Gå til innhold

Skal dere kjøpe dere dual core?

Betroz

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere skal kjøpe dere en dual core CPU fra enten Intel eller AMD de kommende ukene? Selv har jeg planer om en X2 4400+.

Ikke bare må jeg vente til den kommer, mens også på en BIOS fra MSI som gjør at hovedkortet mitt støtter den. (MSI K8N NEO2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil vente en liten stund,,har masse penger og jeg er ikke innteressert i bil,,så da blir det pc og hjemmekino kjøp etterhvert.

Men foreløbig så er vel amd fx bedre til spill enn amd x2 vil jeg tro.

Spill er vel ikke lagd for x2 enda.

Intel har jeg aldri hatt faktisk,,ikke som jeg har bygd selv.

Jeg må sjekke ut ytelsesstester intel vs amd. er ikke helt oppdatert på forskjellen.

Lenke til kommentar

Altså det er mest i spill som er CPU begrenset som du vil merke forskjell mellom f.eks A64 3500+ og en FX-55. Benchmarks er ikke alt...

Bare for å ta ett eksempel her. Da jeg spilla CS:S her om dagen så la jeg merke til at det begynte å lagge noe jævlig! Wtf! Gikk ut av spillet og så da at Norton Antivirus holdt på med en full system scan!

Løsningen på slike situasjoner? DUAL CORE Athlon64 X2 4400+ :cool:

Dessuten så er det moro å kjøpe noe nytt også. Min FX-55 begynner å bli litt 'gammel' :p

Lenke til kommentar
Altså det er mest i spill som er CPU begrenset som du vil merke forskjell mellom f.eks A64 3500+ og en FX-55. Benchmarks er ikke alt...

Bare for å ta ett eksempel her. Da jeg spilla CS:S her om dagen så la jeg merke til at det begynte å lagge noe jævlig! Wtf! Gikk ut av spillet og så da at Norton Antivirus holdt på med en full system scan!

Løsningen på slike situasjoner? DUAL CORE Athlon64 X2 4400+ :cool:

Dessuten så er det moro å kjøpe noe nytt også. Min FX-55 begynner å bli litt 'gammel' :p

Ja dette er nok noe som X2 vil ta knekken på , på en P4 med HT har en ikke merket dette nettop pga HT .

Lenke til kommentar

men spill kan vel og utnytte dette om de vil vel?

Spillutviklere har vel lyst til å makse ut all kraft en pc kan ha?

Kjedelig med en ekstra kjerne bare for for at norton skal gå ubemerka.

Selv om jeg nok skal ha det uansett. Nytt er spennende.

Lenke til kommentar

Det gir jo litt flere fordeler enn som så, da. Riktignok vil vel ikke spillene komme med dual-støtte før om ett år, eller deromkring. Men alle programmer som er optimalisert for HyperThreading vil dra fordel av dual core. To fysiske kjerner har ingen problemer med å "etterligne" to logiske - det vil jo bli betydelig bedre fordi fordelen av HyperThreading i øyeblikket er begrenset av at prosessorene bare består av én fysisk kjerne.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dere skal kjøpe dere en dual core CPU fra enten Intel eller AMD de kommende ukene? Selv har jeg planer om en X2 4400+.

Ikke bare må jeg vente til den kommer, mens også på en BIOS fra MSI som gjør at hovedkortet mitt støtter den. (MSI K8N NEO2)

Hovedkortet mitt kommer nok ikke til å støtte Dual Core, dessverre. Så jeg kommer nok til å vente litt selv.

Men, når det er sagt kommer jeg garantert til å komme med anbefalinger i retning av Dual Core på servere.

Lenke til kommentar

AMD sine er forholdsmessig ganske mye dyrere enn tilsvarende single core CPU på samme frekvens. Med Intel får du core nr2 ganske billig. Her AMD de absolutt mye å lære av Intel, selv om Intel sine dualcore ikke er lansert på høye hastigheter ennå. For meg er f.eks. AMD sine dualcore CPU'er totalt uaktuelle foreløpig, selv om jeg jeg absolutt hadde hatt bruk for det. Dessverre.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Selv om jeg nok skal ha det uansett. Nytt er spennende.

Javisst. Men det koster å utvikle, og så lenge svært få kjører SMT/SMP, er det ingen som legger ressurser i å utvikle for dette. Har skrevet trådet kode i mange år, og det er til tider en smule slitsomt å debugge etc. Når nå både AMD og Intel faser ut en-kjerne til fordel for flere, er det klart spill vil utnytte dette. Men det vil ta noen få år. Ikke "vent" på noe som helst, men utnytt det som til enhver tid er tilgjengelig...

:thumbup:

Lenke til kommentar
AMD sine er forholdsmessig ganske mye dyrere enn tilsvarende single core CPU på samme frekvens. Med Intel får du core nr2 ganske billig. Her AMD de absolutt mye å lære av Intel, selv om Intel sine dualcore ikke er lansert på høye hastigheter ennå. For meg er f.eks. AMD sine dualcore CPU'er totalt uaktuelle foreløpig, selv om jeg jeg absolutt hadde hatt bruk for det. Dessverre.

Klokkefrekvens er ikke alt. Uten at jeg har linker til noen websider, har jeg ved gjentatte anledninger sett artikler hvor det påpekes at den interne arkitekturen i AMD sine dual core prosessorer er vesentlig bedre enn Intel sine, og om jeg ikke husker helt feil så er dette spesielt med tanke på minnehåndtering. Dette skal visstnok gjøre at AMD sine dual core prosessorer skal yte vesentlig bedre enn intel sine.

Evt linker til detaljerte tester/beskrivelser mottas gjerne, hvis det er noen som har noe slikt lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...