ventle Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Etter å ha kjøpt en særdeles billig Caravelle T3 med den nydelige, ursterke boxermotoren på 112 hester, som gir denne formloffen av en bil ytelser på personbilnivå, har jeg brukt utallige timer i garasjen med diverse mekking og bytting av deler. Bilen var i utgangspunktet tilnærmelsesvis feilfri, men hadde den kjedsommelige egenskap at hver gang noe ble fikset var det noe nytt som røk, gjerne som en reaksjon på den forrige reparasjonen. Jeg har imidlertid funnet ganske enkle og rimelige løsninger på det som i utgangspunktet er kostbare feil å få fikset. Problem 1: Ventiltikking Symptom: Konstant tikkelyd mens motoren er i gang. Virkninger: Redusert effekt, går ikke på maks turtall (112i har turtallssperre på 6000 RPM) årsak: Slitte ventilløftere Kostbar, men holdbar og pålitelig løsning: justere løfterarmer, eventuelt bytte de. luretriks: Som de fleste vet kjøres alle VW-motorer fra midten av 70-tallet og nyere på blyfri bensin. Men, det betyr ikke at det ikke har effekt å fylle bly på tanken (OBS: motorer med katalysator må for all del ikke få blyholding bensin). Kjøp en flaske blyerstatning, og en flaske kondensfjerner, som du fyller på tanken etter doseringen som er oppgitt på flaskene når du fyller bensin. Etter bare to tankfyllinger var tikkingen borte, og har aldri vist seg igjen. Problem 2: Dårlig bensinpumpe/filter Symptom: når tenningen slås på høres en summelyd, som kommer fra bensinpumpa. Dersom summingen ikke forsvinner etter maks 2-3 sekunder (uten at motoren startes) er det feil på bensinpumpe eller filter. Virkninger: Redusert effekt, motoren nekter å gå over 2000-2500 RPM, toppfart på flatmark begrenset til 60-70 km/t Årsak: Utslitt bensinpumpe, tett bensinfilter Kostbar, men pålitelig løsning: bytte pumpe og filter (ca 1250 kr på Mekonomen for kun deler) luretriks: Fjern innsugingsslangen til filterboksen. Skjær ut en plate i 4 mm kryssfiner som dekker hullet inn til filterboksen (gjerne litt utenfor), og lag ett hull på ca 6 mm midt på dette, og sett det over hullet til filterboksen og fest det med rikelig med Gaffa-tape (om du taper over hullet i plata, husk å lage hull i tapen også). Når du nå starter motoren og ruser den, vil den fungere som normalt, og ha bare litt mindre enn full motoreffekt. Det kan være en fordel å justere CO-skruen (umbraco-skrue i ett dypt hull oppå luftmassemåleren, som sitter i ett hjørne oppå filterboksen) til eksosen er tilnærmet fargeløs. Hadde jeg visst om disse triksene da problemene oppsto hadde det virkelig spart meg for mange frustrasjoner. Det hører vel også med til historien at jeg valgte å bytte bensinpumpe og filter for sikkerhets skyld etter hvert. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg vet en bil som bør få prøve bly-trikset. Dette er dog en Toyota Carina 1982. Takker for triksene Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hva med litt biler? Virker dette med innsuget? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Grunnen til at trikset med innsuget fungerer er følgende: Motoren får for lite bensin i forhold til luftmengden pga dårlig pumpe eller tett filter. Derfor blir luft/bensin-blandinga utrolig tynn når du gir mye gass, da motoren får veldig mye luft. Når du da nesten tetter luftinnsuget blir likevel blandinga ganske ok, i tillegg til at du får en sugeeffekt, fordi det oppstår ett undertrykk i innsprøytingssystemet, og dette undertrykket suger inn mer bensin enn det pumpa alene klarer å levere. Resultatet er en nesten ok motor (men effekten blir naturligvis ikke optimal). Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Men får du likevel ikke nok bensin, risikerer du å grille toppakning, stempler og eksosventiler... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Den eneste situasjonen jeg vet om hvor bensinen er skyld i at motoren grilles, er om du fyller bensin med for lavt oktantall (95 på 98-motor). Dersom motoren oppfører seg som normalt bør det bety at blandinga er ok, og det bør igjen gi normal forbrenning i motoren. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Feil octantall kan gi tenningsbank med de følger det medfører. Mager blanding (for lite bensin i forhold til luftmengden motoren får) kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 ...og det er nettopp det som ordner seg med dette trikset. Mindre luft -> riktig blanding -> glad og fornøyd motor Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) En struping av lufttilførselen vil kunne fungere på et veldig avgrenset effektområde. Ved lett belastning vil motoren bruke så lite luft at strupingen ikke vil få noen reell effekt. Ved tung belastning/ høy effekt vil motoren trenge mye luft. Da vil strupingen fungere "veldig mye" Poenget er at struping av lufttilførselen vil gi en effekt som ikke er lik uansett belastning. Dette er forøvrig samme effekten du oppnår om du lar vær å bytte luftfiltret. Jeg holder en knapp på denne løsningen som midlertidig rep utenfor mobil-dekning for å få tak i hjelp, men jeg ville ikke kjørt mer enn høyst nødvendig. En annen bi-effekt som ikke er nevnt er forurensning av motorolja. Får motoren alt for mye bensin vil det gjøre at sylinderveggene vaskes for olje. Motorolja utgjør ca. 70% forskjell i komp./tettning mellom sylinder og stempel. Vaskes motorolja bort forsvinner mye kompresjon, sylindervegger, stempler og stembelringer slites vanvittig mye mer og uforbrent bensin vil bli