Gå til innhold

Spørsmål om kjøp av hardware til videoredigering

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg i dag et videokamera, og tenkte jeg kunne bruke litt penger på å gjøre PC'en litt mer vennlig for litt videoredigering. Merk med en gang at jeg ikke har planer om å ha noe "state of the art" maskin, dette er kun litt hobby-greier. :-)

Har pr i dag en Athlon-XP 2500+ med 512mb ram, et ati radeon skjermkort og en 80gb harddisk.

Hvor mye har RAM å si for videoredigering? Bruker videoredigeringsprogrammer mye minne, slik at jeg burde gått til innkjøp av en 512mb brikke til eller lignende?

Hvor mye har skjermkort å si? All prosessering av film går vel på prosessor, så skjermkort spiller vel ikke så mye rolle?

Nye harddisker Tenkte å kjøpe en 3ware 2p sata kontroller med 2stk 75gb wd raptor disker, og kjøre det hele i raid 0. Er dette litt "overkill" for hobbyredigering? Burde jeg heller bare kjøpt meg en 250gb harddisk?

Hvilken firewirekontroller er å anbefale? Forstod at det var firewire-tilkobling som måtte til for å overføre film fra kamera til PC. Jeg har ikke firewire-kontakt på hovedkortet mitt, så jeg må ha et tilleggskort. Hvilket er "best"?

Hvilket videoredigeringsprogram er "best"? Finnes det noen program å anbefale fremfor andre? Har sett litt på Pinnacle, og det virker greit. Men ser at det finnes "dusinvis" av forskjellige versjoner og utgaver av det, hvilken er ok for meg som nybegynner? Eller har det lite å si hvilket program jeg bruker?

Utbrenning av film til DVD Har en DVD-brenner i pc'en. Er det vanskelig å få brent ut film til standard DVD format, slik jeg kan se på vanlige DVD-spillere?

Setter stor pris på alle kommentarer, forslag og tips! :-)

På forhånd takk.

Endret av ninjacrap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...