Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister plutselig kontakt med enkelte servere

Anbefalte innlegg

Hei.

Som emnetittelen tilsier, mister jeg nå og da kontakt med diverse webservere. Det være seg nettsider eller spillservere. Ofte blir det godt igjen om jeg f.eks. skifter ip-adressen min til noe annet, og så tilbake igjen, eller f.eks. restarter pc-en eller adsl-modemet mitt. Hva kan dette skyldes, og hvordan kan det evt. fikses? For meg høres det ut som et dns-problem - skal jeg i så fall angi spesifikke dns-servere for nettverkstilkoblingen min? Hva skal jeg i så tilfelle sette primary og secondary DNS til?

Mvh.

Anders

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som et dns-problem. Du kan ganske enkelt sjekke det ved å pinge en IP-adresse i stedet for et hostnavn når det skjer. Får du svar fra maskinen når du pinger IP-en er det ikke et dns-problem.

Når det kommer til hvilke dns-servere du skal bruke er det vanligvis mest fornuftig å bruke de som din ISP har tilgjengelig. Slik info finner du nesten garantert på hjemmesiden, gjerne under kundeservice. Eventuelt kan du prøve fra kommandolinja med en av kommandoene nedenfor. Erstatt her online.no med domenet til din ISP.

`nslookup -query=ns online.no`

`dig NS online.no`

`host -t NS online.no`

En av de burde funke ;)

Når det kommer til hva problemet ditt kan være bør du være nøye på når det skjer. Skjer det etter at du f.eks. har startet visse spill? Skjer det når du kjører p2p-programmer? Det kan nemlig være at du har en NAT-ruter som går tom for porter å opprette oppkoblinger fra. Det kan skje etter å ha startet visse spill som kan opprette tusenvis av oppkoblinger når de viser listen med spillservere. Samme gjelder p2p.

Alternativt kan det være et dårlig nettverkskort el. driver til dette. Slikt ser man ofte først når kortet utsettes for mye stress.

Alt her blir ren spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

Du finner DNS servere på ISP's hjemmeside.

Det at du plutselig ikke får kontakt med diverse adresser kan godt skyldes din ISP.

Hvis ISP ikke har en rute til feks sverige, kommer du ikke til svenske sider med deres DNS servere.

Derimot, kjører du din egen DNS server, eller bruker en utenom ISP'en din, burde du komme igjennom.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke gjøre noe spesielt for at det skal skje. Det er totalt uberegnelig og jeg kan plutselig miste kontakten med en server midt i et spill. Jeg har også prøvd med to forskjellige nettverkskort, og problemet oppstår uansett hvilket av dem jeg bruker. Det ene er det som er integrert på hovedkortet mitt (asus k8n-e deluxe), mens det andre er av typen "Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC".

Jeg tror jeg kan utelukke at det skyldes dns, da jeg heller ikke får kontakt med ip-adressen til serveren når det skjer.

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Forslag til hva du kan se på:

- Har du kun et adsl-modem el. er det en ruter med NAT? Merke/navn/type på dette.

- Holder det å _kun_ omstarte ruter/modem for at du kommer deg på nett igjen?

- Hvis du har flere Pc-er, kommer de andre seg på nett når din maskin streiker el. skjer det kun med den ene maskina?

- Hvordan er nettverket ditt satt opp?

Du bør oppgi så mye informasjon som mulig også hvem som er din ADSL-leverandør. Jo mer informasjon du kommer med, jo lettere blir det for andre å bidra.

Jeg vil ikke gå så langt og påstå at du kanskje blir floodet av noen og mister nett-forbindelsen. Men hvis du har offisiell IP på en av maskinene så har du forhåpentligvis en software-firewall og kan sjekke litt i loggen. Hvis du har en grei ruter hender det også at man kan sette opp litt logging.

Lenke til kommentar

Jeg har et speedtouch adsl-modem, som jeg fikk i går, men problemet oppstod også på det modemet jeg hadde tidligere. Har, som sagt tidligere, ADSL fra MTULink (2048/256).

Jeg har i tillegg til adsl-modemet en D-Link DI624+ trådløsruter, og dersom jeg restarter den eller adsl-modemet har jeg igjen kontakt med alt av servere. Jeg er ikke helt sikker på om det bare gjelder min maskin eller ikke, men har ikke hørt noe om at det skjer på de to andre maskinene i huset. Disse benytter seg av den trådløse forbindelsen, mens jeg bruker kabel.

Når det kommer til software-brannmur bruker jeg ZoneAlarm (standard gratisutgave). I loggen finner jeg for det meste blokkerte forespørsler fra "svchost.exe"

Lenke til kommentar
Jeg har et speedtouch adsl-modem, som jeg fikk i går, men problemet oppstod også på det modemet jeg hadde tidligere. Har, som sagt tidligere, ADSL fra MTULink (2048/256) <snip>

Nei, det sa du ikke tidligere ;) Men ellers har du kommet med mye informasjon.

Den ruteren har innebygget switch. Det er litt vanskelig å si, men jeg holder likevel en knapp på at ruteren kan være problemet. Dlink er kjent for i blant levere temmelig ustabile produkter. Noen ganger kan en firmware-oppdatering hjelpe, men spørs om du ikke allerede har forsøkt det.

Hvis du mister forbindelsen ofte kan du gjøre et forsøk med å koble pc-en direkte mot modemet og se om du også da får problemer. Klart at de andre må klare seg uten nett en liten periode, men litt tåler de sikkert :)

Mister du forbindelsen med pc-en direkte i modemet kan vi anta at det er pc-en din som er problemet. Da kan det plutselig være flere ting, alt fra spyware og trojaner til en dårlig TP-kabel. Sørg derfor for å ha en annen kabel klar for å teste.

Tungvint kanskje, men feilsøking er ikke alltid like gøy. Vær nøye og du finner nok ut av det.

Lykke til.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...