ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 tilbake til spørsmålet om oppsett av LILO og GRUB... Går det an å av installere LILO... tror grub skal være innstallert, men LILO går først... liloconfig gikk på slackware... der kunne jeg velge om det skulle komme opp en meny med valg når jeg starte.. går ikke det på Ubuntu? Grubconfig? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 tilbake til spørsmålet om oppsett av LILO og GRUB... Går det an å av installere LILO... tror grub skal være innstallert, men LILO går først... liloconfig gikk på slackware... der kunne jeg velge om det skulle komme opp en meny med valg når jeg starte.. går ikke det på Ubuntu? Grubconfig? liloconfig er en "GUI" for /etc/lilo.conf og hører til Slackware's pkgtool. Det er ikke mulig å slette LILO fra MBR, men du kan overskrive den med f.eks GRUB. Hvis du vil bruke LILO så kan du bare redigere /etc/lilo.conf med en teksteditor (NB: skriv lilo for å lagre endringene når du er ferdig å redigere). Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 nå tror jeg jeg vet hva som e r problemet.... LILO henger igjen fra forrige Ubuntu installasjon, jeg finner ikke /etc/lilo.conf her... hva bør jeg gjøre da? installere LILO på nytt? eller prøve med Grub? hva på jeg skrive i terminalen for å installere grub?... og grub config? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 nå tror jeg jeg vet hva som e r problemet.... LILO henger igjen fra forrige Ubuntu installasjon, jeg finner ikke /etc/lilo.conf her... hva bør jeg gjøre da? installere LILO på nytt? eller prøve med Grub? hva på jeg skrive i terminalen for å installere grub?... og grub config? Om du bruker LILO eller GRUB er egentlig det samme. For å installere GRUB på MBR så gjør du følgende: grub root (hd0,0) setup (hd0) quit Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg Bruker en S-ATA disk.... Hvor Windows er installert på 2 partisjon Ubuntu på 3 Vil koden se slik ut da? grubroot (hd0,0)setup (hd0)quit Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg Bruker en S-ATA disk.... Hvor Windows er installert på 2 partisjon Ubuntu på 3 Bør vel være: grub root (hd0,1) setup (hd0) quit Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg Bruker en S-ATA disk.... Hvor Windows er installert på 2 partisjon Ubuntu på 3 Bør vel være: grub root (hd0,1) setup (hd0) quit Hvis Ubuntu er partisjon nr.3 så blir det root(hd0,2) Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 GNU GRUB version 0.95 (640K lower / 3072K upper memory) [ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename. ] grub> root (hd0,1) Error 22: No such partition grub> setup (hd0) Error 12: Invalid device requested hehe.... hvordan man installerer LILO da? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 GNU GRUB version 0.95 (640K lower / 3072K upper memory) [ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename. ] grub> root (hd0,1) Error 22: No such partition grub> setup (hd0) Error 12: Invalid device requested hehe.... hvordan man installerer LILO da? Som sagt tidligere rediger /etc/lilo.conf og kjør lilo. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Bare lurte på en ting. Er Ubuntu så brukervennlig som alle påstår? Etter hva jeg har lest i disse to postene (og _mange_ andre) så synes ikke jeg at Ubuntu ser noe brukervennlig ut. Det er jo lettere å installere Slackware en dette. Endret 12. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Bare lurte på en ting. Er Ubuntu så brukervennlig som alle påstår? Etter hva jeg har lest i disse to postene (og _mange_ andre) så synes ikke jeg at Ubuntu ser noe brukervennlig ut. Det er jo lettere å installere Slackware en dette. Problemet er at trådstarter har rotet litt rundt i Ubuntu-installasjonen og vel har valgt å installere Lilo i stedet for Grub. Hvis han ikke hadde gjort det hadde han ikke hatt noen problemer...(?) Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Bare lurte på en ting. Er Ubuntu så brukervennlig som alle påstår? Etter hva jeg har lest i disse to postene (og _mange_ andre) så synes ikke jeg at Ubuntu ser noe brukervennlig ut. Det er jo lettere å installere Slackware en dette. Problemet er at trådstarter har rotet litt rundt i Ubuntu-installasjonen og vel har valgt å installere Lilo i stedet for Grub. Hvis han ikke hadde gjort det hadde han ikke hatt noen problemer...(?) Om man bruker LILO eller GRUB skal jo ikke ha noe å si, Ubuntu bør jo støtte begge. Hvis Ubuntu har vært GRUB only så har han ikke fått valget mellom GRUB og LILO. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 YESS!!!... jeg blir bare mer og mer overrasket over meg selv;) ....såklart uten deres hjelp hadde jeg ikke klart noe.. Grub funker... annet enn en ting.... Hvordan får jeg skrive rettighetene til /boot/grub/device.map? det er en feil der inne... Som gjør at ingen av OSene booter... (hd0) /dev/hda (hd1) /dev/sda den skal såklart byttes om sånn at det ser slik ut (hd1) /dev/hda (hd0) /dev/sda Hvis ikke klarer den ikke å boote... Jeg klarte å endre på d inne på grub slik at jeg fikk bootet, men det var bare midlertidig... så tilbake til spørsmålet... hvordan får jeg skriverettigheter på /boot/grub/device.map? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Bare lurte på en ting. Er Ubuntu så brukervennlig som alle påstår? Etter hva jeg har lest i disse to postene (og _mange_ andre) så synes ikke jeg at Ubuntu ser noe brukervennlig ut. Det er jo lettere å installere Slackware en dette. Problemet er at trådstarter har rotet litt rundt i Ubuntu-installasjonen og vel har valgt å installere Lilo i stedet for Grub. Hvis han ikke hadde gjort det hadde han ikke hatt noen problemer...(?) Om man bruker LILO eller GRUB skal jo ikke ha noe å si, Ubuntu bør jo støtte begge. Hvis Ubuntu har vært GRUB only så har han ikke fått valget mellom GRUB og LILO. Autodeteksjonen av Windows virker så vidt jeg vet bare med GRUB. Og Lilo er så vidt jeg vet ikke et alternativ hvis du ikke kjører expert-installasjonsmoduset. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 så tilbake til spørsmålet... hvordan får jeg skriverettigheter på /boot/grub/device.map? sudo nano /boot/grub/device.map Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Autodeteksjonen av Windows virker så vidt jeg vet bare med GRUB. Og Lilo er så vidt jeg vet ikke et alternativ hvis du ikke kjører expert-installasjonsmoduset. Jeg vet ikke hvordan Ubuntu løser dette, men hvis det er mulig å installere LILO så bør jo dette være på samme nivå som med GRUB. Hvis Ubuntu har vært brukervennlig så bør det jo også være en enkel måte å forandre/redigere bootloaderen etter installasjonen. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 så tilbake til spørsmålet... hvordan får jeg skriverettigheter på /boot/grub/device.map? sudo nano /boot/grub/device.map Så lagrer man med? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg vet ikke hvordan Ubuntu løser dette, men hvis det er mulig å installere LILO så bør jo dette være på samme nivå som med GRUB. Som sagt, Lilo er bare et alternativ hvis du velger å kjøre "ekspert-installasjonen". Tipper de regner med at hvis du velger Lilo har du så mye peiling at du klarer å sette opp dualboot med Windows selv. Det hadde vel blitt litt ekstraarbeid å sette opp autodetektering for både Grub og Lilo. Hvis Ubuntu har vært brukervennlig så bør det jo også være en enkel måte å forandre/redigere bootloaderen etter installasjonen. Et oppstartslaster-redigeringsverktøy kommer i Ubuntu Breezy. For øyeblikket regner Ubuntu-utviklerne med at hvis du vil modifisere bootloaderen har du så mye peiling at du klarer å redigere menu.lst-filen eller at du får hjelp fra en guide. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Så lagrer man med? CTRL+O tar jeg ikke helt feil. Endret 12. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå