ArmenMinAU Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hei Jeg har lyst å utdanne meg til noe innen motor, og siden jeg tilfeldigvis går GK Elektro nå kunne jeg tenke noe som VK1 Flyfag - VK2 Flyteknisk - Flymotormekanikerfaget. Kan noen fortelle meg noe om hva det innebærer å være flymotormekaniker? Tar imot all info som finnes Mvh ArmenMinAu PS: Er VK1 Flyfag en vanskelig linje å komme inn på? Hva kreves av karakterer? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 HeiJeg har lyst å utdanne meg til noe innen motor, og siden jeg tilfeldigvis går GK Elektro nå kunne jeg tenke noe som VK1 Flyfag - VK2 Flyteknisk - Flymotormekanikerfaget. Kan noen fortelle meg noe om hva det innebærer å være flymotormekaniker? Tar imot all info som finnes Mvh ArmenMinAu PS: Er VK1 Flyfag en vanskelig linje å komme inn på? Hva kreves av karakterer? 5601580[/snapback] Det var jo en brukbar bump det ja.. Men, ja. Vil absolutt anbefale Flyfag, er veldig fornøyd med mitt valg ihvertfall. Du har rett i den rekken over kurs der, VK1 Flyfag, så VK2 Flyteknisk og deretter lærlingeplass som motormekaniker i en eller annen bedrift. Flymotormekaniker-faget går i all hovedsak ut på å mekke motorer. Det er da snakk om vedlikehold på gassurbiner først og fremst. Akkurat hvor det er snakk om å få jobb/lærlingeplass har jeg ikke undersøkt så veldig (går VK2 avionikk), men har sett at Pratt & Whitney søker lærlinger til sitt verksted på Sola. Her er det hovedsakentlig snakk om tyngre vedlikehold på P&W CFM56 (de som sitter på B737). Ellers kan du jo selvsagt få jobb i et flyselskap, drive med mindre vedlikehold på motorene når de står på flyet. Angående inntakskravene, så er de ikke så høye som noen skal ha det til. Da jeg kom inn på VK1 så kom jeg inn på førsteinntaket med et snitt noe over 4,7. Allikevel var det flere som kom inn der snittet lå under 3. Er forresten veldig mange flymotormekanikere som ender opp i oljeindustrien. Har seg slik at oljeselskapene ønsker folk med flyteknisk utdanning til forskjellige jobber (turbindrevne pumper f.eks.). Det er derfor også en god mulighet til jobb, og betalingen slik er i de fleste tilfeller bedre enn den flyselskapene kommer med. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hadde håpt på å jobbe med noe innen stempelmotorer jeg. Kanskje jeg bare skal ta VK1 og så ta en høyere utdanning? Mer info? Lenke til kommentar
notarget Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Til dere som skal begynne på Flylinjen / Skedsmo Jeg har bøker å selge! Både VK1 og VK2! PM MEG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå