Amnio Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Kom til å ta en kikk på framgangsindikatoren når jeg surfa gjennom en relativt bildetung tråd her på forumet. Ser av denne at f. eks. side 41 av denne tråden er en nedlastning på 2,12MB selv om man ikke aktivt klikker på bildene. Hvis forumet automatisk hadde laget to versjoner av et bilde, et for thumbnail (300x240) og ett i originalstørrelsen ville jo båndbreddebruken for å åpne siden i alle fall falle til en firedel. Vil tro vinninga på båndbredde lett tar kostnaden på eventuell ekstra lagringsplass? Nå er det jo slik at en person gjerne klikker seg igjennom alle bildene likevel og vil derfor laste de ned uansett, men dersom en person følger med på en post over lengre tid vil denne personen kun trykke på de nye tilleggene og dermed vil båndbredde spares inn om thumbnails virkelig var thumbnails og ikke originalbildet skalert ned på brukerens PC. Det er også den faktoren at noen bilder er mer populære enn andre, hvorfor skal bilder som ikke brukeren skal besøke bli lastet ned i full størrelse, det er jo sløsing. Noen meninger på dette? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Forumet gjør de jo om til en thumbnail, så lenge bildet er lastet opp til forumet. Edit: Ser nå at jeg misforstod meningen med posten din... Beklager. Endret 10. juni 2005 av @kd Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Den er grei vet du. Jeg på min side beklager hvis innlegget mitt ble litt rotete. Essensen var: Det samme store (i kB) bildet brukes begge steder og dermed sløses båndbredde om brukeren ikke nødvendigvis skal kikke på akkurat det bildet. Så forslaget mitt gikk da ut på at i stedet for at brukeren laster ned hele bildet og nettleseren skalerer det selv til 300x240, så gjør serveren denne jobben slik at mindre data trengs overført mellom server og klient. Hvis brukeren uansett klikker alle bildene går båndbreddebruken noe opp da personen må laste både thumbnailbildet og det store bildet. Det jeg derimot mente forumet kom til å tjene på var brukere som stadig vekk er innom samme post, (etter tømt/overskrevet cache) da disse ikke vil kikke på bildene de allerede har kikket på vil de klare seg meget bra med thumbnailbildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg