Gå til innhold

instalering av bil-stereo i båten

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en guide for å legge inn bil stereo i båten?

Var med et bil anlegg i båten min da jeg kjøpte den, men kasettspilleren var kaputt, så jeg har kjøpt ny.. Men denne hadde anderledes kobling for strøm og høyttaler inntak.Så jeg måtte kjøpe nye ledd til dette(ISO-kontakt).Nå er jeg litt usikker på hvordan dette skal kobles? trur ikke noe av de ledningene som går videre til batteriet fungerer til denne kasettspilleren heller, så jeg må nok fornye alt..

hva/hvor må jeg kjøpe ?

post-194-1118433842_thumb.jpg

Endret av strajk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Anbefaler deg å rive ut alle ledninger kjøpe nye til høytallere og legge opp på nytt. Kun på den måten er du 100% sikker på at du ikke kobler feil signal iallefall. Ang strøm legg nye strømkabler og. Det står på iso kontakten power og ground. Altså Strøm og Jording! Det er det du trenger sånn basic. Lys på spiller kobler du evt. via ledning som gir baklys til div instrumenter hvis du har det. Skal du få spilleren til å kutte når strømmen brytes/tenning slåes av, koble til kontakten for styrestrøm en plass strømmen brytes i ledningsnettet til båten. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

hvor får jeg kjøpt ledningsnett fra spilleren til batteriet da? har bare de iso kablene, og de er korte..

disse kablene er på iso kontaktene(finner ingen power kontakt.. ):

- +12v switched

- antenna remote

- ilumination

- ground

- +12v permantent

Endret av strajk
Lenke til kommentar

12 volt permanet er strøm! der legger du en ledning fra pluss polet på batt. og inn på den ledninga på iso'en! så smokker du på jordingsledninga på en jorda plass i båten. prøv så om du får liv i spilleren.... de andre ledningene er for å koble på spilleren slik at den slår seg av når du kutter tenninga... etc. det kan du fikle med siden! det viktigste er permanent power og jord! (åsså signal til høytallere som skal være på en annen iso!)

Lenke til kommentar

Hvis det var en slags plugg på den gamle spilleren, går det ofte an å kjøpe en overgang fra den pluggen til ISO.

som feks i mammas bil: en Toyota Corolla. Der stod en toyota-spiller produsert av panasonic, som hadde en spesiell plugg. Jeg ringte Toyota og bestilte en overgang. Den kostet 100,-. Gjør man det på den måten slipper man å plages med kobling, måling osv.

Jeg har ofte sett folk som har kuttet av orginalpluggen, både i bilen og på den nye spilleren, og festet ledningene direkte... :no: fryktelige greier! Da må man begynne på nytt neste gang man bytter spiller!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
12 volt permanet er strøm! der legger du en ledning fra pluss polet på batt. og inn på den ledninga på iso'en! så smokker du på jordingsledninga på en jorda plass i båten. prøv så om du får liv i spilleren.... de andre ledningene er for å koble på spilleren slik at den slår seg av når du kutter tenninga... etc. det kan du fikle med siden! det viktigste er permanent power og jord! (åsså signal til høytallere som skal være på en annen iso!)

Men skal det ingen ledning fra minus pollen på batteriet da?

Lenke til kommentar

I bunn å grunn ikke, men du kan gjerne strekke en minusen helt til batteriet, men det holder å finne det nærmeste jordingspunktet i båten, sikkert bak et av instrumentene dine, kan være lurt å sette på en "hakke-skive" som gjør at jordinga får bedre kontakt.

Den andre iso-kontakten til høyttalere er det jo temmelig logisk. Lilla og lilla med farge er jo et par høyttalere. Da spørs det bare om du vil være nøye om du vil at de skal stå på front eller rear...

håper du kjøpte en spiller som er beregnet for sjøen eller så kan du kjøpe deg ny spiller til året igjen, hvis du har passe åpen båt. Kontakter irrer og det blir bare elendigheten.

Og det beste er å lodde kontaktene, kabelsko irrer før du vet ordet av det, brått så må du "jokke" kontakter frem og tilbake for å få respons....

Men du kan jo ta forhåndsregler med å tette det godt, bør jeg nevne at fronten bør tas ut etter bruk ? ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...