trykket ned i veivhuset. Der vil bensinen blande seg med olja og tynne den ut. Olja mister smøreevnen og til slutt vil det igjen kunne ta livet av lagrene i motoren. Jeg vet ikke om det utgjør noen trussel på små bilmotorer, men i større sammenheng vil også dette kunne gi antenning og dermed veivhuseksplosjon. Jeg har selv tappet av 8l "motorolje" av en 1,3l Ford "Kent" motor. På grunn av utallige start/stopp uten oppvarming og dermed vasking av sylindrene begynte motoren å fuske, for så å blåse mesteparten av bensinen rett ned i veivhuset. Dette var en nyoverhalt motor som normalt skal ha ca. 3,5l motorolje. Endret 18. juni 2005 av Leo_ Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Utrolig deilig å høre at noen liker Caravelle T3. Det gjør jeg og. Og så å si alle problemene som kan oppstå i motor/drivverk står i "Haynes" boka for transporter med 112i. Og disse bilene kan styles så de blir sinnsykt råe, til en veldig hyggelig pris.. (orginale coach-skjørt, som lakkeres, felger, en grill fra Sør-Afrika..) www.vwbus.no Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Har vært innom og sett på T3-prosjektene på vwbus.no ja må si meg enig i at noe ala den mørkeblå med recaro-setene og 18"-ere ikke hadde vært å forakte Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Ja, det er jo akuratt den som er drømmen.. Det den har av seg på styling utvendig koster jo ikke mere enn tja.. skal vi se Baklys med blanke blink/bremselys: 139€ SA-Grill: 135€ Blanke blinklys foran 79€ Spoiler m/bremselys: 335€ caratrammer til baklys: 339€** (steike for en pris a gitt) =4000-5000KR ** (caratrammene er ikke med i beregningen) Lakkering for en T3 koster mellom 15-20000 Ikke så galt for styling til den bilen. De skjørtene du ser på bilen der er forøvrig standard på alle caravelle coach'er fra 89-91. Coachene før det hadde ikke skjørt på siden.. bare foran og bak. Altså ikke på midten. Aner ikke hva midt-skjørtene koster nye.. Coachskjørt kan man få tak i brukt, eller på dynga. Link til sider for styling: http://www.sa-teile.de/ http://www.t3-styling.de/ http://www.projektzwo.de/ Endret 28. juni 2005 av pc^2004 Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Caravelle T3 er stygg synes jeg... ligger ikke no potensilae i den nei... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 pøh. den er rå. Bare du som ikke helt har skjønt dette med at store biler er tingen Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Greia er at jeg dessverre ikke lenger er Caravelle-eier. Min begrensede økonomi tillot meg ikke å fortsette å betale forsikring og årsavgift i tillegg til at bilen i seg selv opptok for mye død kapital (fikk solgt den for 14.000). Men til glede for de som måtte ha en viss begeistring for Caravelle T3, her er bilder av min forhenværende følgesvenn (Off topic? tja, det var erfaringene med denne bilen som er grunnlaget for denne tråden ): Interiør: Utendørs (har senere montert frekke krom-kapsler) Som leserne sannsynligvis har skjønt dreide det seg altså om en russebil. Navn/logo som følger: Full liste over modifikasjoner: - Seter trekt med fløyelstrekk - tak og øvre halvdel av vegger trekt i rosa plysj - parkettgulv i passasjer-delen - Grill og speil lakkert i krom - kjøleskap, kaffetrakter og vanntank med dusjhode montert inn - fullt Lanzar stereoanlegg med bla. 1500 Watt Vibe1500D monoforsterker - pleksiglassvindu bak baksete byttet med tilpasset treplate med innmonterte 6x9"-høyttalere, trekt i plysj - sirene montert i grillen - russehorn (et "must") montert i reservehjulsholder (reservehjul er for feiginger) - diverse neonlys og diodelys - ettermontert turteller fra Biltema - krommede hjulkapsler fra Biltema riktignok var dette ett lavbudsjett-prosjekt sammenlignet med for eksempel dette: Endret 28. juni 2005 av ventle Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Du har jo ødelagt hele bilen! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Smak og behag funket ypperlig til sitt bruk. Setetrekket var forresten utrolig behagelig, særlig på lange turer, og var langt mer komfortabelt enn det originale stofftrekket. Endret 29. juni 2005 av ventle Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Svær, stygg kassebil ville jeg ha sagt, var litt finere den nederste ja. Hva skal man med en slik.. ! stor plass, god motor ja greit nok men når en skal råne litt rundti byen da?? Skal du ha en stor bil kjøp en van og senk den + litt styling... ser mye bedre ut.. Dette er jo min mening og det er sikkert mange som vil hakke på meg nå..! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Caravelle T3 er nok en bil som enkelte trenger tid for å bli vant til, og å bli glad i. Men har du først vært bak rattet på en, og kjent nytelsen av 112 råsterke boxer-hester, hatt følelsen av å være kongen på veien og se ned på alle andre, kjent veigrepet til understellet med spiralfjærer, i motsetning til andre biler av samme type med bladfjærer (hørte jeg Hiace?), og hørt lyden av en motor som brummer med en lyd som leder tankene mot nettopp en ekte amerikansk van, da er det vanskelig å la det litt spesielle utseendet ødelegge ihvertfall mine følelser for denne arbeidshesten, familiebilen, og ikke minst ypperlige rånebilen (snakker av erfaring ). Men som sagt, smak og behag... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Har en 90' 1,6td syncro med sperre. Den er langt fra pen, men FY så den klatrer...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå