Gå til innhold

Hvordan lage overspenningsvern for 12 VDC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks bruke en zenerbarriere.

I slike kretser, ofte med små strømmer står det en sikring i serie med lasten og en zener diode parallellt med lasten. Når spenningen når zenerspenningen, vil zenerdioden lede kraftig og strømmen som går da gjør at sikringen ryker.

Kretsen din skal jo tåle 7A.. du kan da ha en sikring på 7 ampere i kretsen og en stor kraftig zenerdiode parallellt over lasten. Zenerdioden er lynrask og vil ryke sikringen, men du bør vel ha en sikring av kvikk type.

Du trenger kun en sikring og zenerdiode. Enklere blir det ikke :)

Alternativt:

Du kan jo lage en zenerbarriere krets som f.eks gjør at når spenningen går over 12 volt, så ryker en liten sikring. Via denne sikringen går styrespenning til en mosfet transistor eller et rele.

Trenger ikke bruke noe sikring heller igrunn, kretsen kan lages slik at den kobler seg ut når spenningen er over 12V.

Hva trenger du dette til ? :)

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar. :) Men hvor stor bør zenerdioden være til mitt bruk, og må den stå en spesiell vei?

Skal montere Xenonlys på en snøscooter. Av erfaring kan den originale spenningsregulatoren plutselig ta kvelden - som igjen fører til at alle lyspærene ryker før man rekker å si kake :roll:

Hadde ikke lyst at å zappe en ballast til 1000,-

Hvis ikke disse da har innebygget beskyttelse :hmm:

Lenke til kommentar

Ai... :D

Xenonlys er tingen :) Nettopp montert HID på nær og fjernlys på Preluden min.

Balasten trekker en stor startstrøm, dvs den vil nok ryke en sikring på 7A.

Du kan uansett ikke bruke en zenerdiode på 12V. Ladespenningen til blysyrebatteri er 2.4/celle under boostlading som er vanlig på slike farkoster. Dvs 14.4 volt vil være normalt under drift av motoren din.

Mine balaster tåler maks 16 volt. Så du bør dimmensjonere overspenningsvernet ditt til 15-15.5 volt. For å regulere på Uz kan du koble en vanlig diode i serie, du får da et konstant spenningsfall på 0.7V over denne.

Elfa har zenerdioder som tåler 50W, de skal holde. Tror du må ha minimum 20A sikring til ballasten din mener jeg å huske står i dokumentasjonen.

Du må her trikse litt og finne en rett sikring som tåler startstrømmen til balasten. Den bør være minst mulig slik at zenerdioden klarer å ta sikringen.

En annen løsning som jeg ville gått for selv:

når Uz er nådd (15-15.5V) så trekker et rele seg sammen og kortslutter kretsen slik at sikringen ryker.

Altså:

En zenerdiode med Uz ca 15 volt står i serie med et vanlig 12 volts rele.

Denne kretsen står parallellkoblet med HID balasten din. Når spenningen når 15 volt, så leder zenerdioden raskt og releet trekker plutselig til. Arbeidskontaktene til releet kortslutter så kretsen slik at sikringen ryker. Husk å ha en ekstra diode parallellt over spolen til releet så du ikke får indusert skadelige spenninger.

Er mulig at det er en kondensator inne i hid balasten parallellkoblet med tilførselsspenningen. For å ikke skade denne kan man bruke enda en sikring som står mellom HID ballast arbeidskontakten til releet som kortslutter kretsen.

Lenke til kommentar

Er en mulighet å bruke 7812.

Men man må dimmensjonere dem for høyeste strøm som kan gå og startstrømmen er ganske stor, mye større enn 7A. Man kan risikere å blåse dem.

Og hvis det nå skulle skje en feil og spenningen stiger til 20 volt så vil dem sannsynligvis ryke hvis de ikke er dimmensjonert etter den spenningen.

Man må også montere disse på en god kjøleribbe. Går det 2A igjennom en 7812, så blir dem ganske varm for å si det mildt.

Bruker man kun en zenerdiode og en sikring så har man en enkel krets som ikke lager varme for kråkene (bensinforbruk), langt færre ting som kan gå galt, og når det først skjer en feil så kutter den strømmen tvert og det er jo en sikkerhet i seg selv.

Lenke til kommentar

Kan vel nevne i farta at det ikke er batteri montert. Men jeg kan alltids dra fram multimeteret før jeg gjør så mye mer..

Satt å leste litt om zenerdioder, og der kom det fram at de er temperaturfølsomme. Det kan vel kanskje bli et problem hvis man starter i 10 minus, og du ender opp med 30 pluss under panseret :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...