Gå til innhold

HDD 7200rpm vs 5400rpm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dataoverføringshastigheten på en 7200rpm disk er høyere enn på en 5400 rpm disk. Ellers hadde det jo absolutt ikke vært noen vits å bruke raskere disker slik som WD Raptor (10 000 rpm) og Seagate Cheetah (15 000 rpm).

Dataoverføringen er garantert ikke 100MB/s. Det er teoretisk maks hastighet på ATA-100 grensesnittet. Overføringshastigheten på de raskeste WD Raptorene kan ligge på oppimot 70-80MB/s når den blir vill i trusa. Normalt ligger de ikke så høyt. Og en 7200 rpm disk er merkbart raskere enn en 5400 rpm disk.

Selv ville jeg uten tvil valgt den med 7200 rpm. :)

Lenke til kommentar

Du har jo rett der, har en raptor på PC'n hjemme. Den merker jeg forskjellen fra 7200 til 10000rpm, så teoretisk burde den samme ytelseforskjellen gjelde fra 5400 til 7200rpm sånn circa ikke sant? Jeg hater og må vente ekstra på trege HD'er så jeg går for 7200rpm :yes:

Endret av dj skurt
Lenke til kommentar

Sjekk prisforskjellen først. Hos Dell må du ut med 1700 kroner mer dersom du velger en 80GB 7200-disk i forhold til en likedan 5400-disk i konfigurasjonen.

Når jeg kjøper ny maskin snart, kommer jeg til å kjøpe den rimeligste disken, og kjøpe en raskere senere, og mye billigere, gjennom en annen nettbutikk. Den "gamle" setter jeg i en ekstern USB HD-kapsel som kan brukes til backup, videokamera, etc.

Lenke til kommentar
Dataoverføringshastigheten på en 7200rpm disk er høyere enn på en 5400 rpm disk. Ellers hadde det jo absolutt ikke vært noen vits å bruke raskere disker slik som WD Raptor (10 000 rpm) og Seagate Cheetah (15 000 rpm).

Det stemmer ikke. Overføringshastigheten er ikke mye høyere men kanskje litt.

Sjekk HW.no's tester av henholdsvis 7200 rpm, 5400 rpm og 4200 rpm.

Transferrate er omentrentlig den samme, mens forskjellen ligger i aksesstiden. Husk at aksesstid er mye viktigere for ytelsen enn transferrate.

Lenke til kommentar

Oki....takker for svar.....men når det gjelder pris så står det melllom Hitachi Travelstar 60GB 7200RPM 8MB eller Seagate Momentus 100GB 5400RPM 8MB. De ligger på ca samme pris som jeg må legge til ekstra på den bærbare jeg velger hos netshop, ca 600kr. Så her må jeg velge ut litt bedre ytelse kontra 40Gb mer plass til go'musikk :hmm:

Lenke til kommentar

Av de to der ville jeg valgt Seagate Momentus 5400.2 100GB, men prisen er ikke så like som du sier:

Seagate 5400rpm 100GB 1586 kr

Hitachi 7200rpm 60GB 1190 kr

PS. Unngå den Hitachi-disken som heter E7K60, siden den er både dyrere og tregere enn den andre utgaven som heter 7K60 (uten E'en).

Hvis du har god tolmodighet så er det ventet at det kommer noen nye 7200rpm 100GB disker fra både Seagate og Hitachi i butikkene i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...