Gå til innhold

Hvordan linke til et spesielt "sted" på en side?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har id på et element kan du linke til dem slik:

Innhold her...

<a href="#hovedoverskrift">Til White Fox</a>

...masse innhold her...

<h1 id="hovedoverskrift">White Fox</h1>

Da vil du hoppe til <h1 id="hovedoverskrift"> når du trykker på linken. Dersom du vil ha linken på en annen side legger du til #<id> på slutten av urlen.Slik:

<a href="whit.html#hovedoverskrift">

Du kan sette id på alle elementer.

Det finnes også en annen mulighet ved hjelp av <a name="hovedoverskrit">, men som regel har man alderede noe man kan sette en id på.

Lenke til kommentar

Her på forumet kan man trykke på post: #1

Som du sikkert skjønte så er det tallet postnummeret i en tråd. så på min vil det stå: Post: #3

Så vil en URL dukke opp i ett vindu, dette er då linken som gjør at posten vises uansett kor på siden den er.

Men sånn generelt så er eg ikke helt sikker.

Edit: post tre :yes:

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Må nok bruke ankere til det gitt.

setter du id på et element kan du bruke et anket(<a ..>) til og flytte dit.

eks:

<h2 id="biler">Bilene mine:</h2>

anker:

<a href="#biler">Gå til der det står om bilene mine</a>

Føler at det blir mange svar på denne før jeg rekker å trykke svar.. :hm:

EDIT: ble sist der ja :(

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Som du sikkert skjønte så er det tallet postnummeret i en tråd. så på min vil det stå: Post: #3

Så vil en URL dukke opp i ett vindu, dette er då linken som gjør at posten vises uansett kor på siden den er.

Det vet jeg jo.Hehe :p

Men hvis jeg f.eks putter inn linken til denen siden i denne posten og noen trykker på den så havner de øverst på denne siden...

Jeg vil få det til slik at de havner f.eks midt på denne siden eller der en overskrift starter...

Lenke til kommentar

Det vet jeg jo.Hehe :p

Hehehe. :p:blush:

Lenke til kommentar
Jeg vil få det til slik at de havner f.eks midt på denne siden eller der en overskrift starter...

Dersom du trykker "Skrevet" linken i et post får du opp en link direkte til det avsnittet. DVS, riktig side, og riktig sted på siden :)

EDIT: funka ikke helt som jeg trodde fant jeg ut av. mente det skulle funke jeg altså ;)

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Dersom du trykker "Skrevet" linken i et post får du opp en link direkte til det avsnittet. DVS, riktig side, og riktig sted på siden :)

Den skjønte jeg ikke helt....

Lenke til kommentar

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=430295# <- direktelink til din siste post, som man får ved å trykke «Skrevet» til høyre for avataren din, til venstre for datoen og klokkeslettet for når artikkelen er skrevet.

Om du skal linke til spesifikke steder på andre steder, er du avhengig av at disse sidene nettopp har elementer som har id eller name - ellers går det ikke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...