Gå til innhold

Hjelp med Include script.

Anbefalte innlegg

(se bilde og siden er ikke i nærheten av ferdig pluss at jeg er helt ny innenfor .CSS .HTML og .PHP)

I midten "hoved innhold" har tenkt å ha et include script der(eller hva det kalles) sånn at når jeg f.eks navigere til en annen side på siden min f.eks si at jeg lager en side som heter "om meg" så vil den siden poppe opp i "hoved innhold"

Dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Har sett litt rundt på div. guider om include script men skjønner ikke helt hva jeg må gjøre testa ut med et include script istad men fikk det bare ikke til å virke...

Så om noen her kunne hjulpet meg med det så hadde jeg blitt veldig glad :)

post-30-1118445795_thumb.jpg

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måten jeg gjør det på er at jeg tar all HTML-kode frem til, i ditt tilfelle, Hoved Innhold og plasserer denne teksten i en fil jeg kaller header.inc.php.

Så tar jeg all HTML-koder etter hovedinnholdet og legger i footer.inc.php.

Så oppretter jeg f.eks index.php:

<?php
include_once("header.inc.php");
?>
Her har jeg hoved-innholdet i HTML eller PHP.
<?php
include_once("footer.inc.php");
?>

På f.eks om meg lager jeg meg.php:

<?php
?>
Her skriver jeg om meg. :)
<?php
?>

Finnes mange måter å gjøre det på, men dette er den jeg bruker. :)

Lenke til kommentar

Har lest mange guider, og det jeg leser her også, men jeg skjønner fremdeles ikke helt hvordan man gjør dette her.

Ja dere sier "han er nok stok dum" :p kan være det men har nettopp kommet meg inn i CSS og HTML så er litt vansklig å forstå ting for meg enda, værtfall når det gjelder PHP.

Er det ingen som kunne prøvd å forklart meg enda litt dypere hva jeg må gjøre for å inkludere ting og tang der det står "hoved innhold" for når folk navigerer rundt på siden min (se BUTTON1,2,3,4,5,6 osv på bilde) når de da trykker på en av de knappene som f.eks heter "Om Meg" så vil teksten jeg har skrevet om meg poppe oppe i "hoved innhold" slik at folk ikke trenger å laste ned hele siden på nytt, det blir også enklere for meg sånn at jeg slipper å lage et nytt design for vær ting som skal være på siden.

Så jeg hadde blitt evig takknemlig om noen kunne prøvd å forklart meg dette så enkelt som mulig og så best som mulig, det hadde jeg satt veldig stor pris på. :roll:

Edit: hadde også vært fint med litt forklarelse om hva de forskjellige ting i koden gjør, tror kansje det kan være litt lettere for meg å skjønne da.

Edi2:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
<title>HavocNet - Where The Internet Collide</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilark.css" />
</head>
<body>
<div id="frame">
<div id="contentheader"></div>
<div id="contentleft">
       <h1>Navigate</h1>
<ul>
<li><a href="#" class="button">button1</a></li>
<li><a href="#" class="button">button2</a></li>
<li><a href="#" class="button">button3</a></li>
<li><a href="#" class="button">button4</a></li>
<li><a href="#" class="button">button5</a></li>
<li><a href="#" class="button">button6</a></li>
</ul>
</div>

<div id="contentcenter">
 <h1>Hoved Innhold</h1>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ulliam corper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem veleum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel willum lunombro dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.</p>
</div>

<div id="contentright">
 <h1>Diverse Ting</h1>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ulliam corper.</p>
</div>

<br clear="all" /><!-- without this little <br /> NS6 and IE5PC do not stretch the frame div down to encopass the content DIVs -->

</div>
</body>
</html>

Her har dere koden som er i index.php fila mi vis det hjelper noe.

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Vi sier nok ikke "han er stokk dum", det er vel heller: "han er nok ny", og de fleste begynner jo uten å kunne noen ting. Vi må jo alle lære å gå.

Uansett. Ett enkelt includescripts kan gå noe sånt som det her:

<?php
include("header.php");
$side = $_GET["side"];
$mappe = "web/";
if(empty($side))
{
include($mappe . "hovedsiden.php");
}
elseif(!empty($side) AND !preg_match("#\.\./|^/#", $side) AND file_exists($mappe . $side . ".php"))
{
include($mappe . $side . ".php");
}
else
{
include($mappe . "404.php");
}
include("footer.php");
?>

Og lagre som index.php

$_GET["side"] inneholder url-variabelen ?side=

Mappen filene ligger i heter da "web".

Så for å hente ut filen about.php fra mappen web, så kan bare bruke index.php?side=about i linken for å få den fram.

header.php og footer.php som ligger sammen med index.php inneholder htmlen til henholdsvis header og footer.

Jeg vet ikke helt om preg_matchen fungerer helt, da jeg ikke har testa selv. I så fall kan du si i fra.

Vet ikke om det hjalp noe jeg?

edit: glemte en sak, som nå er lagt til.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Nja mulig, men akkurat nå har jeg bare to filer.

det er index.php filen som dere ser jeg har tatt med koden av, også er det stilark.css fila mi.

Og jeg har nettopp lagd en meg.php fil som jeg har skrivd inn litt div. tekst så hvordan skal jeg få den teksten i meg.php til å vise i hoved innhold når jge trykker på en av navigate knappene mine som da vil hente meg.php?

Edit: Foresten så har jeg ingen header og footer fil, siden jeg prøvde den methoden til Zorac til ingen nytte :/

Edit2:Er jeg forsatt på bærtur når jeg sier dette eller nærmer jeg meg?

Må jeg dele opp index.php fila, altså alle html kodene mine i index.php, må jeg ta litt av koden i header.php filen og footer.php filen? også må det eneste som skal stå i index.php er

<?php
include("header.php");
$side = $_GET["side"];
$mappe = "web/";
if(empty($side))
{
include($mappe . "hovedsiden.php");
}
elseif(!empty($side) AND !preg_match("#\.\./|^/#", $side) AND file_exists($mappe . $side . ".php"))
{
include($mappe . $side . ".php");
}
else
{
include($mappe . "404.php");
}
include("footer.php");
?>

eller?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lagde dette, som jeg brukte på min egen side:

All HTML før boks her
<div id="header>
Header
</div>

<div id="hovedinnhold">
<?php

// Include-script
if (isset($_GET['side'])){ 
if (@fopen("inc/".$_GET['side'].".php", "r")){ 
include ("inc/".$_GET['side'].".php"); 
} else {
// If 404
include ("inc/404.php"); 
} 
} 
else
{
// Include default page
include ("inc/hjem.php");
} 
?>
</div>

<div id="footer">
Footer her
</div>

EDIT: Fatter mer nå? Linken blir http://minside.tld/index.php?side=meg osv...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ja har skjønt hvordan et include sånn ca ser ut nå, hoved problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med det, hvor jeg skal plassere selve include scriptet, hva jeg skal gjøre med html koden min og hva jeg må gjøre for å få en av "navigate knappene" mine til å opne neste siden i "hoved innhold".

Lenke til kommentar

For å vise min metode, med koden din:

header.inc.php:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
<title>HavocNet - Where The Internet Collide</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilark.css" />
</head>
<body>
<div id="frame">
<div id="contentheader"></div>
<div id="contentleft">
      <h1>Navigate</h1>
<ul>
<li><a href="index.php" class="button">Hoved innhold</a></li>
<li><a href="ommeg.php" class="button">Om meg</a></li>
<li><a href="#" class="button">button3</a></li>
<li><a href="#" class="button">button4</a></li>
<li><a href="#" class="button">button5</a></li>
<li><a href="#" class="button">button6</a></li>
</ul>
</div>

<div id="contentcenter">

footer.inc.php:

</div>

<div id="contentright">
<h1>Diverse Ting</h1>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ulliam corper.</p>
</div>

<br clear="all" /><!-- without this little <br /> NS6 and IE5PC do not stretch the frame div down to encopass the content DIVs -->

</div>
</body>
</html>

Index.php:

<?php
?>

<h1>Hoved Innhold</h1>
<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ulliam corper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem veleum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel willum lunombro dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.</p>

<?php
?>

Så ommeg.php:

<?php
?>

<h1>Om meg</h1>
<p>Her skriver du om deg. :)</p>

<?php
?>

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar

Nei dæven, snilt gjort av deg, skal teste det ut å sjekke om det blir riktig, takk for at du tok deg tid til å gjøre det der, oppdatere å sier ifra om det blir som jeg ville =)

Edit: Virker som bare det dette her, takker så mye, nå skal jeg studere dette litt nærmere sånn at jeg lærer meg dette.

Takker så mye for hjelpen, vis det skulle dukke opp noen fler problemer så vil dere nok høre fra meg :p

Edit2: lagt ut siden på home.no.net kontoen min sånn midlertidig :)

http://home.no.net/ymerx/

(ta hensyn til at jeg er nybegynner og er langt fra ferdig :p)

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...