Gå til innhold

The winner is Canon EOS 350D

Anbefalte innlegg

The winner is: The Canon EOS 350D

Det engelske tidsskriftet "Digital Photo" (www.digitalphoto-magazine.com) har i juni-utgaven testet Nikon D70 mot Canon EOS 350D. (Testen står ikke på internett)

Konklusjon: Nikon D70 4 stjerner og Silver Award

Canon EOS 350D 5 stjerner og Gold Award

På bildekvaliteten som er viktigst for mange fikk D70 4 stjerner og EOS 350D fikk 5 stjerner.

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig. Hadde nettopp en samtale med en i familien som har Nikon D70. Han mente jeg hadde gjort et godt valg ved å kjøpe 350'en, selv om den ikke var så god som kameraet som han hadde.....! ;)

Synd den testen ikke lå på nettet, men men. Regner med at alle med D70 kommer til rakke ned på testen, testerene og England generelt etter dette :p

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Har selv lest testen...begge kameraene er testet med standard kit-objektiv....dvs. 350d med det noe utskjelte 18-55 mm. Digital Photo har i sin test ikke gjort anmerkninger som skulle tilsi at Canons objektiv er noe dårligere enn Nikons. Så vidt jeg vet er Digital Photo et av de mest anerkjente magasiner " over there ".

For øvrig er det min mening at det skulle bare mangle at ikke Canon ligger et hestehode foran teknisk sett siden det er snakk om et helt nytt kamera. Neste gang Nikon kommer med ett nytt kamera og dette " benchmarkes " mot et "eldre " Canon skulle det bare mangle at ikke Nikon stikker av med stafettpinnen....;-)

Verre er det vel ikke....utviklingen går videre og det skal bare vi brukere være glad for....i alle fall er det fullstandig meningsløst med noen ny diskusjon a la Canon vvs Nikon. Suverene merker begge to...spør dere meg...;-)

Lenke til kommentar

Tester er som enkeltpersoner. D70 vinner over 350D i andre tester. I blant annet svenske "Foto" mener de at huset til D70 er marginalt bedre, og at kit-linsen til Nikon er mye bedre. I norske Fotografi har jeg ikke sett noen sammenligning av husene, men også der mener de at kit-linsen til Nikon er av en høyere kvalitet.

Jeg har selv sett sammenligninger der kit-linsen til Nikon vinner på skarphet. Den har også et større zoom-område, og bare vekten tilsier at materialene inne i objektivet er av en høyere kvalitet.

Men det er mange steder der Canon vinner uansett hvilket kamera det er snakk om, og hvilke kamera det testes mot. Uten å påstå noe kan jeg jo nevne DinSide der Canon alltid får god kritikk samme hva, og ser samme tendens i visse seriøse tyske fotoblader. Hvorfor, tør jeg ikke komme med noen påstander om, men det virker jo litt mystisk.

Moral: Ikke stol på enkeltstående tester, verken de som favoriserer Nikon eller de som favoriserer Canon. Prøv begge kameraene, og velg det du føler deg mest komfortabel med. Noen liker at kameraet er stort, tungt og stødig (Nikon D70) mens andre liker at kameraet er lett og enkelt å ta med seg (Canon 350D).

Men som sagt så er begge disse husene meget gode, og objektivet til Canon EOS 350D er bra nok for de fleste i påvente av flere penger til et bedre objektiv. Eneste er at man for samme pris, får dette bedre objektivet med i kit-løsningen til Nikon. Canon 350D har flere megapixler enn Nikon, og skaffer man seg et bedre objektiv, vil disse to megapixlene ekstra komme til sin rett om man lager små utsnitt eller skriver ut større enn A3. Begge kamera (eller kit-løsninger) har sine pluss og minus, og man må selv finne ut hvilket kamera som tilfredsstiller flest av dine krav.

Lenke til kommentar

Tja, når det gjelder størrelsen:

En av nytteverdien jeg har opplevd med 350D er fleksibiliteten mtp størrelsen.

Senere i kveld når jeg skal ut for å fotografere drar jeg rundt på et objektiv på ca 1Kg. Ønsker da størrelse, og smetter derfor på vertikalgrepet.

Forrige helg var jeg på fjelltur, tok av vertikalgrepet og satt på en EF-S. Vekt og størrelse nesten som en kompakt.

Denne fleksibiliteten er helt fantastisk, kan kun anbefale 350D i kombinasjon med BG-E3.

Når det er sagt, jeg hadde sikkert blitt strålene fornøyd med et D70 også (drittlei Nikon vs Canon diskusjonene).

