las^se Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Funksjoner jeg setter høyest: USB 2.0 Zoom 15x og over (mest mulig til prisen) DV-tape GOD billedkvalitet Billedstabilisator ekte 16:9 (om det er mulig..) 3 ccd pris ca 10 000,- -Skal brukes til å filme kite'er på stranda, og til ellers vanlig bruk (familie-filming ). Byggekvaliteten må være god, og det må tåle et par sandkorn før det blir ødelagt. Effekter og lignende funksjoner er ikke viktig, da redigering vil foregå på PC. Trenger heller ikke muligheten for å overføre redigert film tilbake til kamera. Vil også at størrelsen skal være "standard", dvs ikke så lite at det blir for lett for stabil filming... Trenger dere eksperter mer info, så spør, og jeg vil prøve å svare. Har lest mange poster her på forumet, men ble ikke helt enig med meg selv om hva som passer meg best... #Topic endre av moderator# Endret 10. juni 2005 av Jankee Lenke til kommentar
ådne Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 De billigste 3ccd kameraene jeg kan anbefale er panasonic sine. Disse koster fra 7-10000... Sjekk www.panasonic.no eller nettbutikker for me info... Lenke til kommentar
las^se Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Takk for tips ang. panasonic. Har sett på to kamera. NV-GS140 og NV-GS 75 Prisforskjellen er (www.elkjop.no) på ca 1500,- der NV-GS140 er den dyreste med en pris på 8000,- Er det verdt det? Ser at linsa er forskjellig på de to, og at stillbildefunksjonen er forbedret. Det betyr ingenting at det ikke er gode stillbilder, da jeg ikke kommer til å bruke det noe særlig. Er ute etter et kamera som gir et godt resultat hva billedkvalitet angår. Lyden er ikke så utrolig viktig, men den må være tilfredstillende. (ikke noe referanse-lyd med andre ord...) 3ccd er ikke et absolutt krav, men siden det ser ut til at det er verdt å få med seg, så er vel det lurt? Forstår det slik at 3ccd fører til liten zoom. Er 10x zoom for lite? Trenger jeg stativ for å filme bra med zoom over 10x? Elkjøp har dette stativet til salgs. Er det noe tess? Også et tips til redigeringsprogramvare ville vært greitt, der kravet er enkel i bruk. Pinnacle Studio ser ut til å være det som folk flest bruker.. stemmer dette? Er det noe brukbare greier? Takk for alle svar mvh las^se Endret 10. juni 2005 av las^se Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Ville gått for nv-gs 75. Dette er ett veldig godt kamera og fåes ned til 4700,- nå! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 3CCD i seg selv fører ikke til mindre zoom, men når man har et såpass bra system som 3CCD, så ville det vært dumt å dytte inn mer zoom og ødelegge optisk kvalitet på den måten. For dine to kriterier, MYE zoom og god bildekvalitet er egentlig en selvmotsigelse. Jo mer zoom du har, jo dårligere optisk ytelse får du. Du bør være fornøyd med 10x optisk zoom, da det stort sett er nok. Skjønner ikke helt i hvilke tilfeller man har bruk for mer, spesielt når man på 10x zoom også forstørrer håndrystelser så mye at det selv med optisk bildestabilisator blir skjemmende. Ville sett på Panasonic NV-GS280 (ca. 7000), GS-300 (ca. 7500) eller GS500 (opp mot 10.000?). Disse tre har 3CCD, Leica-lisensiert optikk, ekte 16:9 og Widescreen skjerm og optisk bildestabilisator. NV-GS500 har i tillegg manuell fokusring og nok også noe større og mer lyssterk optikk. GS-500 og GS-300 har også DV og analog inn og ut, mens GS-280 kun har ut (GS-300 er ellers identisk med GS-280). GS-140 er en eldre modell, og ikke like høyt spesifisert som den helt nye GS-280 (derfor vil jeg påstå det er ran på høylys dag å kreve 8000 kroner for GS-140). Den har heller ikke widescreen skjerm eller optisk bildestabilisator. GS-75 er også en eldre modell, og får du den til under 5000 så er det en god pris. Men også den mangler mange av dine krav, og jeg synes du får mer for pengene om du går for GS-280. Sandkorn og fuktighet er det imidlertid ingen kamera som kan garantere deg at det tåler. Vil derfor være forsiktig samme hvilket kamera du velger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå