stigfjel Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har det skjedd ting hos ATI. Nå har ATI kommet med nye drivere igjen. Men noe mye større er at ATI nå kommer med en ny grafisk installer. Alt i alt ser det meget bra ut. Kanskje ATI snart tar opp kampen på FreeBSD/Solaris... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Heh, var komt ein post ja, posta nettopp i Den Frie Kafèen. Meget positivt dette. Skal sjekke den ut seinare i kveld. Endret 10. juni 2005 av objorkum Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Skal hjem til Oslo, og der står det en AMD-maskin som kjører Slackware Linux, og den har et ATI Radeon 9700 Pro. Så nå gleder jeg meg til å teste ut den nye driveren . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har det skjedd ting hos ATI. Nå har ATI kommet med nye drivere igjen. Men noe mye større er at ATI nå kommer med en ny grafisk installer. Alt i alt ser det meget bra ut. Kanskje ATI snart tar opp kampen på FreeBSD/Solaris... En av hovedgrunnene til at nVidia sin driver ruler, er at nvidia kjører *svært* mye Linux internt. Aner ikke hvordan det står til på ATI der. Personlig håper jeg Intel og GrapicsSource (eller hva de nå enn heter. I alle fall en haug av avhoppere fra de som laget de (vistnok) kongebra korta som sitter i SUN arbeidsstasjoner som skal lage et super-kort (spes på hi-res, men også OK på gl) som blir fri maskinvare (frie specs i alle fall). Målet er å bruke en FPGA, og slik viske ut skillet mellom maskinvare og programvare. Det vil si at du laster ned den nyeste GPU'en! (dagens oppdatering - ny GPU. yum update gpu )) kommer seg opp på beina - jeg vil ha fullverdige frie GL(X)-drivere! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Då har eg nett lagt inn den nye drivaren, med den grafiske installasjonen (ein kan fortsatt gjere det på gamlemåten). Distribusjon: Slackware 10.1 Først fjerna eg alle spor etter den gamle drivaren. Ville ha ein heilt rein installasjon. Installasjon: wget http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-8.14.13.run sudo sh ati-driver-installer-8.14.13.run "Install Driver" > Continue "Automatic" > Continue Så må ein køyre "fglrxconfig" slik som vanleg. Som dei fleste veit lagar den ein ganske idiotisk xorg.conf, så det som er anbefalt er å ta backup av den xorg.conf-en du har, så køyre "fglrxconfig" og kopiere Section "Device", Section "dri" og Section "Module" over frå xorg.conf-en som "fglrxconfig" laga til xorg.conf-en som du tok backup av, og så gi setje den som xorg.conf. Hugs at når du erstattar Section "Device" så får den ein anna Identifier, som du set i Section "Screen" under Device. Høyres kanskje vanskeleg ut, men xorg.conf er utruleg logisk og enkelt å forstå. Jepp, så alt funka flott, installeren ordna alt der ein før måtte kompilere. Offisiell støtte for 2.6.11.x var endeleg på plass og. Installeren køyrer forresten GTK1. Fekk faktisk eit ATi-ikon både i Desktop og Applications-menyane i GNOME. Link til kontrollpanelet (lite funksjonar der men). Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Fekk faktisk eit ATi-ikon både i Desktop og Applications-menyane i GNOME. Link til kontrollpanelet (lite funksjonar der men). Fint at ATI endelig får en eklere måte å installere driverene på ATI-ikonet har vært med siden kontrollpanelet ble introdusert (veldig lenge siden). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Ja eg veit, kontrollpanelet må vel kompilerast for seg sjølv eller noko, men det gjorde vel installeren. Har ikkje gjort det før, men hugsar eg fekk det opp i SuSE. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Hvordan takler den nye ATI-driveren oppdatering av kernel/xorg via pakkesystem? Integrerer den i det heletatt med pakkesystemet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Hvordan takler den nye ATI-driveren oppdatering av kernel/xorg via pakkesystem? Integrerer den i det heletatt med pakkesystemet? Det vil jo såklart ikke fungere, ATI kan ikke ta hensyn til alle pakkesystemene. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Når ein har oppdatert kjerne/X.Org, er det berre å køyre den grafiske installeren på nytt og restarte X. Er ikkje meir som skal til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Hvordan takler den nye ATI-driveren oppdatering av kernel/xorg via pakkesystem? Integrerer den i det heletatt med pakkesystemet? Det vil jo såklart ikke fungere, ATI kan ikke ta hensyn til alle pakkesystemene. "alle de forskjellige pakkesystemene"? Hmm... rpm, deb, og tar.gz så har du vel dekket 75-90%? OpenSource-programmer greier dette flott. At ting overskriver hverandre er idiotisk... livna har laget noen sunnere nvidia-rpm'er til fedora, så der er det greit, men... Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Så det du mener er at ATI skal lage binærversjoner av driveren til alle distroene? eller at hver gang du oppdaterer kernel/X så skal den automatisk kompilere ny driver for deg? Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Viss man har Ubuntu... hva velger man da? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Så det du mener er at ATI skal lage binærversjoner av driveren til alle distroene? eller at hver gang du oppdaterer kernel/X så skal den automatisk kompilere ny driver for deg? For automatisk oppdatering ved ny kernel, så har man DKMS (HP sitt prosjekt... Finnes fom. fc4 i fedora extras, men aner ikke hvilke moduler som bruker det. Fucker også med pakkesystemet da...) Det beste hadde vel vært om de hadde gitt ferdige, gode pakker til de viktigste distroene, og kansje satt opp repositorier etc. for dem - og bygget nye versjoner hver gang ny kernel kommer ut for disse. Stress? ja. En annen mulighet er å gi medlemmer av communityene til distroene tilgang til serverplass, compile-server etc., og la dem gjøre arbeidet med bygging og repo-management. Ang. oppdatering av X - dette går egentlig fint. nVidias installer overskriver noen av filene til MESA (software-GL) - og blir derfor selv overskrevet når man legger inn en ny versjon av X11 (med en ny mesa på kjøpet). livnas pakker beviser at dette ikke er nødvendig ved å legge binærfilene andre steder og ungår slik konflikt. Livna bygger også nye kjernemoduler som rpm'er når fedora core slipper en ny kernel. Om ATI hadde gitt meg den servicen, hadde ting vært svært digg. De må gjerne ha en grafisk installer for å mekke til yum.conf'en min og installere, men LA OPPGRADERINGER GÅ SMERTEFRITT. VÆR SÅ SNILL. pga. alt styret med nvidias offisielle driver/installer kjører jeg nå nv-driveren - trenger ikke 3D SÅ mye.... (og livna rpm'ene funker tydeligvis dårlig når man har brukt installeren 20 ganger først...) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Lurer på om vi Gentoo-brukere er mer bortskjemt enn andre. Jeg drar bare en emerge nvidia-kernel nvidia-glx, så bygges og installeres driveren og GL-biblioteket. Så kjører jeg opengl-update nvidia, for å velge å bruke nVidia's GL-bibliotek. Prosedyren for ATI-skjermkort er tilsvarende. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Det er jo ikke så mye arbeid å reinstallere f.eks nVIDIA driverene. Hvor ofte installerer man egentlig ny kernel ? Ikke så ofte her iallefall Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Det er jo ikke så mye arbeid å reinstallere f.eks nVIDIA driverene. Hvor ofte installerer man egentlig ny kernel ? Ikke så ofte her iallefall Hender nå det ligger en oppdatering i yum... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå