Gå til innhold

Nvidia med 16x antialiasing


Anbefalte innlegg

hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene?

Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene?

Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter.

Ok, jeg mener at det er veldig vanskelig å se forskjell over 8X og 16AF, selvsagt er det mulig men da må man sitte stille og studere bildet noe som ikke skjer mens man spiller.

 

Til alle dere som har lyst til å se hvordan for eksempel 66AA og 66AF ser ut så kan dere laste ned følgende program

 

Antialias

 

I selve programmet stiller dere hvor høy AA + AF dere ønsker opp til 11x, programemt tar selv og ganger dette med de innstillingene dere har i driveren, har dere for eksempel på drivernivå 2xAA og 4AF så blir det i programmet 22AA og 44AF.

Lenke til kommentar
hvem ser forskjell på 8xAA og 14/16xAA uansett, uten å ta screenshot, åpne imageviewer og zoome inn 10x for å se på kantene?

Dem som har øye for detaljer og er kresne på dette vil nok se forskjell. Spesielt på alpha test (grunnet SSAA) og vertikale kanter.

For å si det sånn så er såfall ikke jeg det, og jeg kjenner ingen som er det. Var en jente som synes at simcity hadde Quote: oj dette så jo kjempefint ut, også var det så klar rosa farge.

 

Hehe kødder ikke en gang.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt Doom 3 på 16x aa, og det hakker ikke i det hele tatt har Gainward 6800GT, 390/1000, men støtter det kortet bare 8x aa??

Sikker på at du ikke mener 16XAF?

AA=antiaaliasing eller kantutjevning og dette kommer kun med nyere driver eller skjermkort.

Lenke til kommentar
Det er SSAA som gjør at kortet må rendere flere pixler, MSAA derimot har nesten ingen fillrate hit. Dette i tillegg til høy minnebåndbrede og farge komprimering er hva som har gjordt AA så brukelig i dag.

Hva er forskjellen på MSAA og SSAA? :blush:

 

Man må ekstremt høyt opp i oppløsning før AA ikke lenger vil være et behov. Jeg tror Bitboys kom fram til omkring 8000x8000 i en undersøkelse.

 

Det kommer jo an på størrelsen og avstanden til skjermen, men jeg regner med at de brukte vanlige tall der, som 17" og 40 cm. Jeg leste en gang at noe sånt som (tall tatt rett ut av lufta) 2000 pixler per kvadrattomme er nok til å "lure" (eller bare tilfredsstille) øyet, men at øyet kan se mindre detaljer. Det var noe sånt, egentlig fra to forskjellige kilder.

 

PS: Jeg kom på for noen dager siden at 1920x1080 er større enn 1600x1200. Det er litt kult, da. :p

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Super-sampling fungerer med at bildet renderes til en høyere oppløsning enn det som blir vist på skjermen (4x høyere oppløsning med 4xSSAA) for så å sample det ned til den krevde oppløsningen, noe som betyr at hver pixel er respresentert med 4 (sub)pixler. Som du kanskje kan tenke deg betyr dette også at det vil være 4x mer krevende for skjermkortet.

Multi-sampling derimot deler hver pixler i x antall sub-pixler (samples) og kjører pixel operasjonene kun en gang på en pixel og deler det resultatet med sub-pixlene. Man renderer mao like mange pixler om man kjører uten AA eller med 4xMSAA. Man vil dog få nesten samme minne kapasitet og bånbredde tapet som med SSAA.

 

EDIT: Jeg bør legge til at bakdelen med MSAA er at mens SSAA tar alt så tar MSAA seg kun av kantene på polygonene. MSAA rører ikke teksturer eller alpha effekter som brukes ofte på trær (greinene), busker, gjerder etc.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Takk! Så SSAA er den grundigste, men mest krevende, AA-metoden. :yes:

 

Hvilken metode brukes når man bare har 2xAA? Jeg skulle tro at SSAA bare antialiaser i én retning når man bare kan dele hver pixel i to subpixler... eller er jeg helt på jordet nå? :hmm:

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Da er vi enige efikkan :)

 

16xAA har alt for lite for seg til at jeg vil kalle det nyttig til formålet spill. Jeg regner med dette vil forbli hype en stund og så glemmes fordi ingen gidder å bruke det likevel. Det eneste de oppnår med dette er nok et unyttig punkt på feature-lista og en viss PR-verdi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det eneste de oppnår med dette er nok et unyttig punkt på feature-lista og en viss PR-verdi.

Med tanke på hvor positivt 14xAA ble tatt imot av endel folk så kan man egentlig ikke klage på at nVidia vil vise at de også kan høy AA, men dog 16xAA i doom3 ikke var spillbart på mitt system(noen og 30 frames på timedemoen) tror jeg nok dual 6800gt klarer det helt fint med akseptabel framerate.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Civilix: Jeg prøvde ikke å starte den vanlige Nvidia vs. ATi-debatten. Jeg mener det er like unyttig med så høy AA på ATi sine kort. Og da har jeg ikke tatt hensyn til at FPS synker heller. Selv om man hadde fått samme FPS så ville man neppe sett forskjell uten å studere veldig nøye.

 

Med andre ord så ser jeg ingen grunn til å legge i 2000kr ekstra i skjermkortet for å kunne øke fra 4xAA til 16xAA. Jeg ser heller ingen grunn til å skaffe seg et skjermkort med mye høyere strømforbruk, varmeproduksjon og støynivå for å oppnå dette med en spillbar FPS.

 

Hvis man allerede har et kraftig nok skjermkort kan man jo enten spørre seg om det var vits å bruke så mye penger på skjermkortet eller spørre seg selv om det er verd å sette opp AA så mye at GPU-vifta vil gå på maks hele tida og at temperaturen ligger på 70°C ++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...