Gå til innhold

Spille høy musikk over lengre tid ?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå maser broren på å få låne min NAD C372 forsterker. Han å noen til har leid et lite lokale og har skaffet høytalere osv og vil låne forsterkeren min.

Men det jeg lurer på er om det på noen måte kan være skadelig for forsterkeren å spille så høyt (regner med det blir høy musikk og full guffe på forsterkeren der) over lengre tid ?

Forsterkeren blir jo utrolig varm bare etter et lite øyeblikk med høy musikk med mine Cerwin Vega v-12F.

Noen som vet om det skader forsterken ?

takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare pass på å ikke sette noe oppå forsterkeren slik at varmen får slippe ut.Det er VIKTIG!

Sett heller cd-spilleren under eller ved siden av forsterkeren.

Da skulle det ikke være noe problem å spille høyt over lengre tid...hvis det ikke er noen enorme PA høyttalere som skal brukes da?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Bare pass på å ikke sette noe oppå forsterkeren slik at varmen får slippe ut.Det er VIKTIG!

Da skulle det ikke være noe problem å spille høyt over lengre tid...hvis det ikke er noen enorme PA høyttalere som skal brukes da?

Nei det er ikke noen store PA høytalere som skal brukes, regner jeg med heh.. Er vell noen Cerwin Vega eller noe som tåler litt trykk..

Men da gir jeg klar beskjed om at forsterken min liker å stå alene å den minste skade skal dekkes av broren min ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bare pass på at høyttalerne ikke har for lav impedans, helst ikke under 8 Ohm. Om de kobler til 2 Ohms-høyttalere og begynner å vrenge opp kan du vel si takk og farvel til forsterkeren... Ellers er det bare å passe på at forsterkeren får nok luft til kjøling

Lenke til kommentar

Cd spiller oppå forsterkeren er en stygg sak uansett fest eller ikke..

CD spilleren vil bli ødelagt fortere enn normalt..

Lenke til kommentar

Har du ikke en liten bordvifte, ala de dem selger på Elkjøp om sommeren? Sett forsterkeren på høykant og la denne blåse inn, dette gjorde vi på TG når forsterkerne ble varme.

Jeg brant forresten min gamle Philips forsterker på et diskotek på ung skolen en gang. Da hadde noen lagt noen ark oppå forsterkeren slik at varmen ikke kom ut. Triste greier.

Lenke til kommentar
Bare pass på at høyttalerne ikke har for lav impedans, helst ikke under 8 Ohm. Om de kobler til 2 Ohms-høyttalere og begynner å vrenge opp kan du vel si takk og farvel til forsterkeren... Ellers er det bare å passe på at forsterkeren får nok luft til kjøling

Nad'en takler nok 2 Ohms last helt greit. Men kjøling er alfa omega her! Men NAD'ene er greie på det området, blir de for varme så slår de seg rett og slett av.

Lenke til kommentar

Når forsterkern din blir for varm eller overbelastet. Slår den seg automatisk av, å går på etter 3-5 sekunder. Den prøver da på nytt igjen.

Den skal jo blir ganske varm, det er en egen varmesensor på kjøleribbene på forsterkeren som sikrer at ikke transistorene brenner opp!

Du kan bare kjøre den så hardt du vil. Intil du finner en grense!

EDIT: Gromle sa det jeg sa !

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...