hakker ikke i det hele tatt har Gainward 6800GT, 390/1000, men støtter det kortet bare 8x aa?? Sikker på at du ikke mener 16XAF? AA=antiaaliasing eller kantutjevning og dette kommer kun med nyere driver eller skjermkort. Lenke til kommentar
TurtleMan Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jo det er kanskje 16xAF, men støtter kortet det da? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Har ikke Nvidia kort selv, men er ganske så sikker på at kortene støtter 16xAF, AA derimot er en annen sak. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Man kan stille opp til 16xAA i Doom3, men jeg er usikker hva det er godt for. For ATi kort gjør det ingenting, men mulig det gir en 4xSSAA + 4xMSAA kombinasjon for nVidia kort. Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Det er SSAA som gjør at kortet må rendere flere pixler, MSAA derimot har nesten ingen fillrate hit. Dette i tillegg til høy minnebåndbrede og farge komprimering er hva som har gjordt AA så brukelig i dag. Hva er forskjellen på MSAA og SSAA? Man må ekstremt høyt opp i oppløsning før AA ikke lenger vil være et behov. Jeg tror Bitboys kom fram til omkring 8000x8000 i en undersøkelse. Det kommer jo an på størrelsen og avstanden til skjermen, men jeg regner med at de brukte vanlige tall der, som 17" og 40 cm. Jeg leste en gang at noe sånt som (tall tatt rett ut av lufta) 2000 pixler per kvadrattomme er nok til å "lure" (eller bare tilfredsstille) øyet, men at øyet kan se mindre detaljer. Det var noe sånt, egentlig fra to forskjellige kilder. PS: Jeg kom på for noen dager siden at 1920x1080 er større enn 1600x1200. Det er litt kult, da. Endret 12. juni 2005 av ehasl Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Super-sampling fungerer med at bildet renderes til en høyere oppløsning enn det som blir vist på skjermen (4x høyere oppløsning med 4xSSAA) for så å sample det ned til den krevde oppløsningen, noe som betyr at hver pixel er respresentert med 4 (sub)pixler. Som du kanskje kan tenke deg betyr dette også at det vil være 4x mer krevende for skjermkortet. Multi-sampling derimot deler hver pixler i x antall sub-pixler (samples) og kjører pixel operasjonene kun en gang på en pixel og deler det resultatet med sub-pixlene. Man renderer mao like mange pixler om man kjører uten AA eller med 4xMSAA. Man vil dog få nesten samme minne kapasitet og bånbredde tapet som med SSAA. EDIT: Jeg bør legge til at bakdelen med MSAA er at mens SSAA tar alt så tar MSAA seg kun av kantene på polygonene. MSAA rører ikke teksturer eller alpha effekter som brukes ofte på trær (greinene), busker, gjerder etc. Endret 12. juni 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Takk! Så SSAA er den grundigste, men mest krevende, AA-metoden. Hvilken metode brukes når man bare har 2xAA? Jeg skulle tro at SSAA bare antialiaser i én retning når man bare kan dele hver pixel i to subpixler... eller er jeg helt på jordet nå? Endret 12. juni 2005 av ehasl Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Er fornøyd med 2xAA og 1600x1200 jeg, ser ikke poeng i noe mye bedre, har testet med 4xAA, men med mitt 9800pro så faller ytelsen for mye i nye spill til å tilfredstille den lille bildekvalitetsøkningen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg oppfatter 16 AA som et forsøk på å få oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Da er vi enige efikkan 16xAA har alt for lite for seg til at jeg vil kalle det nyttig til formålet spill. Jeg regner med dette vil forbli hype en stund og så glemmes fordi ingen gidder å bruke det likevel. Det eneste de oppnår med dette er nok et unyttig punkt på feature-lista og en viss PR-verdi. Endret 12. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Det eneste de oppnår med dette er nok et unyttig punkt på feature-lista og en viss PR-verdi. Med tanke på hvor positivt 14xAA ble tatt imot av endel folk så kan man egentlig ikke klage på at nVidia vil vise at de også kan høy AA, men dog 16xAA i doom3 ikke var spillbart på mitt system(noen og 30 frames på timedemoen) tror jeg nok dual 6800gt klarer det helt fint med akseptabel framerate. Endret 13. juni 2005 av Civilix Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Civilix: Jeg prøvde ikke å starte den vanlige Nvidia vs. ATi-debatten. Jeg mener det er like unyttig med så høy AA på ATi sine kort. Og da har jeg ikke tatt hensyn til at FPS synker heller. Selv om man hadde fått samme FPS så ville man neppe sett forskjell uten å studere veldig nøye. Med andre ord så ser jeg ingen grunn til å legge i 2000kr ekstra i skjermkortet for å kunne øke fra 4xAA til 16xAA. Jeg ser heller ingen grunn til å skaffe seg et skjermkort med mye høyere strømforbruk, varmeproduksjon og støynivå for å oppnå dette med en spillbar FPS. Hvis man allerede har et kraftig nok skjermkort kan man jo enten spørre seg om det var vits å bruke så mye penger på skjermkortet eller spørre seg selv om det er verd å sette opp AA så mye at GPU-vifta vil gå på maks hele tida og at temperaturen ligger på 70°C ++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå