Gå til innhold

Ang. spam etc.


Anbefalte innlegg

OBS: Lang post fra en som er dobbelt så gammel som de fleste andre her og som tror han har peiling og har behov for å fortelle andre hvordan de bør oppføre seg for at det skal bli litt mer levelig i forumet:

 

Tydelig at det er litt for mange med bredbånd som har litt for lite å gjøre å sommervarmen. Men vær så snill: Bruk huet! Tenk FØR dere svarer. Vi blir alle litt irriterte over idioter som spammer med alt mulig tøv men jeg blir nøyaktig like irritert over de som absolutt må svare på disse idiotmeldingene og fortelle hele verden hvor dum vedkommende er og hvor irriterte de blir. Det samme har nylig vært oppe i denne tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=42846&forum=60

 

I tillegg kan det være lurt å lese gjennom OBS/FAQ for Netikette, f.eks dette punktet fra http://www.stud.ifi.uio.no/~jani/OBS/OBS-n...-netikette.html (spesielt for news-grupper i no.* men allikevel nyttig her):

 

1.3.23 Jeg har et seriøst problem med noen på nettet. Jeg har forsøkt å maile systemadministratoren hans, organisere mail-kampanjer, krevd ham fjernet fra nettet og ringt sjefen hans for å få ham sparket. Alle bare lo av meg. Hva kan jeg gjøre?

Det er svært lite du kan gjøre, uten selv å bli oppfattet som et problem. Det beste er å ignorere personen; bruk kill-filter eller hopp over meldingene hans manuelt. Ikke sløs bort mer av din og andres verdifulle tid på det.

 

Særlig den første setningen og siste setningen i svaret bør en del personer her legge seg på minnet.

 

Blir du SÅÅÅÅ forbanna over disse idiotmeldingene så kjeft på bikkja, katten, kjerringa, faren din, broren din, Bill Gates eller hvem som helst. Det er ikke nødvendig å fortelle oss om det! Vi driter i det. Vi er ikke interessert i hvor mange nye skjellsord du kan finne på for å beskrive hvor dum Blue Sky eller DjBA345 er. Hver gang noen svarer kommer det bare ennå en ny idiotmelding og så baller det på seg videre og videre. Og vedkommende får da all den oppmerksomheten han/hun absolutt vil ha men ikke fortjener. Blant annet står jo disse idiotpostene nå hele tiden på toppen av listen over de siste meldingen og da er jo noe av målet oppnådd.

 

Dette er et forum, ikke en hvilken som helst chatte-kanal, IRC etc. Tydelig at ikke alle har skjønt forskjellen på det.

 

For å oppsummere: Blir du så sint at du bare MÅÅÅ få det ut så legg inn en post på http://www.forbanna.com, ta deg en lollipop, kjeft på mora di for at du har fått for lite lørdagsgodt, skru av maskinen og gå deg en tur og få litt frisk luft (jada, det går an), skriv et langt brev (du vet, sånn med blyant og papir) på norsk til Bill Gates og fortell ham hvor dum han er og gå en ny tur til postkontoret og legg det i postkassa uten å sette på frimerke. Gjør hva som helst. Men hold nå kjeft her på forumet og ikke fortell alle her om hvor forbanna du er!

 

Og for ikke å snakke om alle disse "Jeg er helt enig..."-postene... Hvis det kommer en eneste sånn post i denne tråden så ber jeg en eller annen moderator stenge den med argumentet at Osram er en stor dust og idiot som ikke burde få lov til å misbruke forumet på denne måten. :razz:

 

Ah... Godt å få det ut sånn rundt kirketid. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-21 14:13, yummy skrev:

Dette her tror jeg vi legger inn som obligatorisk lesning på forumet. Meget bra, osram. Du har som før sagt sett lyset. :smile:


 

Takk takk. Honorar (minst firesifret regner jeg med) kan settes inn på konto 1602.**.*****. :razz:

Men helt seriøst bør det kanskje opprettes en litt fyldigere faq/obs som bør lenkes til tydelig og som bør sendes ut pr mail til alle som er registrert og til alle som registrerer seg. Det løser selvfølgelig ikke alt men det hjelper kanskje litt...?

Lenke til kommentar

Det som irreterer meg noe helt jævlig er alle "follow up" postene. Det som er den virkelige spammen, er nettopp poster som denne! De har ikke noe med PC å gjøre og det flommer over av dem. Hvorfor skal folk alltid skrive en helt ny post hver gang en eller annen spammer?! Jeg syntes heller at man overser dette og heller gjør det man skulle på forumet.

 

Det er stort sett det samme som blir sagt hver gang. Hvor fælt der er og hvor lei du er av alt dritten. For meg er selve problemet alle som henger seg opp i ubetydelig spammere, som bare er ute etter oppmerksomhet.

 

Jeg tror også at folk som i grunn kan mye, faktisk ikke hjelper folk med problemer eller spørsmål. De bruker heller tida på å flame en dritt unge.

 

Vær så snill og si at dette er den siste "follow up" posten deres!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 18:10, MrA| skrev:

Det som irreterer meg noe helt jævlig er alle "follow up" postene. Det som er den virkelige spammen, er nettopp poster som denne! De har ikke noe med PC å gjøre og det flommer over av dem. Hvorfor skal folk alltid skrive en helt ny post hver gang en eller annen spammer?! Jeg syntes heller at man overser dette og heller gjør det man skulle på forumet.


Det er stort sett det samme som blir sagt hver gang. Hvor fælt der er og hvor lei du er av alt dritten. For meg er selve problemet alle som henger seg opp i ubetydelig spammere, som bare er ute etter oppmerksomhet.


Jeg tror også at folk som i grunn kan mye, faktisk ikke hjelper folk med problemer eller spørsmål. De bruker heller tida på å flame en dritt unge.


Vær så snill og si at dette er den siste "follow up" posten deres!!


 

Hvis jeg hadde vært fjorten år hadde det sikkert stått en masse skjellsord her men det er lenge siden jeg var det. Har du i det hele tatt lest den opprinnelige posten? Har du noe som helst nytt å bidra med? Det eneste posten din gjør er nettopp det du sier at irriterer deg selv noe jævlig. Sett deg rolig ned og les hele den opprinnelige posten en gang til så ser du at det var nettopp det som var poenget mitt. Men det er tydligvis alt for kort avstand fra øynene til fingrene for enkelte. Hvis man lar ting surre litt rundt i toppen før det når fingertuppene så unngår man en hel masse tøv. :smile:

 

Ja, jeg kunne spart meg den siste der men den var litt for fristende. :razz:

Lenke til kommentar

Jeg har lest mellom hele innlegget ditt og det er en god del dobbel moral i det. Du sier blant annet at man ikke skal la raseriet gå løs her på forumet... Hva vil du kalle den meldingen din?

 

Forresten så er jeg ikke 14 år, nærmere 17 ville jeg sagt. Uansett aldern er urelevant, og enkelte liker å banne fordi det forstørrer ord forrådet en smule.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 18:33, MrA| skrev:

Jeg har lest mellom hele innlegget ditt og det er en god del dobbel moral i det. Du sier blant annet at man ikke skal la raseriet gå løs her på forumet... Hva vil du kalle den meldingen din?


Forresten så er jeg ikke 14 år, nærmere 17 ville jeg sagt. Uansett aldern er urelevant, og enkelte liker å banne fordi det forstørrer ord forrådet en smule.


 

Punkt 1: Hadde jeg vært rasende hadde det stått noe helt annet og det hadde ikke vært en smily med. :smile:

 

Punkt 2: Jeg prøvde å fortelle deg at du ikke hadde noe nytt å bringe, at det du sa var akkurat det samme som jeg hadde sagt.

 

Punkt 3: Du var irritert over denne typen poster og presterte å komme med akkurat samme type posting selv.

 

Punkt 4: Alderen har ikke noe å si. Om du er 7 eller 107 er irrelevant så lenge du har noe fornuftig å komme med. Poenget var at behovet for å bruke skjellsord pleier å være høyest i fjortenårs-alderen og pleier deretter minke. Heldigvis.

 

Punkt 5: Banning? Vel, hold det for deg sjøl. Viser til retningslinjene punkt 1.

 

Poenget med hele min første post var nettopp å unngå den typen poster som du kom med. Som moderator Yummy skriver:

 

Quote:


Dette her tror jeg vi legger inn som obligatorisk lesning på forumet. Meget bra, osram. Du har som før sagt sett lyset.


Lenke til kommentar

Jeg synes "Osram" setter et godt søkelys på et problem som etterhvert har utviklet seg. Som moderator vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kan stenge ute spammeren, men hva med alle de som på død og liv skal poste svar på spammen, eller enda verre: lager nye tråder der de klager over spammeren. Er ikke dette også en form for spam?

 

Dersom en bruker spammer forumet, sender man en privat melding eller en mail til moderatorene. Så tar VI oss av det. Dermed oppnår ikke spammeren det han eller hun vil: få oppmerksomhet. Personen får ikke gleden av å se masse forbanna brukere klage over hans eller hennes provokasjoner.

 

Så: Hva skal moderatorene gjøre? Skal vi straffe spammeren, og la follow - up'ene passere? Det lukter litt dobbeltmoral; at vi filtrerer ut de meldingene som passer oss best.

Selv mener jeg at moderatorene bør stenge ute også de som driver med follow - ups, ettersom det er en fortsettelse av spammen. Eller er jeg på en avansert blåbærtur nå?

 

-moderator yummy-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 20:15, yummy skrev:

Jeg kan stenge ute spammeren, men hva med alle de som på død og liv skal poste svar på spammen, eller enda verre: lager nye tråder der de klager over spammeren. Er ikke dette også en form for spam?


 

Akkurat! Det blir en form for indirekte spam som kan bli vanskelig å holde fra hverandre. Syntes at hver og en burde gå i seg selv, og sette på et filter.

 

Det jeg prøvde å forklare i min første melding.

 

Hilsen en som _håper_ at all spam skal bli slutt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 20:15, yummy skrev:

Jeg synes "Osram" setter et godt søkelys på et problem som etterhvert har utviklet seg. Som moderator vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kan stenge ute spammeren, men hva med alle de som på død og liv skal poste svar på spammen, eller enda verre: lager nye tråder der de klager over spammeren. Er ikke dette også en form for spam?


 

Først og fremst: Takk igjen. Jeg skjønner veldig godt ditt dilemma og jeg forstår godt at det ikke er noen lett jobb. I kampens hete må man ta noen avgjørelser og det kommer alltid til å være noen som er uenig.

 

Quote:


Dersom en bruker spammer forumet, sender man en privat melding eller en mail til moderatorene. Så tar VI oss av det. Dermed oppnår ikke spammeren det han eller hun vil: få oppmerksomhet. Personen får ikke gleden av å se masse forbanna brukere klage over hans eller hennes provokasjoner.


 

Nettopp. Det er jo noe av det som er og skal være forskjellen på et forum og en hvilken som helst chat. Problemet blir ofte å reagere fort nok. Det kan kanskje være en ide med flere moderatorer? Evt. noen moderatorer "light" med begrensede rettigheter? F.eks som å stenge en post midlertidig. Samtidig er jeg jo også enig med de som ikke ønsker helt nazi-tendenser her. Igjen et dilemma.

 

Quote:


Så: Hva skal moderatorene gjøre? Skal vi straffe spammeren, og la follow - up'ene passere? Det lukter litt dobbeltmoral; at vi filtrerer ut de meldingene som passer oss best.


 

Dobbeltmoral kan ofte være helt greit dersom et slikt forum skal overleve. Jeg har levd lenge nok til å se mange eksempler på at de ikke overlever

 

Quote:


Selv mener jeg at moderatorene bør stenge ute også de som driver med follow - ups, ettersom det er en fortsettelse av spammen. Eller er jeg på en avansert blåbærtur nå?


 

Jeg er personlig ganske enig med deg men skjønner også de som mener det motsatte. Jeg tror nok imidlertid mye kan unngås med noen tiltak: Klare meldinger fra moderatorene en periode. Det er greit å være ny og dumme seg ut en gang eller tre (been there, done that) men RTFM! En FAQ/OBS med tydelige beskjeder om hvordan man oppfører seg her og konsekvenser ved gjentatte overtramp. Som over: Noen moderatorer light.

 

Har vært ganske aktiv på news, mailinglister, forum etc. de siste ti årene og det er jo ikke tvil om at mange av de samme problemene er der fortsatt. Samtidig skal alt helst gå ennå fortere enn før og det fører jo til at man slenger avgårde en kommentar litt for fort. Litt den nye chatte-generasjonen som slår til. Merker jo at det ikke tar lang tid før folk begynner å etterlyse svar. Går det mer enn 15 minutter før man får svar på spørsmålet sitt så sender man en etterlysning med 20 spørsmålstegn.

 

Til syvende og sist er det vi brukerene som avgjør om dette forumet overlever eller ikke. Det gjør vi blant annet ved å tenke oss om to ganger før vi poster og ved å støtte moderatorene i den jobben de gjør. Hender at jeg også er uenig men det velger jeg stort sett å holde kjeft om. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg stenger ikke denne tråden ettersom det kommer fram en saklig og god debatt rundt et konkret "problem". Det er ingen masepost der det er snakk om en konkret bruker - det er snakk om en trend som etterhvert har utviklet seg: spamming av forumet fører med seg en hel del regelbrudd fra andre brukere; postinger der budskapet stort sett er at spammeren kan gå å henge seg. Slike poster bryter med forumets regler (regelen om god takt og tone).

Som moderator ønsker jeg å la "loven være lik for alle". Selv en "tulling" :smile: som spammer forumet er beskyttet av regelen om høflig tone. Selv om slike brukere er et stort irritasjonsmoment, og selv om jeg forstår de seriøse brukernes frustrasjon, komer jeg opp i litt av et dillemma: Skal bare spammeren stenges ute, eller skal jeg reagere mot alle sammen?

 

I tråden der en bruker spammer, har jeg til nå valgt å overse diverse uhøflige kommentarer. Jeg lar dem passere ettersom det er reaksjoner på en spammers virksomhet. I tråder som opprettes der man kjefter og smeller på spammeren (slik som denne ), mener jeg at moderatorene skal vurdere tiltak mot den som starter tråden. Fordi: slike tråder blir en indirekte spam i seg selv.

Måten å takle spammere på er å drite i dem. Send en diskret melding til moderatorene, så tar vi oss av dem. Ikke svar på spammen. Ikke bry dere om den. Jeg er moderator, og det er mange andre moderatorer. Vår jobb er å rydde opp i problemene. Ikke skap enda flere ved å svare på spam eller drive indirekte spam selv.

Jeg ønsker IKKE å straffe personer som er forbannet på spammere - disse personene er jo tross alt på "samme side" som meg. Men...

 

Vel, dere har skjønt tegningen. Jeg oppfordrer i allefall alle brukere om å ignorere spammere. Dere _vet_ jo hva som skjer med spammere; de blir kastet på hue og ræva ut fra forumet. La det være nok, ikke utsett dere selv for noe ved å opptré mot forumets regler. Send moderatorene en beskjed, så ordner vi opp. Det kan ta noe tid før vi får beskjed, men så går det fort også.

 

Ha en fin dag! La oss håpe at tingene roer seg litt snart. Jeg minner om en post jeg synes dere kan lese. Den finner dere her. :smile:

 

Mvh. moderator yummy.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke legge rettningslinjene under svar, så når man poster meldinger at man må bekrefte før det postes at man faktisk har lest rettningslinjene før man går videre.joda vet folk har en tendens til bare å hoppe rett over de.men det er en begynnelse.

slik som når man enkelte plasser laster ned fra net så må man bekrefte at man faktisk har forstått det som står der om rettigheter og slikt.lagd ett kort og konkret utdrag av rettningslinjene.

eller at de også må regge seg med isp og sitt brukernavn de har fått fordelt fra isp for å ha en vis kontroll men at man fremdeles bruker annet nick.tror det hadde hjulpet mye mot fremtidig spam.så hadde alle og enhver vært ansvarlig og letter og stenge ut den enkelt bruker..vis det går da.

 

 

Mvh Kriger

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kriger på 2002-07-24 18:05 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Kriger på 2002-07-24 18:07 ]

Lenke til kommentar

Vil bare si at etter at yummi og resten av moderatorene la seg på en mer strengere linje så er forumet blitt mye bedre. Jeg poster ikke så mye her (spesielt ikke nå med brukket arm og ribbein), men jeg leser det meste. Det ser ut til at det går rette veien med forumet. Og bra er det da det er unikt.

 

Et lite spm: Hvor gammel er du Osram, du sier du er dobbelt så gammel som de fleste her, og da må du være nærmere 60 hvis du skal "måle" deg mot meg :smile:

Lenke til kommentar

tungvint....kan da ikek tenke meg at det er det med bare å klikke på om man godtar reglene for forumet eller ikke...ok eller ikke..etter å ha lest dem.

og angående brukernavn fra isp så hadde jo det vært noe.

noe må man jo igjenom får å få ordnet med de som spamer.og vis de hadde måtte gi opp sitt bruker navn så tror eg ikek det hadde vært moro lengre å spamme.men ..det er jo opp til moderatorene hvordan de vil ordne dette.

og ja eg syns det er blitt bedre her nu.og med moderatorenes gode arbeid fremover så kommer det og nok til å bli enda bedre.

syns de gjør ett bra arbeid her.

takk til alle moderatorene.

 

Mvh Kriger

Lenke til kommentar

Quote:


Pluto skrev (2002-07-24 18:20):

Et lite spm: Hvor gammel er du Osram, du sier du er dobbelt så gammel som de fleste her, og da må du være nærmere 60 hvis du skal "måle" deg mot meg


 

Vel, jeg tok kanskje litt hardt i da. Jeg er 34, så det er nok flere på min alder enn jeg trodde i begynnelsen her. Problemet er vel at de yngste gjør så jævlig mye ut av seg så jeg trodde det var flest av dem...:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...