Ville kommentere størrelsen på 350D, har vært sagt veldig mye rart om den.

Lenke til kommentar

BG-E3 er veldig fin for de som ønsker litt størrelse og vekt på kameraet. Et pluss er at man kan ta det av som du sier, om man ønsker det. Men det koster noen kroner da, så hvis man primært ønsker et stort tungt kamera, så kan det kanskje være greit å velge D70 i utgangspunktet. Men som sagt, 350D sin største fordel, er at det kan være lite og nett.

Lenke til kommentar

Nu har jeg fotograferet en hel dag med et lånt Canon EOS 350D. Kameraet er meget "responsive" og lækker at betjene - men billedkvaliteten kun middelmådig med kit-linsen.

Da jeg selv overvejer SLR kamerakøb, må jeg konstatere, at et Canon EOS 350D egentligt bliver et dyrt kamera, hvis jeg skal have en god linse på. Nu kender jeg kun Nikon D70 fra omtale, men kit-linsen skulle her være meget god, men det vil jeg selvfølgelig afprøve, inden køb.

Jeg er selv noget usikker på, hvad jeg skal købe, men at Canon EOS 350D skulle være så god som den omtalte test afslører, er mig lidt uforståelig.

Endret av websurfer
Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med deg der. Syns også det er rart at 18-55 objektivet kan vinne noe som helst. For å kalle en spade for en spade, det kit-objektivet er et realt møkkaobjektiv.

Nå selges det heldigvis andre løsninger, i allefall på de mer seriøse butikkene. Prisen blir da også deretter da.

Nå er det bare å innse med en gang, kjøper man dSLR og blir hekta på bildekvalitet, flyger tusenlappene. Like greit å forberede seg på det med en gang, man klarer ikke stå imot. :p

Lenke til kommentar
The winner is: The Canon EOS 350D

Og om et halvt år så angrer du???

neida - gratulerer med treoghalv D'en.

Så nå er det ut og få vannblemmer på pekefingeren, for så å dra hjem og fylle opp harddisken.

Men skjønner ikke helt de som er så jæ... negative til 18-55mm. Brukte det på min "gamle" 300 og har ett til mine 20D'er. Litt dårlig lysstyrke. men...

Ble forresten eier av en Canon 10-22 i dag

Lenke til kommentar

De fleste seriøse butikkene selger nok også enormt av Canon-kameraer med 18-55 kit-objektivet. I Norge og på verdensbasis er det et objektiv som selger godt til tross for at noen kaller det "møkkaobjektiv" og andre ting.

Jeg bruker mye Canon EF 200mm f/2.8L II USM som er et av Canon's beste objektiver når det gjelder bildekvalitet, men som standardobjektiv bruker jeg 18-55 og er godt fornøyd med bildekvaliteten, også når jeg sammenligner med 200'en. Jeg tror de fleste amatører som også dette forumet er for, er førnøyd med det.

Mange anbefaler Sigma 18-125 isteden, men det de oppnår med det er de samme egenskapene som kit-objektivet og en dårlig tele.

Lenke til kommentar

Jada, 18-55 objektivet er et meget bra objektiv til prisen. Derfor anbefaler jeg de av mine kunder som er i tvil om å kjøpe med dette objektivet. For hvis de kjøper et dyrt objektiv når de uansett hadde vært fornøyd med 18-55 objektivet, så har de "tapt" flere tusen kroner. Men hvis de ikke er fornøyd med 18-55 objektivet, så har de kun "tapt" 500 kroner, men samtidig fått et greit reserveobjektiv.

Men det skal også sies at 18-55'ern ikke yter kameraet rettferdighet. 350D, 300D og 20D er alle kamera med et enormt potensiale når det gjelder bildekvalitet. Skal man utnytte disse kameraenes gode bildekvalitet, må man opp i pris på objektivet. Kanskje man ikke ser forskjell i vanlige 10x15 utskrifter, men det er mye lettere å se på forstørrelser eller utsnitt. Men da kommer man jo inn på diskusjonen om hvor mye penger man skal legge i hobbyen sin igjen da.

Lenke til kommentar

Jeg merker dette med hekta på bedre opptikk ja...

Jeg har fått låne i noen korte min en 80-200 f/2.8 på jobben... Helt konge, men fytti for en vekt. Og i helga låner jeg et 28-135 med USM og IS.. Det virker meget bedre enn 18-55mm'er det også. Så pengene kommer bare til å fly med tanke på optikk i fremtiden.

17-85mm med USM og IS står høyt på ønskelista, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...