Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert windows!

Anbefalte innlegg

Akkurat bygget ferdig denne til en venn av meg:

- a64 3000

- msi k8n neo4 nforce 4

- chenbro gaming bomb 350W kabinett

- samsung spinpoint 200 gb sata

- xfx 6600gt pci-ekspress

- 2x1024 corsair value s pc3200

- nec 3540 dvdrw

Når vi setter i windows xp pro så kommer innstallasjonen til "setup is starting windows" like etter innlasting av alle drivere. Plutselig spinner dvd-rommen ned og så skjer det ingenting. Vi lot den stå slik i 15-20 min en gang men ingenting skjer. Har prøvd å koble fra alt som ikke er livsnødvendig for boot, flyttet på rambrikkene, prøvd en og en men alltid kommer den samme feilen. Har prøvd med en windows xp pro uten servicepack også, ikke noe iveien med cdene da begge har blitt brukt for få dager siden og fungerte utmerket! Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bitex Skrevet 10/06/2005 : 23:48

Er det ikke morsomt å være den som "skal ha peiling", ber kompisen din kjøpe ditt og datt, og så får du ikke installert PC'n? 

:w00t::thumbup: Helt klart!

Men jeg syns jo også som effikan er inne på dette høres til forveksling likt ut som når innstallasjonen ikke finner noen HD. Helt sikker på at du har valgt riktig F6 drivere, og ikke minst at alt er satt riktig i bios ifht sata?

Lenke til kommentar

Jeg har bygd MANGE pcer men aldri vært borti dette, aldri hatt særlig problemer med noen av dem jeg har bygget. Harddisken blir funnet helt fint i bios. Kan være at den ikke blir funnet av windows, men når jeg setter i disketten later det til at dirverne på den er helt greit, alt fryser bare når setup prøver å gå videre. Stilte inn bios som på msi-forumet. Noen flere tips? Skal prøve å få tak i en annen harddisk å prøve med den...

Lenke til kommentar

Bitex: Jeg har da aldri heller hevdet at jeg er "ekspert", det var faktisk dine ord. Hva er vitsen med at du svarer? du kan jo tydeligvis ikke så mye selv siden du ikke har bidratt med noe så langt i denne tråden. Istedet for å være arrogant kan du jo faktisk komme med noen tips?

Cpu/chipset ligger stabilt på 32-34 C så der ligger nok ikke problemet. Strømforsyninga er standard som følger med chenbro gaming bomb, 350W med 18A på 12V (vet dette er litt lite, men det oppfyller minimumskravet i HK-manualen som er 18A.) Prøvde en annen hdd som senere viste seg å være defekt (ikke vært i bruk på lenge, en IBM deathstar populært kalt), fikk da samme type feil. Skal prøve å finne en annen harddisk han kan prøve. Prøvde å kjøre installasjonen med og uten sata-disketten. Samme resultat.

Lenke til kommentar

Hm...........har selv en Samsung Spinpoint Sata, som jeg måtte oppgi å bruke som bootdisk. (Kjøpt for 1 mnd. siden) Den fungerer fint som datalager, men å få win xp til å boote på den var umulig. Prøvde med utallige drivere, formaterte flere ganger, men fikk hele tiden beskjed på at det ikke var noen disk tilstede.

Hilsen tukols

PS: Jo, jeg fik den forresten til å boote fra disken. Det var da den var innstallert med drivere som datadisk. Så la jeg win xp 64 inn på den, som dual-boot med xp. Det var det ingen problemer i.

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Ja det skal man jo være oppmerksom på. Hvis ikke hovedkortet understøtter sata2, har man et problem. Min sata var /er ikke en sata 2. 150 som standard her.

Mener dog at dette hovedkort skulle understøtte sata 2. med 300 MB/s

(msi k8n neo4 nforce 4)

En mulighet var jo at det skulle "slås til" enten i bios eller via en jumper på HK - hvis det er sata2 diske.

hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fikk løst problemet! Ingen av de to windows-cdene (xp pro, en uten SP, en med SP2) vi prøvde funket med den harddisken selv om vi la inn driverne fra disketten som fulgte med HKet. Da kompisen min kjøpte seg win home med sp1 så fungerte innstallasjonen helt fint :) Merkelig problem riktignok, aldri vært borti noe lignende som jeg kan huske...

Lenke til kommentar

Fint du fikk løst problemet.

Hehe..........det har jo vært mange diskusjoner omkring den servicepack 2.

Er også bruker av et Dansk forum, og da jeg leste svaret ditt, så demret det for meg at jeg faktisk har hørt det før. Kanskje det nå setter seg, så man kan huske det til en annen gang? Fint med den tilbakemellingen.

Kanskje det også var derfor jeg ikke fikk min til å fungere? (XP home SP2) Det er jo den samme HD. Har en win xp pro uten noen servicepack.........det skulle ikke undre meg om det ville fungere. Ser ut til at Samsung kanskje har et problem her?

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...